בכיר בשרודרס: "לא נרשום את הקרנות שלנו בישראל"

תיירי קלארק אומר את הדברים ל"גלובס" בעקבות דרישת רשות ני"ע ממנהלי הקרנות הזרים להפקיד 4 מיליון שקל בעבור כל קרן שירצו לשווק בישראל

סאגת כניסת קרנות הנאמנות הזרות לישראל הולכת ומסתבכת. לצד הוויכוח בין הבנקים למנהלי הקרנות המקומיים בגין סוגיית עמלות המרת מט"ח (אותן הבנקים יוכלו לגבות בגין רכישת קרנות זרות) מסתמן גם לחלק ממנהלי הקרנות הזרות יש השגות מהמתכונת הנוכחית של כניסת הקרנות הזרות שבנתה רשות ני"ע.

"על פי הטיוטה האחרונה שהוגשה ע"י רשות ניירות ערך, אני לא מאמין שנרשום את הקרנות שלנו בארץ, אין בזה שום הגיון עסקי", אמר היום ל"גלובס" תיירי קלארק, נציג ענקית ההשקעות הבינלאומית שרודרס.

"כרגע דורשים מאיתנו עלות רישום ותפעול בגובה של מינימום 4 מיליון שקל לכל קרן, לא כולל עמלות לרשויות השונות", אומר קלארק. "כמי שאחראי על החדרת קרנות שרודרס לחלק מהשווקים, אני יכול להגיד בוודאות שבעולם הדרישה הזאת לא קיימת. זה הופך את ישראל למדינה היקרה ביותר לרישום קרנות זרות".

נציין כי ריתוק הון בסדר גודל שכזה, מפחית את הכדאיות של הקרנות הזרות להיכנס לישראל, הוא שווה ערך להכנסות דמי ניהול שנתיות של נכסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, מה שכלל לא בטוח שכל קרן תצליח לגייס.

קלארק צפוי להביע את התנגדותו בדיון שיתקיים היום בצהריים בועדת הכספים בכנסת בנושא התקנות לשיווק הקרנות זרות בישראל. לדיון יגיעו גם המפקח על הבנקים דודו זקן, נציגים מרשות ני"ע ואיגוד קרנות הנאמנות, בועז שוורץ, מנכ"ל דויטשה בנק ישראל ויו"ר עמותת הבנקים הזרים בישראל, וכן אלכס פולק מענקית ההשקעות בלקרוק.

"כבר שנים שמנסים להעביר את התיקון בחוק שיאפשר שיווק קרנות זרות בישראל. לפי המתווה הנוכחי, אני לא מאמין שיש גוף זר שמבחינה עסקית יוכל לשווק את קרנותיו בישראל", אומר קלארק, שמסביר כי שרודרס מעוניינים לשווק את הקרנות שלהם בישראל, אולם העלויות ביוזמה לא מאפשרות להם לעשות זאת.

"העלויות שנצטרך לשאת בהן ישפיעו לשלילה על הוצאות הקרן, שמשולמות על ידי מחזיקי הקרן. אין שום סיבה להעמיס הוצאות כאלה על המשקיעים שלנו", הוא אומר ומסכם: "אני מבין את החששות ומאמין שיו"ר רשות ני"ע, שמואל האוזר, רוצה לוודא שהוא הקטין את הסיכונים עבור הציבור הישראלי למינימום האפשרי. אבל אני לא רואה סיבה שמה שעובד בכל העולם לא יעבוד בישראל. ממה הם מפחדים, חברה שנסחרת בבורסה ומנהלת מעל 400 מיליארד דולר?"

עוד הוא מוסיף: "כניסת הקרנות הזרות תיטיב עם הצרכן הישראלי, וזה מה שחשוב. רשות ני"ע צריכה להתוות מסגרת מוסדרת ומקובלת הנהוגה בכל העולם. כוחות השוק כבר יעשו את השאר".