חברה בת של שלקייס גייסה בסין 118 מיליון דולר

שלקייס הישראלית-סינית מחזיקה לאחר ההנפקה 28% מ-WLCSP ■ בעלי המניות הבולטים בשלקייס: קרנות אינפיניטי מקבוצת כלל תעשיות, גלנרוק של ליאון רקנאטי וניורון של עמי דותן

חברת WLCSP, חברה בת של שלקייס הישראלית-סינית, העוסקת בתחום ההגנה על שבבים, ביצעה הלילה הנפקה בבורסת שנחאי בסין. החברה גייסה 118 מיליון דולר לפי שווי של 780 מיליון דולר אחרי הכסף. עם פתיחת המסחר עלתה המניה, וכעת נסחרת WLCSP לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר. שלקייס מחזיקה 28% מ-WLCSP לאחר ההנפקה, כך ששווי ההחזקה שלה עומד על כ-297 מיליון דולר, הישג לא רע לחברה שכמעט ונסגרה לפני כעשור.

בהנפקות בסין על החברה להצהיר מראש על היקף הגיוס, ואין לה אפשרות להגדילו תוך כדי התהליך. לכן, בשל הביקושים הגבוהים בהנפקה, נאלצו בעלי המניות של WLCSP למכור עוד 10% מהחזקותיהם. במסגרת זו מכרה שלקייס מניות בהיקף של כ-24 מיליון דולר, סכום שיחולק כדיבידנד למשקיעיה.

המרוויחה הגדולה מן ההנפקה היא קרן אינפיניטי 2 (שבה מחזיקה חברת כלל תעשיות של לן בלווטניק 39%). אינפיניטי II מחזיקה 30% ממניות שלקייס, ונוסף על כך, באמצעות קרן סינית שבה היא שותפה, בעוד 8% ממניות WLCSP.

בעקבות ההנפקה שווה חלקה של אינפיניטי 2 ב-WLCSP דרך שלקייס 92 מיליון דולר "על הנייר", ועוד 7 מיליון דולר במזומן. חלקה ב-WLCSP דרך הקרן הסינית הוא כ-44 מיליון דולר "על הנייר", ועוד כ-4 מיליון דולר במזומן.

בסך הכול מדובר בהחזר צפוי של כ-147 מיליון דולר, המהווה 130% מסך ההון שגייסה הקרן, בעסקה אחת בלבד. כלל תעשיות מחזיקה כאמור בכ-39% באינפיניטי 2, כך שחלקה בחגיגה הוא בערך 60 מיליון דולר.

בעלי מניות ישראלים נוספים בשלקייס הם קרן גלנרוק של ליאון רקנאטי (כ-5% - כלומר 15.4 מיליון דולר "על הנייר" ו-1.2 מיליון דולר במזומן), נוירון ונצ'רס של עמי דותן (כ-10% - 30.8 מיליון דולר "על הנייר" ו-2.4 מיליון דולר במזומן), וכן שלום דסקל, לשעבר מנכ"ל החברה.

לפני עשור: גיוס הצלה

שלקייס פיתחה מארזים זעירים לעיטוף שבבים כדי להגן עליהם מפני פגעי הסביבה. היא הוקמה ב-1993, גייסה הון מגורמים כמו אמפל, GE ומוטורולה, אך ב-2004 כמעט קרסה כלכלית. המשקיעים המקוריים סירבו להזרים הון נוסף, והחברה נאלצה לערוך "גיוס הצלה". לחברה הוזרמו 19.4 מיליון דולר על-ידי המשקיעים הישראלים שהוזכרו לעיל, ועל-ידי משקיעים מקוריאה ומסין, ובעיקר קרנות CIVC הסינית ו-KGIF הקוריאנית.

אמיר גל אור, מייסד אינפיניטי, מספר, כי בעת ביצוע סבב הגיוס הזה, אחד המשקיעים הסינים השותפים נהרג בפתאומיות בתאונת דרכים. בשלב זה אינפיניטי החליטה להזרים את חלקה, 4.5 מיליון דולר, שלמעשה היה עלול לרדת לטמיון במקרה שההשקעה הסינית לא הייתה מגיעה. ההזרמה הסינית הגיעה בסופו של דבר, ואפשרה להשלים את הגיוס.

לאחר הגיוס הזה שינתה החברה לחלוטין את המודל העסקי: היא הקימה בסין את WLCSP ונתנה לה רישיון לייצור המוצרים שלה, ואת מרכז הפיתוח מכרה לטרסה האמריקאית ב-33 מיליון דולר. כך נותרה שלקייס למעשה שלד ללא פעילות, הנהנה מההכנסות של הרישיון שניתן ל-WLCSP.

הכנסות WLSCP עומדות היום על 400 מיליון דולר בשנה, והרווח הנקי הוא 30 מיליון דולר. כעת מעוניינת WLCSP להקים שוב מרכז פיתוח בישראל.