חממת הביוטק FutuRX יצאה לדרך: תלווה 30-40 פרויקטים ב-8 שנים

לפני כחודש הושקה רשמית חממת הביוטק שנמצאת בשליטת קרן אורבימד, חברת התרופות והמכשור הרפואי ג'ונסון אנד ג'ונסון וחברת התרופות טקדה. החממה זכתה לשם FutuRX - שילוב של המילה עתיד באנגלית עם האותיות RX, שהן סימון לתרופות מרשם. מי שתנהל את החממה היא ד"ר עינת זיסמן, שכיהנה עד לאחרונה כמנכ"לית חברת הדסית. בנוסף לזיסמן יעבדו בחממה ד"ר רון אליס, שיכהן כסמנכ"ל טכנולוגיה וד"ר אלי פרידמן שישמש כסמנכ"ל פיתוח עסקי.

החממה הוקמה בפארק המדע בנס ציונה, בשטח של 1,000 מ"ר, בהם 300 מ"ר שיוקצו למעבדות. המיזם צפוי לפעול במשך שמונה שנים וללוות, במהלך פרק הזמן הזה, 30-40 פרויקטים. זיסמן מספרת כי הסכום המינימלי שיושקע בכל פרויקט יעמוד על 2.25 מיליון שקל. 85% מהכסף יגיעו מתוכנית החממות, כלומר מהמדינה והיתרה - 15% - מהשותפים בחממה.

לדברי זיסמן, בעלי החממה מעריכים כי ניתן להאיץ את פיתוחם של חלק מהפרויקטים על ידי השקעה של סכום נוסף מעבר למינימום הדרוש, והם ערוכים לכך. "גם ההשקעה שלנו בתשתיות הייתה מעל המינימום הנדרש", היא אומרת. זיסמן מעריכה כי החממה תחתום על שני הסכמים עם שתי חברות, כבר במהלך הרבעון הראשון של 2014, כלומר בתוך כחודש וחצי.

את החממה מפעילים כאמור שלושה גופים - אחד בעל אוריינטציה פיננסית (אורבימד) והאחרים הם שחקנים אסטרטגיים בתעשיית התרופות. השילוב הזה צפוי להוביל לכך שההשקעה לא תתבצע לפי ההעדפות של חברות התרופות.

החממה צפויה לחפש - בישראל ובחו"ל - פרויקטים בתחום התרופות כולל מולקולות בשלבי גילוי ופיתוח ראשונים וכן פלטפורמות טכנולוגיות לגילוי מולקולות, במטרה להביא את המוצרים לשלב שבו הם מוכנים לכניסה לניסויים קליניים אחרי שישלימו פעילות של שלוש שנים בחממה.