הדולר היציג נחלש ל-3.525 ש'; "יש צורך במבוגר אחראי"

בנק ישראל: האינפלציה בפועל ב-12 החודשים האחרונים, וכן הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה שמספקים - המקורות השונים, נמצאות בטווח היעד מעט מתחת למרכזו ■ בארה"ב לא צפויים להתפרסם היום נתוני מאקרו

יהמסחר בשוק המט"ח התנהל היום (ב') במגמה מעורבת, כשהדולר היציג נחלש בכ-0.2% ונקבע על 3.525 שקלים, ומנגד האירו היציג התחזק בכ-0.2% ל-4.803 שקלים.

בבורסות אירופה נרשמת מגמה מעורבת, בהתאם לברוסות אסיה מוקדם יותר היום. יציבות נרשמת במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט.

בנק ישראל פרסם היום את הפרוטוקול מהדיון האחרון של הוועדה המוניטרית. המשתתפים בדיון מחליטים על גובהה הרצוי של ריבית בנק ישראל. בדיון על הריבית לחודש פברואר התקבלה ההחלטה להותיר את הריבית על כנה, ברמה של 1%. ההחלטה התקבלה פה אחד. בדיון צוין כי האינפלציה בפועל ב-12 החודשים האחרונים, וכן הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה שמספקים - המקורות השונים, נמצאות בטווח היעד מעט מתחת למרכזו. על כן סביבת האינפלציה אינה - מצריכה שינוי במדיניות.

בארה"ב לא צפויים להתפרסם היום נתוני מאקרו. ביפן דווח היום כי הגרעון בחשבון השוטף עלה לשיא בדצמבר.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות התייחס לנתוני רכישות המט"ח שפרסם אתמול בנק ישראל ואמר "העלייה החדה שנרשמה בהיקף רכישות המט"ח שביצע בנק ישראל במהלך חודש ינואר מלמדת על הצורף במבוגר אחראי שלא יהסס לפעול גם כאשר נדרשת פעילות בהיקפים חריגים, שכן ללא פעולת בנק ישראל בהיקפה ובתזמונה שער החליפין היה עלול לצנוח לעבר רמות שפל חדשות. בנק ישראל קנה שקט תעשייתי באמצעות התערבות בהיקף נמוך בהרבה מזה שהיה נדרש אילו היה בוחר לקבע שער המרה מוגדר וידוע מראש. אולם, בנק ישראל נדרש שלא לזנוח את המערכה ולהמשיך בעקביות לרכוש דולרים כל זמן שתנודות שער החליפין בזירה המקומית, אינן תואמות את הזירה הגלובלית או נובעות מאירוע פנימי, כאשר חסרה היד הנעלמה של הכלכלן הנודע אדם סמית'".

"כפי שפירטנו בשבוע שעבר, להערכתנו הייסוף המחודש בשער השקל עמד מאחורי הפינה והיה צפוי על רקע הפעילות הערה בתחילת החודש הקלנדרי מצד יצואנים ותעשיינים", אמר פריימן.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "הדולר-שקל נעל בשבוע שעבר שבוע רביעי ברציפות של התחזקות. מאז תחילת השנה התווסף הדולר ב-1.4% למול השקל. בשבוע שעבר פרסם בנק ישראל את דוח יתרות המטבע וממנו עלה כי הבנק רכש במהלך ינואר 1.8 מיליארד דולר, במטרה להחליש את השקל. את העלייה של הדולר-שקל בשבועות האחרונים יש לייחס במידה רבה לפעולה האגרסיבית הזו של בנק ישראל. המגמה הזו עמדה בניגוד מסוים למגמה של הדולר בעולם, כאשר מדד הדולר העולמי נסחר כעת כמעט ללא שינוי לעומת רמתו בתחילת השנה. מדובר בהיקף רכישות גבוה מהמתוכנן ובנק ישראל יצטרך לצמצם את היקף ההתערבות, והדבר עשוי לגרום לספקולנטים לנסות ולהטות את הכף".

"מבחינה טכנית, הדולר-שקל ביצע בשבוע שעבר פריצה משמעותית כאשר טיפס מעל ההתנגדות החזקה ב-3.515, מעל קו מגמה יורד של השבועות האחרונים ומעל הממוצע הנע ל-50 יום. אלה הם איתותים טכניים חזקים לכך שהולך ונבנה כאן מהלך משמעותי כלפי מעלה. ואולם, עדיין עלינו להמתין לניפוץ של רמת המפתח ב-3.55 כדי לאשש את ההנחה הזו. עלייה מעל רמה זו תסלול את הדרך בשלב ראשון ל-3.575. כרגע, הלונגיסטים נמצאים על הסוס, ורק ירידה מתחת ל-3.48 תטה שוב את הקערה על פיה".