גרמן: "כולם יצטרכו לשלם את המחיר על חגיגות השכר"

שרת הבריאות יעל גרמן ל"גלובס": "מצאנו שכוח האדם בהדסה מנופח בהשוואה לכל בית חולים אחר שבדקנו" ■ "המדינה, האוצר ומשרד הבריאות יכלו לבוא ולומר תראו אילו משכורות יש לכם, אבל אנחנו לא רוצים שהדסה ייפול"

מאז נכנסה למשרדה לפני כשנה, עסוקה שרת הבריאות יעל גרמן בטיפול במשברים הפורצים זה אחר זה ובניסיונות להניע במקביל רפורמות שישפרו את מצבה הרעוע של הרפואה הציבורית.

בראיון ל"גלובס", היא מתייחסת למשבר האחרון בבית החולים הדסה, שהגיע לגירעון תקציבי של 1.3 מיליארד שקל, הודפת את הניסיונות להטיל את האחריות עלמשרד הבריאות ומבהירה - כולם ישלמו את מחיר הקריסה.

- הרופאים בהדסה באו בטענה על כך שלא גיבית אותם, שלא הגעת ולא הצגת נוכחות. למה?

"אני מטפלת בנושא שלהם באופן מאוד אינטנסיבי ואני מאוד מתפלאת על מה שהם אומרים. אולי הם פשוט לא יודעים שבשבועות האחרונים היו לילות שממש לא ישנו, כולנו, כדי לנסות למצוא פתרון. הרי לכאורה המדינה, משרד האוצר ומשרד הבריאות יכלו לבוא ולומר, הדסה בבעלות פרטית, השתוללתם בשכר, תראו אילו משכורות יש לכם.

"אבל לא, אנחנו באים ואומרים שאנחנו רוצים להציל את הדסה ולא ניתן לו ליפול. כשאנחנו אומרים את זה אנחנו דואגים לרופאים לאחיות ולכל העובדים, וכמובן שקודם כול אנחנו דואגים למטופלים".

- אמר לי גורם במערכת הבריאות שלדעתו המקרה של הדסה יוביל לקבורת השר"פ, כלומר לא יכניסו את השר"פ לבתי החולים הממשלתיים. זו תהיה המסקנה?

"אחרי טראומה כזו, כמו שאנחנו חווים עכשיו עם הדסה, ברור שזה ישפיע על קבלת ההחלטות שלנו, לא יכול להיות שזה לא ישפיע. אני בטוחה שמניתוח המקרה נוכל ללמוד מה ניתן לעשות ומה אסור לעשות. אין לי ספק שמקרה הדסה ישפיע על מסקנות הוועדה".

- האם במסגרת המשא ומתן ביניכם לבין הנהלת הדסה בנוגע לתוכנית ההבראה, אתם דורשים פיקוח כלשהו? האם תדרשו לראות ספרי חשבונות מעתה?

"ככל שנעביר כספים נדרוש יותר פיקוח. ברור שלא ניתן להעביר כספים ציבוריים בלי לבקש פיקוח ציבורי. התקווה שלנו היא שלא נצטרך להעביר הרבה מאוד כספים ושהדסה יעמוד על רגליו ולא יצטרך להסתמך על כספים ציבוריים, אבל אם לא תהיה ברירה, אין ספק שיהיה צורך בפיקוח הדוק מאוד".

- העובדים, בעיקר עובדי מינהל ומשק בהדסה צפויים ללכת הביתה. את חושבת שהם משלמים מחיר כבד מדי על כישלון ניהולי, חוסר פיקוח, כישלון אולי גם של משרד הבריאות כמפקח?

"לא, כולם יצטרכו לשלם את המחיר. כל החגיגות של תוספות השכר, של שעות נוספות פיקטיביות, של הגדרת תפקיד של מנהל כשהוא למעשה לא מנהל, ועוד כהנה וכהנה תוספות מיותרות, כולם יצטרכו לשלם את המחיר. בין השאר מצאנו שכוח האדם בבית החולים הדסה הוא מעל ומעבר, מנופח בהשוואה לכל בית חולים אחר שהשווינו עמו".