בדיקת "גלובס": כמה באמת עולה לגלוש ב-100 מגה?

מדי כמה חודשים שבות ומעוררות בזק והוט את התחרות על הגלישה ב-100 מגה ■ בדיקת "גלובס" מגלה כי השילוב הזול ביותר הוא של בזק והוט נט, והשילוב היקר ביותר הוא של הוט ובזק בינלאומי ■ צפו בטבלת השוואת המחירים

בסוף השבוע שעבר הורה משרד התקשורת על עצירת המבצע של בזק המזמין את לקוחות החברה לשדרג את מהירות הגלישה בביתם, ללא תוספת תשלום, עד למהירות של 100 מגה - למי שיבצע את הפעולה באתר האינטרנט שלה (המבצע נותר בתוקף עד לסוף יום ב'). סיבת העצירה, כפי שנימק משרד התקשורת בהודעתו, היא "חשש מפגיעה בתחרות בשוק התקשורת הנייחת".

שר התקשורת גלעד ארדן ביקר את בזק באומרו כי "בזק מנצלת את כוחה המונופוליסטי ומציעה מבצעים אשר עלולים כבר בטווח הקצר לסכן את התחרות בתחום התקשורת". עוד הוא ציין כי "קיים חשש כבד כי מיד לאחר דחיקת המתחרים בטווח הקצר, בזק תעלה מחירים, והשוק ייצא נפסד".

בדיוק לפני שנה יצאה בזק במהלך דומה, אלא שאז דובר על שדרוג למהירות של 15 מגה. הימים חלפו, וכעת מהירות זו היא מהנמוכות שבחבילות. אלא שהיות ובארץ יש הפרדה בין חברות התשתית (הוט ובזק) לבין ספקיות האינטרנט (בזק בינלאומי, הוט נט, 013 נטוויז'ן וכו'), גם במסגרת המבצע החינמי חייב הצרכן לעדכן את מהירות הגלישה אצל הספק ולעדכן את המחיר בהתאם.

שבוע לפני שיצאה בזק במבצע הנוכחי, פרסמה הוט מבצע המציע לשדרג את מהירות הגלישה ללקוחותיה ל-30 מגה ללא תוספת תשלום, גם כאן רק למי שיעשה זאת דרך אתר החברה.

כמה עולה לגלוש במהירות המרבית שמציעות בזק והוט? ברכיב של הספקיות מי שמציעה את המחיר הזול ביותר היא (עדיין) הוט נט, שמציעה תעריף אחיד של 20 שקל לכל מהירויות הגלישה, מ-5 עד 100 - כך שככל שעולה מהירות הגלישה, גדל יתרון המחיר של הוט נט.

מכאן שלקוח שמשלב כיום (באופן אירוני) תשתית בזק עם הוט נט כספקית, ישלם את המחיר הנמוך ביותר לגלישה במהירות 100 מגה: 130 שקל בחודש: 110 שקל לחודש לבזק (ללקוחות חדשים המוגדרים כמי שלא היה לקוח יותר מחודש) ו-20 שקל להוט נט.

מבין הספקיות הגדולות, מי שמציעה את התעריף הזול לגלישה במהירות 100 מגה, ללקוחות חדשים, היא 012 סמייל, כאשר המחיר החודשי שלה עומד על 39 שקל, בנטוויז'ן המחיר לגלישה במהירות 100 מגה הוא 50 שקל בחודש, ולקוחות בזק בינלאומי ישלמו 70 שקל בחודש.

רוב המבצעים וההטבות בבזק מיועדים ללקוחות חדשים: בנוגע למהירות 100 מגה, בשעה שלקוח חדש ישלם 110 שקל עבור התשתית, לקוח קיים ישלם כ-130 שקל למהירות זו. עד היום (ב') לקוחות קיימים יכולים לשדרג את מהירות הגלישה ל-100 מגה מבלי להוסיף את ההפרש, כלומר לשלם לפי ההסכם שלהם כיום, ולשדרג את המהירות (תקף לשנה).

בהוט חשוב לציין כי רוב רובם של לקוחות האינטרנט משתייכים לחבילות טריפל או חבילות טלפון אינטרנט: בימים אלה מציעה הוט מבצע טריפל הכולל אינטרנט במהירות 100 מגה ב-100 שקל לחודש ו-352 שקל לחודש לאחר מכן. תשתית בלבד למהירות 100 מגה עולה כיום 139 שקל.

מה עם המודם?

נזכיר למשדרגים כי לצד התוספת שיש לשלם לספק עבור שדרוג מהירות הגלישה, מי שאין ברשותו נתב (מודם) תומך לגלישה בקצבים הגבוהים יצטרך להחליפו תמורת תשלום. כלומר, מי שברשותו נתב ADSL (המשמש לגלישה במהירויות של עד 15 מגה) צריך יהיה להחליף למודם VDSL עם שדרוג המהירות.

בבזק מודל אחזקת המודם עבר מקנייה לשכירות כשהמחיר כיום עומד על 10 שקל לחודש למשך שנתיים ללקוחות קיימים (240 שקל), כאשר לקוחות חדשים לא משלמים במשך 24 חודשים לאחר מכן 10 שקל לחודש.

