למרות בזק: ספקיות האינטרנט לא ישדרגו ל-100 מגה בחינם

בזק הודיעה אתמול על מבצע לשדרוג מהירות הגלישה ל-100 מגה בחינם ללקוחות שיעשו זאת דרך אתר החברה ■ ‎‎ספקיות האינטרנט הגדולות אינן מגיבות למבצע של בזק - ואף אחת מהן לא מתכוונת לשדרג מהירות בחינם

‎‎ספקיות האינטרנט הגדולות אינן מגיבות למבצע של בזק, ואף אחת מהן לא מתכוונת לשדרג מהירות בחינם. בזק הודיעה אתמול (ג') על מבצע מוגבל בזמן לשדרוג מהירות הגלישה ל-100 מגה בחינם, ללקוחות שיעשו זאת דרך אתר החברה.

מבדיקה של "גלובס" עולה כי בזק בינלאומי, 013 נטוויז'ן ו-012 סמייל, שהן הספקיות המחזיקות כ-90% משוק הקישוריות לאינטרנט, החליטו שלא ללכת בעקבות המבצע, ולכן לקוחות בזק שירצו לשדרג, יצטרכו לשלם על כך בהתאם למבצעים שעליהם יחליטו הספקים.

‏בעבר, בעת שבזק שדרגה מהירויות גלישה, חלק מהספקיות הלכו בעקבותיה ושדרגו את המהירות בחינם. כלומר אם בזק שדרגה מ-10 ל-15 מגה את קצב הגלישה, מרבית הספקיות הצטרפו אליה ושדרגו גם כן.

בזק בינלאומי כבר קבעה מדיניות עקבית בעניין, והיא לא מצטרפת לשדרוגים החינמיים של בזק; ואילו נטוויז'ן ו-012 סמייל עשו זאת לסירוגין, אך בפעם האחרונה כאשר בזק שדרגה מהירויות לפני שנה לערך, הן סירבו ולא הצטרפו.

חוסר ההתלהבות של ספקיות האינטרנט נובע מכך שהן משתמשות בתשתיות של בזק והוט על מנת להגיע ללקוחות, והן משלמות על בסיס של היקף השימוש. ככל שבזק או הוט משדרגות מהירויות במסגרת מבצעים - כך נוצר תמריץ לצרכן לגלוש ולצרוך נפחים יותר גדולים. התוצאה הסופית היא שספקיות האינטרנט נאלצות לשלם יותר להוט ובזק, בגלל היקף השימוש הרחב.

‏הסיטואציה הייחודית לישראל, של הפרדה בין התשתית לספק האינטרנט, יוצרת קושי עבור הצרכן המקומי. הרפורמה שמנסה משרד התקשורת לקדם בשוק הקווי נועדה, בין היתר, להפסיק את הנוהג הזה ולאפשר לכל מפעיל להציע ללקוח חבילת שירותים, ללא תלות של הלקוח בספק או בתשתית.

‏ישנן ספקיות בשוק, דוגמת הוט נט, שמוכרות שירות גלישה במהירות של עד 100 מגה תמורת 20 שקל לחודש, כך שאצלן לא קיימת בכלל סוגייה של שדרוג המהירות אצל חברת התשתית.