הקרנות המנייתיות גייסו 900 מיליון שקל בינואר

‎‎הציבור שוב נכנס לבורסה בשיא וממשיך לנהור לקרנות המסורתיות, בהן רמת הסיכון גבוהה יותר ■ סכום הגיוס - כמו שגייסו בכל שנת 2010‏‎‎ ■ תעשיית הקרנות כולה פתחה את 2014 עם גיוס של 5.3 מיליארד שקל, כש-90% מהכספים נותבו לקרנות המניות והאג"ח‏

האם הציבור שוב נכנס לבורסה ברמות המחירים הגבוהות ביותר? נתוני חודש ינואר בקרנות הנאמנות מרמזים כי התשובה לכך עשויה להיות חיובית. תעשיית הקרנות פתחה את 2014 עם גיוס של 5.3 מיליארד שקל, כאשר כ-90% מהסכום נותב לקרנות המסורתיות, כלומר אג"ח ומניות. בהתאם למגמה בחודשים האחרונים, הקרנות המנייתיות המשיכו ליהנות מביקושים גבוהים, וגייסו בחודש החולף 900 מיליון שקל - סכום השקול להיקף הגיוס שלהם במהלך שנת 2010 כולה.

המדדים המובילים בבורסה בארץ ובבורסות העולם דווקא הציגו במהלך ינואר תשואה שלילית. בהתאם, התשואה הממוצעת בקרנות המנייתיות בארץ ובחו"ל הייתה שלילית אף היא: (0.7%-) במנייתיות בארץ, ו-(2.3%-) במנייתיות בחו"ל.

במקביל, איגרות החוב הממשלתיות המשיכו לרשום עליות שערים, והמשקיעים נהרו גם אליהן (על אף שברמות המחירים הנוכחיות באג"ח, גם שם קיים כבר לא מעט סיכון). המיקוד היה בקרנות אג"ח כללי ואג"ח מדינה, שהיו אחראיות על כ-70% מסך הגיוס בקרנות המסורתיות, עם גיוס של 3.5 מיליארד שקל. עיקר הסכום גויס בקרנות האג"ח הכללי, כשקרנות האג"ח מדינה גייסו 780 מיליון שקל.

התשואות החיוביות באג"ח היטיבו גם עם קרנות אג"ח קונצרניות, שרשמו בינואר את התשואה הממוצעת הגבוהה ביותר: 0.6%. קרנות אלה גייסו החודש כ-260 מיליון שקל בלבד.

ומה לגבי הקרנות הכספיות? אחרי שספגו בחודשים האחרונים גל פדיונות, הן חזרו לגייס ובינואר זרמו אליהן כ-400 מיליון שקל. עם זאת, מדובר בהיקף נמוך בהשוואה לגיוסים שנרשמו באפיק במהלך המחצית הראשונה של 2013.

כך, למשל, ביוני האחרון, אותו חתם הענף עם גיוסים של כ-5.6 מיליארד שקל (בדומה לחודש החולף), עיקר הגיוס היה לקרנות הכספיות, לאחר שבאותו חודש הן גייסו 4 מיליארד שקל (כ-70% מכלל הגיוס). בשורה התחתונה, ענף קרנות הנאמנות פתח את 2014 עם גידול של כ-2.6% בנכסיו, שהסתכמו בכ-236 מיליארד שקל.

הבולטות

בפילוח נתוני חודש ינואר לפי מנהלים, בולטים כמה מספרים מעניינים.

889 מיליון שקל - זהו סך הגיוס בקרנות הנאמנות המסורתיות של ילין לפידות, שהיה המגייס הגדול בקרנות אלה בינואר. חברת הקרנות של בית ההשקעות, שמנוהלת ע"י אסף אלדר ואורי קרן, נהנתה מגיוסים של כ-903 מיליון שקל בחודש החולף, מתוכן רק 14 מיליון שקל נותבו לקרנות הכספיות.

במקום השני נמצא פסגות שגייס 672 מיליון שקל לקרנות המסורתיות שלו. עם זאת, חברת הקרנות של פסגות, שמנוהלת ע"י ירון דייגי, חתמה את ינואר עם גיוס של 327 מיליון שקל בלבד, לאחר שספגה פדיונות בהיקף של 344 מיליון שקל בקרנות הכספיות.

מי שעוד בלטה לטובה הייתה חברת הקרנות של אי.בי.אי, שגייסה בחודש החולף 479 מיליון שקל בקרנות המסורתיות, סכום המהווה כ-85% מכלל הגיוס שלה בינואר.

88% - זה האחוז שמהווים גיוסי הקרנות הכספיות של הראל פיא, מתוך כלל הגיוסים שלה בינואר. כך, בחודש החולף גייסה חברת הקרנות של הראל, שמנוהלת ע"י סמי בבקוב, 936 מיליון שקל, אך רק כ-116 מיליון שקל מתוכם גויסו לקרנות המסורתיות. שאר הסכום, 820 מיליון שקל, זרם לקרנות הכספיות שלה. הנפגעות העיקריות מכך היו פסגות, וכן מיטב דש - השחקנית הגדולה בענף ובאפיק הקרנות הכספיות בפרט - שספגה בקרנות אלה פדיונות של למעלה מחצי מיליארד שקל.

חברת הקרנות של מיטב דש, בראשה עומד רפי ניב, רשמה גיוסים יפים של כ-561 מיליון שקל בקרנות המסורתיות, אולם מנגד ספגה פדיונות בהיקף דומה בקרנות הכספיות שלה. בחודשים האחרונים, נזכיר, מתמודד מיטב דש עם פדיונות בקרנות הכספיות שלו, לאחר שהעלה את דמי הניהול בחלק מהן. כיום, למעלה מ-50% מנכסי מיטב דש מנוהלים בקרנות כספיות (22 מיליארד מתוך 39 מיליארד), שהרווחיות בהן אפסית.

לצד הראל, בגיוסים לקרנות הכספיות בלטו מגדל שוקי הון, שגייס בקרנות אלה 189 מיליון שקל (26% מסך הגיוס הכולל שלו) ואקסלנס, עם 150 מיליון שקל (57%).

316 מיליון שקל - זה הסכום שגייסו הקרנות המחקות של מגדל שוקי הון - השחקן הגדול בקרנות אלה. כיום, שליש מנכסי חברת הקרנות של מגדל שוקי הון מנוהלים בקרנות מחקות (8.8 מיליארד שקל מתוך 25 מיליארד שקל), בהן דמי הניהול עומדים על 0% (בהקשר זה נזכיר גם את קרנות אי.בי.אי, שבלטו בהיקף הגיוס בקרנות המחקות עם 188 מיליון שקל). בסך הכל גייסה חברת הקרנות של מגדל שוקי הון, שמנוהלת ע"י שגיא שטיין, 730 מיליון שקל, והפכה לאחת המגייסות הגדולות בענף בחודש זה. החברה היא גם היחידה שהצליחה לשמור על פיזור: כ-31% מהסכום זרם לקרנות המסורתיות, 26% לקרנות הכספיות והיתרה לקרנות המחקות.

ענף קרנות הנאמנות
 ענף קרנות הנאמנות

קרנות נאמנות
 קרנות נאמנות