כיל תפתח עם אלאנה פוטאש מכרה אשלג באתיופיה

המכרה יפיק בתוך פחות מ-5 שנים כמיליון טון אשלג בשנה ■ על פי ההסכם, כיל תרכוש יחידות של אלאנה בהשקעה של כ-23 מ' ד' ■ בורגס: "שוק הדשנים באפריקה - בעל פוטנציאל הצמיחה הגבוה ביותר בעולם"

חברת כיל ממשיכה להרחיב את הפעילות מחוץ לישראל. החברה דיווחה הבוקר (ה') על חתימת הסכם אסטרטגי עם חברת "אלאנה פוטאש" (Allana Potash) הנסחרת בבורסה בטורונטו, לפיתוח מכרה אשלג באתיופיה. על סמך בדיקות היתכנות המכרה יפיק בתוך פחות מחמש שנים כמיליון טון אשלג בשנה.

בכיל מציינים כי ההסכם הינו ביטוי מעשי לאסטרטגיית החברה "הצעד הבא קדימה" שבמסגרתה שואפת כיל להמשיך לצמוח באופן משמעותי בין היתר באמצעות הגדלה וגיוון מקורות המינרלים וחומרי הגלם שלה מחוץ לישראל, הקטנת עלויות הייצור והתמקדות בשווקים מתעוררים וצומחים.

הודעת החברה מגיעה על רקע הסכסוך עם ועדי העובדים נוכח כוונת החברה לפטר עובדים. המסר שעולה מהודעת החברה הוא שלחברה יש אלטרנטיבות בחו"ל, מסר שמגיע כאמור בתקופה רגישה על רקע המו"מ עם העובדים. ועד עובדי כיל התייחס היום לדוחות הכספיים שפרסמה אתמול החברה ומסר: "הדוחות הכספיים מוכיחים שוב את טענותינו שכל מטרת 'ההתייעלות' המוצהרת על ידי קברניטי החברה הינה פגיעה בעובדים. החברה הרוויחה השנה קרוב לשלושה מיליארד שקל. הירידה המדווחת השנה נבעה בין היתר בגלל טעויות מנהלים ומחיקת 25 מיליון דולר של 'עדכון הפרשה לטיפול בפסולת', הפרשות ופיטורי עובדים בסך 60 מיליון דולר ועלויות השקעה גבוהות הנובעות מהקמת/שדרוג מתקני ייצור ללא תכלית. מעניין הוא שמצד אחד דורשת ההנהלה להפריש ולפטר עובדים מהנגב ומצד שני, מזדרזים ניר גלעד והמנהלים לחלק לעצמם דיבידנדים בסך 500 מיליון דולר. לא ייתכן שהכסף שמרוויחה החברה ישמש לכיסוי הרפתקאות של הבעלים ומנכ"לי החברה. אוצרות הטבע של מדינת ישראל לא נועדו לכיסוי הרפתקאות, השקעות כושלות, פנטזיות לא ממומשות והשקעות בחו"ל".

על פי ההסכם, כיל תרכוש יחידות של אלאנה (הכוללות מניות ואופציות) בהשקעה מצטברת של כ-23 מיליון דולר, במחיר של 43 סנט ליחידה, על בסיס הנפקה פרטית. בהתאם להסכם, כיל תחזיק בכ-16% מהון המניות של אלאנה על בסיס לא מדולל, עם אופציה להגדיל את אחזקותיה לכ-37% מהון המניות של אלאנה. ההנפקה תשמש לפיתוח וקידום פרויקט המכרה.

בנוסף, כיל חתמה עם אלאנה על הסכם מכירה בלעדי (offtake) לפיו כיל תהיה זכאית לרכוש את התפוקה של המכרה. במסגרת ההסכם כיל תתמוך באלאנה ותספק סיוע טכני והנדסי לפיתוח והפעלת המכרה מתוך הידע אשר נצבר בכיל בתחומי פעילות אלו.

המכרה המתוכנן קיבל אישור סביבתי במאי 2013 ורישיון כרייה באוקטובר 2013 והוא זוכה לתמיכה רחבה של שלטונות אתיופיה בשל ההזדמנות לפיתוח כלכלי וחברתי באזור אפאר שבאתיופיה ובג'יבוטי. פעילויות מימון הפרויקט ימשיכו כעת בשיתוף כיל.

עוד מציינים בכיל כי היא רואה בהשקעות בפיתוח מקורות אטרקטיביים של חומרי גלם בעולם ערך אסטרטגי חשוב, בעיקר בשל הרצון להבטיח חלופות נוספות לכשיגיע מועד הארכת הזיכיון להפקת אשלג בים המלח בשנת 2030 ולאור חוסר הוודאות בנוגע לסביבה העסקית והרגולטורית בישראל. תהליכי התכנון והפיתוח של תעשיה בכלל ותעשיית הדשנים בפרט נמשכים כעשר שנים ועל כן כיל כבר החלה בבחינת חלופות אלו.

"מכרה זה יביא את בשורת האשלג לאתיופיה בפרט ולאפריקה בכלל, ויאפשר לחקלאים שם לייצר יותר ייבול חקלאי ומזון", מסר סטפן בורגס, מנכ"ל כיל. "הסכם זה מבטא את האסטרטגיה שלנו 'הצעד הבא קדימה', הכוללת הרחבת מקורות חומרי גלם ברחבי העולם, וכן את כוונתנו להעמיק ולהגדיל באופן משמעותי את הפעילות שלנו בשווקים המתעוררים כגון יבשת אפריקה. שוק החקלאות והדשנים באפריקה מתחיל להיבנות והוא בעל פוטנציאל הצמיחה הגבוה ביותר בעולם בתחום הדשנים. בנוסף לכל אלה, המיקום של מכרה דאנקיל יאפשר לכיל גישה נוחה ומהירה לאוקיינוס ההודי ובכך הוא יאפשר לנו לשרת גם את הלקוחות שלנו בהודו ובדרום מזרח אסיה אפילו טוב יותר".

פרהאד אבאסוב, נשיא ומנכ"ל אלאנה פוטאש, אמר, "לכיל יש ניסיון וידע נרחבים בשוק האשלג העולמי ובפיתוח מכרות אשלג. בנוסף, מאחר וכיל תרכוש את המוצר שלנו, אלאנה תפיק תועלת מרשתות קיימות לשיווק והפצה אזוריים ובינלאומיים של כיל. אלאנה וכיל מחויבות שתיהן להרחבת אספקת האשלג באפריקה כתמיכה בגידול המשמעותי של הפעילות החקלאית המתרחשת ביבשת. הברית האסטרטגית עם כיל מקיפה וכוללת שלושה היבטים חשובים שהינם הכרחיים להצלחתו של פרויקט אשלג חדש: תמיכה פיננסית; הסכם מכירה של האשלג; ושיתוף פעולה טכני".

אבאסוב הוסיף "אנו מודים לממשלות אתיופיה וג'יבוטי על שצפו את העתיד ופעלו ללא לאות לפיתוח וקידום פרויקט זה ביחד עם החברה. אנו מצפים לעבוד עם כיל ולפתח מכרה ברמה עולמית שיספק אשלג לשוקי אפריקה הצומחים עוד שנים רבות. מכרה דאנקיל צפוי להיות אחד ממכרות האשלג עם העלויות הנמוכות ביותר בעולם ואנו בטוחים שהברית עם כיל תאפשר לאלאנה להשיג את היעדים התפעוליים והמסחריים שהציבה למכרה".