ב"י: "קצב עליית מחירי הדירות והמשכנתאות עדיין גבוה"

הפרוטוקול מהדיון האחרון של הוועדה המוניטרית פורסם היום: ההחלטה להותיר את הריבית על 1% התקבלה פה אחד

בנק ישראל פרסם היום את הפרוטוקול מהדיון האחרון של הוועדה המוניטרית. המשתתפים בדיון מחליטים על גובהה הרצוי של ריבית בנק ישראל. בדיון על הריבית לחודש פברואר התקבלה ההחלטה להותיר את הריבית על כנה, ברמה של 1%. ההחלטה התקבלה פה אחד.

בדיון צוין כי האינפלציה בפועל ב-12 החודשים האחרונים, וכן הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה שמספקים - המקורות השונים, נמצאות בטווח היעד מעט מתחת למרכזו. על כן סביבת האינפלציה אינה - מצריכה שינוי במדיניות.

חברי הוועדה דנו במצבה של הפעילות הכלכלית במשק ובפרט בשאלה כיצד זו משתקפת בנתוני שוק העבודה. הם ציינו כי שיעור הצמיחה, ובפרט קצב הצמיחה לנפש, מתון. חברי הוועדה העירו שלמרות שהנתונים מצביעים על שיעור אבטלה נמוך, נתונים אחרים מצביעים על רפיון בשוק העבודה קצב העלייה המתון של השכר הריאלי, הדשדוש במספר משרות השכיר במגזר העסקי, - הירידה בשיעור המשרות הפנויות במגזר העסקי והתמתנות קצב הגידול של תקבולי מס בריאות. כמו כן, חלק מחברי הוועדה טענו שללא התאוששות של הביקושים בחו"ל יקשה על המשק לצמוח בקצב מהיר יותר.

להערכת חברי הוועדה, התמסורת מהמדיניות המוניטרית אל הפעילות הכלכלית פועלת בתקופה זו בעיקר דרך שע"ח והשפעתו על סחר החוץ ותחליפי היבוא, ובמידה פחותה דרך הריבית הריאלית ודרכה על ההשקעות, למעט בענף הבינוי.

בנוגע לנעשה בעולם, "נראה כי נמשכת ההתאוששות במשקים המפותחים בעולם, בעיקר בארה"ב. התפתחות זו עקבית עם כך שהבנק העולמי וקרן המטבע עדכנו כלפי מעלה את התחזית לצמיחה העולמית בשנתיים הקרובות. מאידך גיסא, תחזיותיהם לצמיחת הסחר העולמי, ובפרט התחזית ליבוא של המשקים המפותחים המהווה ערוץ חשוב להשפעת הכלכלה הגלובלית על המשק המקומי, עודכנה כלפי מטה". חברי הוועדה ציינו שעל אף השיפור במשק האמריקאי ותחילת הצמצום בהרחבה הכמותית, ההערכות הן שהבנק המרכזי האמריקאי ישמור את הריבית ברמה נמוכה לעוד זמן ניכר וכי כך הדבר גם בבריטניה. אשר לאירופה, ההערכה היא כי ייתכן שתידרש שם הרחבה מוניטרית נוספת והתנאים לתחילת צמצומה טרם הבשילו.

חברי הוועדה דנו גם בהתפתחויות בשער החליפין האפקטיבי. קצב הייסוף של השקל אמנם ירד בחודשים האחרונים, בין היתר בשל הורדות הריבית וההתערבות הישירה של בנק ישראל בשוק המט"ח, אך עדיין קיימים לחצים לייסוף. מאז החלטת הריבית הקודמת הדולר התחזק בעולם בעיקר כנגד מטבעות המשקים המתעוררים שחלקם פוחתו בחדות, אולם השקל הוא בין המטבעות הבודדים שהתחזקו ביחס לדולר בתקופה זו.

נוסף על נושאים אלה ציינו חברי הוועדה את שוק הדיור כשיקול נגד הורדת הריבית. קצב עליית מחירי הדירות והיקף המשכנתאות עודם גבוהים, אף שניכרת בהם התייצבות ונמשך השיפור במאפייני הסיכון של המשכנתאות החדשות.