בהוט אין צורך להוסיף עבור החלפת מודם, אבל יש להוסיף התקנה בסך 239 שקל. בבזק אפשר לחסוך את עלות ההתקנה באמצעות התקנה עצמאית, לאחר איסוף המודם מחנויות בזק.

בכל מקרה, לפני שאתם משדרגים את מהירות הגלישה הביתית, כדאי לבדוק את היתכנות התשתית ואפשרות מהירות הגלישה בפועל. כשני שלישים מתושבי מדינת ישראל יכולים לגלוש במהירות של 100 מגה של בזק, והיתר יכולים לגלוש עד מהירות של 40 מגה.

הצפי הוא שעד סוף השנה התשתית של בזק תכסה את כל תושבי המדינה. בהוט מבטיחים כיסוי ארצי מלא לגלישה במהירות של 100 מגה. בדיקה כזו מציעים אתרי הוט ובזק, והיא מהווה הכרח כצעד ראשון לפני כל פעולה שתעשו.

ריבוי מבצעים מחייב ערנות

המחיר של בזק כעת לאינטרנט במהירות 100 מגה הוא לא הזול ביותר שהוצע ללקוחות: בחודש מאי האחרון יצאה בזק במבצע הצטרפות לגלישה במהירות ב-100 מגה במחיר של 100 שקל לחודש, לעומת 110 שקל המחיר למצטרפים חדשים כיום.

ריבוי המבצעים מחייב ערנות: בקרב הספקיות מציעה כיום 012 סמייל שדרוג מהירות הגלישה ללקוחות קיימים בתוספת של 10 שקל בחודש. השדרוג הוא בקפיצה אחת במדרגת המהירויות. כלומר, לקוחות 15 מגה יכולים לשדרג למהירות של עד 40 מגה בתוספת של 10 שקלים למה שהם משלמים כיום.

המהירות עולה, והמחירים יורדים

מחירי הגלישה לצרכן הביתי מצויים בירידה מתמדת ככל שמהירות הגלישה הפופולרית עולה: הכוונה היא שאם לפני שנה מהירות 100 מגה אצל בזק ללקוחות חדשים עלתה 150 שקל בחודש, כעת ישלמו לקוחות חדשים 110 שקל, בהוט מהירות גלישה של 100 מגה עלתה לפני שנה 180 שקל ללקוחות חדשים, וכעת המחיר הוא 139 שקל.

זו גם תזכורת למי שהצטרף לפני שנה או יותר, לבדוק אם הסכום שהוא משלם תואם למחירונים של היום - מהלך שמומלץ לבצע בכל מקרה מדי כמה שבועות.

גם מחירי הספקיות במגמת ירידה. על-פי בדיקת "גלובס" בחודש מאי האחרון, מחירי הספקיות למהירות 100 מגה נמוכים יותר היום: בבזק בינלאומי המחיר ירד מ-80 ל-70 שקל; וב-012 המחיר ירד מ-44 ל-39 שקל. בנטוויז'ן המחיר נותר 50 שקל לחודש.

איפה השוויון?

לא בכדי מעדיפות הספקיות הגדולות להצניע את המחירים הרשמיים: לפני כחודש פרסמנו ב"גלובס" הצהרה תקדימית של משרד התקשורת המתייחסת לתעריפים שונים שמציעות ספקיות האינטרנט ללקוחות עבור שירותים זהים.

עמדת משרד התקשורת האוסרת אפליית מחירים של ספקיות האינטרנט, באה בעקבות ייצוגית שהוגשה נגד הספקיות הגדולות בטענה לאפליה, זאת בעקבות עשרות הוכחות למקרים שבהם שירותים זהים נמכרו במחירים שונים. דבר זה נוגד את הכתוב ברישיונות הספקיות ונוגד את עמדת משרד התקשורת.

רוצים להשוות מחירים? צלצו למוקד

את המחירים לא תמצאו באתרי הספקיות, אף בעיקר כשמדובר במחירי גלישה, היה מצופה מהחברות בענף להציג את תעריפיהן באתרי האינטרנט שלהן.

אם אתם מבקשים לערוך השוואת מחירים נוחה, שמתאימה לעידן של היום, תופתעו לגלות כי מחירי הגלישה לא מפורסמים לנוחות הצרכן.

האפשרות היחידה לברר מחיר של ספקיות האינטרנט היא לצלצל למוקדי המכירה או להשאיר טלפון ולהמתין שנציג מכירות יחזור אליכם (מהלך שעשוי להוביל, מבלי שתרצו, לטלפונים בלתי פוסקים גם לאחר מכן עם הצעות שיווקיות ואפילו להודעות ספאם).

דווקא החברות הקטנות כן מקלות על הצרכן ומציגות מחירים באתריהן לכל חפץ: טריפל סי, 018 והוט נט.

גלישה ב 100 מגה
 גלישה ב 100 מגה

מחירי תשתית
 מחירי תשתית

כמה עולה ספקית אינטרנט
 כמה עולה ספקית אינטרנט