לפיד על השכר בלאומי: 130-183 א' ש' בחודש זה לא מוסרי

שר האוצר מסביר מדוע המדינה מתנגדת לאישור תוכנית תגמול הבכירים בבנק לאומי: "אני בעד תגמול למנהלים מצטיינים, אני בעד בונוסים שיתמרצו הצלחה, אבל במקרה הזה צריך להגיד לבכירי הבנק: הגזמתם!"

"אני בעד תגמול למנהלים מצטיינים, אני בעד בונוסים שיתמרצו הצלחה, אבל במקרה של בנק לאומי צריך להגיד לבכירי הבנק: הגזמתם" - כך מסר היום (ב') שר האוצר, יאיר לפיד. השר מסר את הדברים יום לאחר שנכסים מ.י, החברה שבאמצעותה מחזיקה המדינה ב-6% ממניות בנק לאומי, החליטה להתנגד לתוכנית התגמול בבנק באסיפת בעלי המניות שתיערך מחר. גם אסיפת בעלי המניות של בנק הפועלים תתכנס מחר להצביע על תוכנית התגמול בבנק.

נוסף על המדינה, גם אוצר התיישבות היהודים מתכוונים להצביע מחר נגד ההצעה, וגם האחזקות של פסגות בקופ"ג יתנגדו. עם זאת, הערכות בשוק ההון כי סיכוי גבוה שתוכנית התגמול תאושר מחר, וזאת מכיוון שעיקר בעלי המניות הם המוסדיים, שצפויים ברוב המקרים להישען על ההמלצה של חברת הייעוץ אנטרופי התומכת בתוכנית.

מפניית "גלובס" אל הגופים המוסדיים עלה כי מגדל, הפניקס, מנורה מבטחים ומיטב דש סירבו לענות כיצד יצביעו מחר - רובם טענו כי הם לא חושפים את ההצבעות לפני הפרסום. לעומת זאת, כלל ביטוח, פסגות גמל והראל ציינו כי יצביעו בעד וזאת בהישען על ההמלצה של אנטרופי.

נציין כי גם בקרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים סירבו לומר כיצד יצביעו, ומעניין יהיה לראות האם עמיתים שנמצאת בבעלות המדינה תצביע באופן שונה מעמדת המדינה המתנגדת לתוכנית. מעמיתים נמסר: "מדובר בהצבעה פומבית גלויה ושקופה אשר תתפרסם מחר, שבה עמדתה של עמיתים תתפרסם".

סעיפים בעייתיים

באוצר התנגדו לתוכנית, בשל כמה סעיפים בעייתיים בעיניהם. ראשית, שכר הבסיס המרבי המוצע בתוכנית הוא 130 אלף שקל בחודש לחבר הנהלה ו-183 אלף שקל למנכ"לית רקפת רוסק עמינח. בעיניי האוצר מדובר בשכר גבוה מדי, ובאוצר יש הטוענים כי למעשה בחסות תיקון 20 בוצעה העלאה לשכר הבסיס. בנוסף, באוצר לא אוהבים את העובדה שבלאומי רוצים להעניק משכורת 13, ומענק חתימה של 12 משכורות לבכירים המתחילים לעבוד בבנק. גם פיצויי הפרישה העומדים על 200%-250% נראים לאוצר גבוהים ובלתי סבירים.

סעיף נוסף בתוכנית התגמול שלא מצא חן בעיני האוצר הוא העובדה שהבנק מבקש להגדיל את תקרת השיפוי לנושאי משרה (ביטוח מפני תביעות) - מ-10% מהון הבנק ל-25%, כלומר עד ל-6.5 מיליארד שקל לפי נתוני ההון של הבנק הנכונים לספטמבר 2013. נציין כי גם בבנקים אחרים נהוגה רמה שכזו, ולמרות זאת לטענת המדינה מדובר ברף בעייתי, שעלול לעודד את ההנהלה והדירקטוריון להסתכן.

תוכנית התגמול של בנק לאומי אינה חריגה במרבית הסעיפים לעומת התוכניות של בנקים אחרים. אלא שמבחינת המדינה זה אינו שיקול רלוונטי. באוצר היו רוצים לראות תוכניות שכר צנועות לבכירי לאומי, מתוך תקווה שהדבר יחלחל ליתר עובדי הבנק, ובהמשך יביא לנורמות גם בבנקים אחרים.

כאמור, גם אוה"ה מתנגדים לתוכנית התגמול. לפי הערכות, אוה"ה החליטו להתנגד לתוכנית בשל כמה סעיפים בעייתיים בעיניהם. הסעיף הראשון הוא יעד התשואה על ההון העומד על 7.5% (יעד בעייתי גם בעיניי המדינה). באוה"ה חושבים שמדובר ביעד לא שאפתני, ושצריך לתגמל מנהלים בבונוס על הישגים גבוהים, המעידים על יכולות וביצועים. גם שכר הבסיס למנ"כלית ולחברי ההנהלה נראה לאוה"ה גבוה מדי, וכן פיצויי הפרישה העומדים על עד 250%. אוה"ה צפויה להתנגד גם לחלק מהשינויים בתקנון הבנק, שיועלו גם כן להצבעה מחר.

לצד הביקורת, בלאומי יכולים להתנחם מההמלצה של אנטרופי, שלה משקל רב בהצבעה מחר. אנטרופי ממליצים לתמוך בתוכנית - "אנו מוצאים את השינויים שנעשו במדיניות התגמול בהשוואה למדיניות אוגוסט 2013 כמייצרים רמת תמריצים ללקיחת סיכונים שהינה נמוכה באופן יחסי. מדיניות התגמול הנוכחית של הבנק מציגה ויתור מהותי על רכיבי התגמול ההוני מבלי לפצות עליהם בהעלאת הרכיב הקבוע", כותבים באנטרופי, ומעניקים לתוכנית התגמול את הציון בינוני-גבוה. אנטרופי ממליצה גם לאשר את תוכנית התגמול בבנק הפועלים, וזאת על אף שהיא זוכה לציון נמוך יותר - בינוני.

הצבעת בעלי המניות
 הצבעת בעלי המניות