אקסלנס: הגורם המכריע לגבי "לוויתן" הוא כיצד הגז יימכר

גלעד אלפר, אנליסט בכיר באקסלנס ברוקראז': "קשה לנו להאמין שמדינה מוסלמית שנמצאת במשבר תחתום על עסקה כה גדולה עם מדינת ישראל. זה אפשרי אבל זה מנוגד להיסטוריה ולניסיון"

גלעד אלפר, אנליסט בכיר באקסלנס ברוקראז', שלח היום ללקוחות בית ההשקעות עדכון לסקירתו על מניות קידוח "לוויתן". לדעתו של אלפר עסקת וודסייד, שעפ"י העיתונות עשויה להיסגר השבוע, היא בבחינת חדשות טובות מסיבות מובנות שכן העסקה תוכל להתניע סוף סוף את תהליך ההשקעות העצום בפיתוח מאגר לוויתן ורמת הוודאות מסביב לפרויקט תגדל.

בעסקת וודסייד ופרוייקט לוויתן מעורבות קבוצת דלק (באמצעות אבנר ודלק קידוחים), נובל אנרג'י ורציו .

אלפר כותב כי "לדעתנו החשיבות שהשוק נותן לשווי שעל פיו העסקה תיסגר היא מוגזמת. ברור שככל שהשווי יהיה גבוה לעומת העסקה הראשונית שסוכמה בתחילת 2013 כך רמת הביטחון של המשקיעים תעלה, האופטימיות תעלה והסנטימנט יהיה חיובי יותר. אך יש לזכור כי זוהי עסקה שקרוב לוודאי תכלול מרכיב אופציה מאוד מהותי. והאופציה הזו תהיה תלויה בצורת הייצוא של הגז".

כלומר, הגורם המכריע האמיתי לגבי שווי לוויתן הוא האם הגז יימכר לטורקיה בצינור או האם רוב הגז יימכר כגז מונזל למזרח הרחוק. במילים אחרות, "הכנסת אופציה למחיר גבוה שתתפוס כותרות בעיתונים היא חיובית אבל לא היא שתכריע".

"הערכת השווי של לוויתן היא מסובכת בגלל חוסר וודאות קיצוני באשר למחירי מכירה, שיעור היוון, השקעה נדרשת, טווחי זמן, גורמי סיכון פוליטיים, מיסוי, רגולציה נוזלית וטורפנית ועוד. אולם מה שאפשר להגיד במידה רבה של וודאות זה שכדי להצדיק אפסייד נוסף בשותפות לוויתן יש צורך במימוש האופציה הטורקית".

אלפר מציין כי הנזלה ומכירת גז למזרח הרחוק דורשת יותר מדי השקעות. "היא כמובן מאוד רווחית אך במחירים הנוכחיים זוהי אופציה שלא יכולה לתת עוד אפסייד למחירי המניות. אם כך, מה הסיכויים לאופציה הטורקית? לדעתנו המשבר הכלכלי/פוליטי בטורקיה מוריד מהסיכויים להתממשות האופציה. קשה לנו להאמין שמדינה מוסלמית שנמצאת במשבר תחתום על עסקה כה גדולה עם מדינת ישראל. זה אפשרי אבל זה מנוגד להיסטוריה ולניסיון. מסקנה - עסקת וודסייד היא חיובית אך הגורם המכריע היא טורקיה, והמצב בטורקיה דורש זהירות".