חשד לכשל במערכת היקרה למניעת הפסקות חשמל

רשות החשמל תבדוק את המערכת שעלתה לחברה החשמל מאות מיליוני שקלים

רשות החשמל שכרה יועץ עצמאי על מנת לבדוק טענות לכשלים חמורים במערכת שנועדה למנוע ולקצר הפסקות חשמל, שהתקינה חברת החשמל בעלות של מאות מיליוני שקלים. ל"גלובס" נודע כי ההחלטה על מינוי היועץ התקבלה לאחר שחברת החשמל לא סיפקה תשובות מלאות לשאלות בנושא שהופנו אליה על-ידי רשות החשמל.

מערכת ה-DMS היא מערכת ממוחשבת שנרכשה מחברת סימנס הגרמנית ב-2003, בתקופה שבה שימש השופט בדימוס דן כהן, שהורשע בקבלת שוחד מסימנס, בתפקיד דירקטור בחברת החשמל. המערכת נועדה לשפר את הטיפול בהפסקות החשמל באמצעות מגנוני שליטה מרחוק ומידע בזמן אמת על מיקום הפסקת החשמל. לאחר היערכות ממושכת לקליטת המערכת החל ה-DMS לפעול ב-2010 באיחור של שנה וחצי. ההתקנה המלאה של המערכת נמצאת עדיין בעיצומה ותסתיים רק בשנת 2016.

ואולם מאז התקנת המערכת לא רק שלא חל שיפור בנתוני הפסקות החשמל, אלא חלה הרעה משמעותית ומספר דקות האי-אספקה במשק גדל בכ-50 דקות. בעקבות כך פנתה רשות החשמל לחברת החשמל אך זו לא סיפקה הסברים מספקים בתשובה לשאלה אם קיים קשר בין הכנסת המערכת לפעולה לבין העלייה בדקות האי-אספקה ב-3 השנים האחרונות.

הסכומים שהוציאה החברה לרכישת המערכת המוערכת בכחצי מיליארד עד מיליארד שקל טרם הוחזרו לה על-ידי רשות החשמל. בעקבות פניית "גלובס" נמסר מהרשות כי "הרשות תמשיך לעקוב מקרוב אחר המערכת וקצב ההתקנה של יחידות הקצה. החומר במלואו יובא לעיון חברי מליאת הרשות במועד קביעת בסיס התעריף במסגרת החלטה על הכרה בעלויות הפרויקט לחברה".

מחברת החשמל נמסר כי "מערכת ה-DMS הינה כלי המאפשר למפקח לשקם את המערכת לאחר ההפרעה ואינה יכולה להשפיע על כמות ההפרעות ברשת. רשות החשמל בוחרת פעם אחר פעם לחבר בין ה-DMS למדד הכולל של 'דקות אי-אספקה' למרות שאין קשר ישיר בין הדברים. את ההוכחה הטובה ביותר לתפקוד המערכת קיבלנו בזמן הסופה. המערכת תפקדה בצורה מצוינת במצב של ריבוי תקלות בו זמנית, אפשרה קבלת תמונת מצב עדכנית ושליטה ברשת. הניסיון להתנער מהאחריות הפיננסית למימון המערכת תמוה בעינינו".