אייפקס הלוותה לפסגות 200 מ' ש' בריבית של 10%

בעלת השליטה בפסגות העמידה לרשותו את ההלוואה בריבית הגבוהה לצורך רכישת תעודות הסל של מיטב ופעילות ביטוח ■ אייפקס תהיה פטורה מתשלום מס על הרווח מההלוואה, מכיוון שהיא קרן זרה ■ מרקסטון שוב לא עומדת בתשלום האג"ח לנושי פריזמה

בית ההשקעות פסגות נטל הלוואה בהיקף של כ-200 מיליון שקל מבעלת השליטה בו, קרן אייפקס, בריבית של 10%, כך נודע ל"גלובס". ההלוואה ניטלה לפני כשנה לטובת רכישת חברת תעודות הסל של מיטב, רכישת פעילות מחברת הביטוח שירביט והקמת האופרציה הביטוחית, והריבית בה נחשבת לגבוהה, ואף מוגדרת ע"י בנק ישראל כ"ריבית שוק אפור". באייפקס - שצפויה ליהנות מריבית שנתית של כ-20 מיליון שקל בגין ההלוואה - העדיפו שלא להתייחס היום לדברים. גם מפסגות לא נמסרה תגובה.

ההלוואה שאייפקס - המנוהלת בישראל ע"י זהבית כהן - העניקה לפסגות היא ללא ביטחונות ונחותה לחוב הבנקאי של בית ההשקעות (לפסגות יש חובות לבנקים של כ-300 מיליון שקל). בהתאם לתנאי ההלוואה, פסגות יידרש לפרוע את מלוא הסכום לאחר 5 שנים, אולם את תשלומי הריבית (שאינה צמודה למדד) עליו לשלם באופן שוטף. אייפקס, נזכיר, רכשה את השליטה בפסגות לפני שלוש שנים לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל.

מעבר לריבית הגבוהה, ההלוואה שהעניקה אייפקס לבית ההשקעות שבשליטתה אטרקטיבית מבחינתה משני טעמים נוספים. ראשית, מאחר שאייפקס היא קרן זרה, היא פטורה מתשלום מס בגין הרווחים שתצבור ממתן ההלוואה. שנית, את ההלוואה ניתן להמיר למניות - תנאי שיכול להיטיב עם אייפקס (שכמחזיקה כיום ב-76% מפסגות) על חשבון קרן מרקסטון - שמחזיקה את ביתרת המניות של בית ההשקעות.

קרן מרקסטון מתמודדת עם חוב ענק שנוצר כתוצאה מקריסת בית ההשקעות פריזמה ב-2009 (ראו ידיעה נפרדת בעמוד), לאחר שזה נטל חוב מבנקים וממשקיעים מוסדיים לטובת רכישת קופות גמל וקרנות נאמנות מידי הבנקים במחירים גבוהים. מאחר שלמרקסטון לא היו אמצעים להשתתף בהלוואת הבעלים לפסגות, הרי שבמקרה שבו הלוואת הבעלים שהעמידה אייפקס תומר למניות, ההחזקות של מרקסטון בבית ההשקעות ידוללו בעד 3%.

גורמים שהיו מעורבים במהלך טענו היום כי בבית ההשקעות - שמנוהל על ידי חגי בדש - שכרו את משרד רו"ח סומך חייקין KMPG, שבחן את תנאי ההלוואה וישווה אותם לאלה הנהוגים בעסקאות מסוג זה. לדבריהם, הריבית אותה דרשה אייפקס תואמת לממוצע בשוק. עוד הוסיפו הגורמים כי כיום ישנן עשרות הלוואות בשוק שניתנו בריבית דומה.

אלא שהיום הודיעה חברת הביטוח איילון כי דירקטוריון החברה אישר נטילת הלוואה בסך 10 מיליון שקל מבעל השליטה, לוי רחמני, בריבית של כ-5.3% בלבד. בנוסף, ממחקר של הכנסת שפורסם היום ומתבסס על נתוני בנק ישראל עולה כי הריבית הממוצעת בהלוואות שמעניקים הבנקים עומדת על כ-4.2%, וכי תקרת הריבית להלוואות ב"שוק האפור" עומדת כיום על 10% - בדומה לריבית שדרשה אייפקס בהלוואה שהעניקה לפסגות.