גט טקסי ניו יורק: "ניסו לגנוב לנו נהגים, אנחנו לא מפחדים"

מנהלת גט טקסי ניו יורק, ג'ינג וינג הרמן, מגיבה בראיון ל"גלובס" על המהלך של המתחרה חברת ‏Uber‏ לגנוב להם נהגי מוניות ■ "זה לא היה רק עובדים זוטרים בחברה אלא מהלך שהוביל המנהל המקומי של ‏Uber‏ בניו יורק"

את חגיגות חצי שנת הפעילות של גט טקסי בעיר הגדולה ניו יורק, תכננו בסטארט-אפ הישראלי קצת אחרת. אמנם לא עם בלונים ועוגה, אבל בטח לא כשהמתחרה הגדולה מנסה לפגוע לך בעסקים. בשבוע שעבר התפרסמו ידיעות שלפיהו חברת ‏Uber‏, השחקנית הגדולה ביותר בעולם אפליקציות המוניות ששוויה נאמד בכ-4 מיליארד דולר, ניסתה לשבש את התנהלות גט טקסי בניו יורק ולגנוב לה נהגים. עובדי ‏Uber‏ ביצעו כ-100 הזמנות עבור שירותי גט טקסי וביטלו אותם כמעט מיד, כל זאת כדי לקבל את מספר הטלפון של הנהג ולסמס לו הצעה לעבור לעבוד ב-‏Uber‏. בגט טקסי עלו על התרמית יחסית מהר וחסמו ניסיונות אלה אבל הפגיעה עצמה כבר קרתה.

‏"אין ספק שהם ניסו גם לפגוע לנו בעסקים השוטפים וגם לגנוב לנו נהגים, אבל אנחנו לא מפחדים מהם", אומרת מנהלת גט טקסי ניו יורק, ג'ינג וינג הרמן, שמוסיפה כי ההתנצלות בטוויטר של החברה, לפיה מדובר באסטרטגיית קידום מכירות אגרסיבית מדי של עובדי ‏Uber‏ הייתה הסיבה לכך, לא ממש נחשבת.

‏"זה לא היה רק עובדים זוטרים בחברה אלא מהלך שהוביל המנהל המקומי של ‏Uber‏ בניו יורק, שאף לקח חלק בעצמו. הם השתמשו בשמות מזויפים ואפילו בכרטיס אשראי לא תקין כדי להזמין מוניות ולרמות אותנו", היא מספרת. "אנחנו עדיין שוקלים את צעדינו המשפטיים אבל חשוב להבהיר שהמידע על הנהגים שלנו הוא לא למכירה". לדבריה, הדבר החיובי העיקרי שיצא מהפרשה המכוערת הוא בעיקר תמיכה והכרה בשירותי גט טקסי בניו יורק.

‏גט טקסי נכנסה לניו יורק באסטרטגיה שונה לגמרי מזו שהיא פועלת בישראל, באנגליה וברוסיה - לא עוד מוניות אלא מכוניות שחורות. מדובר ברכבים יותר יוקרתיים ובשירות יותר נחשב, כשהרעיון שעומד מאחוריו הוא חוסר היכולת והרצון להתמודד עם שוק צפוף ועמוס. "בניו יורק המוניות הצהובות עובדות בשתי משמרות ובזמן ההחלפה בלתי אפשרי להשיג מונית ברחוב. לכן, החלטנו לעשות משהו קצת שונה", היא מציינת.

‏בשונה מישראל ומקומות אחרים, בגט טקסי, או ‏Gett‏ כפי שהם מוכרים שם, מוכתב מחירון קבוע, כך שנסיעה קצרה מגיעה ל-10-20 דולר - בלי קשר לתנועה ברחוב. "המחירים אמנם יקרים יותר ממונית, אבל אם מדובר בשעות העמוסות, המחירים יכולים להשתוות כי אין לנו מחיר משתנה. התוספות היחידות שיש הן במקרים של מזג אוויר חריג וחגים גדולים, אז אנחנו מוסיפים 10 דולר על המחיר", מציינת הרמן.

‏הבעייתיות בהתנהלות עם מחירון משתנה בעיר עמוסה כמו ניו יורק התגלתה בעת הסערה הגדולה לאחרונה. אצל היריבה הגדולה ‏Uber‏ מנהיגים מחירון משתנה, בדומה לנתיב המהיר בישראל, וכך מחיר הנסיעה זינק לפי 8 מהמחיר הרגיל בשל הביקוש הגדול לשירותי הסעה באותה תקופה. כך, המחיר באובר הגיע ל-240 דולר, בעוד בגט טקסי המחיר היה 40 דולר.‏

‏"ראינו שהניו יורקרים מעדיפים מחירון קבוע כי הם יודעים מראש כמה הם הולכים לשלם על הנסיעה", היא אומרת ומצביעה על 100 אלף משתמשים לאפליקציה ו-200 מכוניות שחורות זמינות, חלק משיתוף פעולה עם חברה מקומית.

‏אובר היא לא המתחרה היחידה בניו יורק על האפשרות להזמין מונית או שירות הסעה פרטי מהסמארטפון. יש שם גם את ‏hailo‏ ועוד לא מעט אפליקציות קטנות. "זה גן עדן לאפליקציות מוניות אבל אנחנו משתדלים לבלוט עם המחירון הקבוע שלנו, שירות לקוחות מסביב לשעון ובעיקר - אנחנו היחידים שמאפשרים לך להזמין מונית מראש ולא רק בזמן אמת", היא מציינת. "אין ספק שיש הרבה אפליקציות אבל רואים גם קונסולידציה בשוק. אנחנו לא בכיוון הזה כמובן".

‏בינתיים גט טקסי פועלת בניו יורק רק מול לקוחות פרטיים, בשונה מישראל, אך הרמן מבטיחה כי בהמשך פעילות החברה תתרחב הן ללקוחות עסקיים, הן שירותים מוזלים יותר והן כניסה גם לענף המוניות הצהובות, שבו פועלת חזק חברת ‏halio‏. אובר ו-‏hailo‏ נאבקות על נתח שוק גם בשווקים נוספים בהם גט טקסי פעילה כמו לונדון ורוסיה. "בלונדון אנחנו מתחרים בעיקר ב-‏hailo‏ וברוסיה יש את יאנדקס", היא אומרת ומוסיפה כי מנגד, "אין ספק שלגט טקסי חסר היתרון הביתי שאובר נהנית ממנו בניו יורק ו-‏hailo‏ בלונדון".

‏הרמן הגיעה לתפקיד מנהלת גט טקסי ניו יורק בזכות לא מעט חוצפה. בעבר רצתה לעשות מחקר על עולם המוניות הניו יורקי ולשם כך הוציאה רישיון נהיגה על מונית ויצאה לחקור את רחובות ניו יורק במספר נסיעות מרתקות. כששמעה שגט טקסי מגיעה לתפוח הגדול, מיהרה לכתוב למנכ"ל שחר וייסר כי היא מעוניינת בתפקיד. "היה לי רעיון דומה ב-2009 וכתבתי לו שאני חושבת שיש להם טכנולוגיה מדהימה גם למשתמשים וגם לעסקים ושזה מה שצריך כדי להצליח בניו יורק".