שנת 2014 בהיי-טק: עליות קלות בביקוש לעובדים ובשכר

לפי סקר שביצעה חברת אתוסיה עבור "גלובס", הצמיחה המהירה ממנה נהנה ענף ההיי-טק המקומי בשנים האחרונות צפויה להתמתן ■ 24% מהמשתתפים בסקר מעריכים כי מספר המשרות יעלה ב-5% לכל היותר

שנת 2014 הולכת להיות רגועה בתחום הגיוסים והשכר בהיי-טק, כך עולה מסקר שביצעה אתוסיה, חברת השמה בהיי-טק ובביוטק עבור "גלובס". הסקר, שנערך בקרב 150 מנהלות משאבי אנוש ובכירים בחברות היי-טק וביוטק בישראל, כלל את כל התחומים המובילים בתעשיות אלה: תוכנה, חומרה, תקשורת, קלינטק, ביוטק ואינטרנט. המסקנות מהסקר הן שהצמיחה המהירה ממנה נהנה הענף המקומי בשנים האחרונות צפויה להתמתן. מה שמעלה סימני שאלה לגבי קצב ההתפתחות של התחום בשנה הקרובה.

מספר המשרות הצפוי בחברות בשנה הקרובה ובתחזיות הגיוסים של עובדים חדשים לא צפוי להשתנות אצל 35% מהמשיבים, כאשר 24% מהמשתתפים בסקר מעריכים כי מספר המשרות יעלה ב-5% לכל היותר. מבחינה כמותית, כמחצית מהחברות לא צופות הוספה של יותר מחמישה תקנים חדשים, וכמעט רבע מעריכים כי כלל לא יוספו תקנים לאורך השנה. נתון מעניין מגיע מניתוח האזור הגיאוגרפי ממנו מגיעות החברות המשתתפות בסקר: לפי נתון זה, האזור בו צפויה להיפתח כמות התקנים הגדולה ביותר הוא השרון, הרבה לפני אזור גוש דן, הצפון או הדרום.

מבחינת גודל החברה, כשני שליש מהחברות הגדולות (מעל 100 עובדים) שהשתתפו בסקר צופות הוספה של עד 10 תקנים חדשים וב-55% מהחברות הבינוניות (בין 30 ל-100 עובדים), התחזית היא לתוספת של עד חמש משרות חדשות לאורך השנה. בקרב החברות הקטנות, אשר מיוצגות על-ידי רוב המשתתפים בסקר, רק ב-4% צפוי גידול של יותר מ-6 תקנים.

מבחינה סקטוריאלית, תחום החומרה הוא כנראה המצטיין של סקר זה, כאשר 33% מהחברות בתחום חוזות גידול במספר המשרות לאורך 2014, ורק 17% צופות קיפאון בשנה זו. תחום התקשורת מסתמן כבעייתי ביותר, כאשר 6% בלבד מהחברות חוזות גידול במספר התקנים, בעוד 44% מעריכות כי מספר זה יישאר על כנו.

העליות הקלות מתבטאות גם בתחזיות לכמות גיוסי העובדים בשנה הנוכחית: הרוב המכריע של החברות (75%), צופות גיוס של עד 10 משרות לאורך השנה כולה, כאשר חלקן אף חוזות שלא יגייסו כלל עובדים לאורך השנה. 10% מן המשיבים בסקר צופים גידול של מעל 40 תקנים חדשים (רוב החברות אשר נכללות באותם 10% הן חברות גדולות של מעל 100 עובדים).

כאשר מנתחים את הנתונים מבחינה סקטוריאלית, מתברר כי תחום התוכנה צפוי להישאר ערני ופעיל במיוחד גם השנה, כאשר כ-22% מהחברות הנשאלות מתחום זה הצהירו כי בכוונתן לגייס ב-2014 מעל 40 עובדים חדשים. בתחום הביוטק התמונה אחרת, כאשר כל החברות המשתתפות, ללא יוצאת מן הכלל, חוזות גיוס של עד 10 עובדים לכל היותר במהלך השנה.

אילו מקצועות צפויים להיות המבוקשים ביותר ב-2014? ככל הנראה יככבו תפקידי פיתוח התוכנה. כמעט 42% מהחברות המשתתפות בסקר העריכו כי יגייסו מפתחי תוכנה חדשים בשנה הקרובה, כאשר תחום השיווק והמכירות הוא הבא בתור עם 19%. תחום ה-IT, וכן משאבי האנוש והכספים נמצאים בתחתית הרשימה. נתונים אלה משתקפים בצורה דומה גם בניתוח על-פי גודל החברות.

התמתנות בשכר

מאז 2010, ובמשך 4 שנים ברציפות, אנו עדים לעלייה מתמדת בשכר הממוצע בענפי ההיי-טק והביוטק בישראל. השכר הממוצע בענפים אלה עלה ב-2013 ב-4.1%. כלל לא בטוח שהמגמה הזו תמשך על-פי משתתפי הסקר. מעל מחצית מהחברות (51% מהמשיבים) מעריכות שלא יחול שינוי כלשהו בשכר הממוצע. 37% מהמשיבים העריכו כי תחול עלייה של עד 5% בשכר העובדים, כך שלמעשה, 88% מהחברות חוזות עלייה של עד 5% בשכר העובדים, אם בכלל.

סקטור התקשורת הוא זה אשר זוכה לתחזיות השליליות ביותר: 67% מהמשיבים בתחום זה, חזו קיפאון בשכר (כלומר, העריכו שלא יחול שינוי כלשהו בשכר העובדים). בתחום התוכנה מעריכות 46% מהחברות כי השכר לא ישתנה. בעניין זה כדאי לציין כי בקרב החברות הבינוניות, לא נרשמה כלל תחזית להורדה בשכר ב-2014, בעוד בחברות הגדולות והקטנות, 6% מהמשיבות ציינו כי הן כן צופות ירידה מסוימת בשכר העובדים.

גיוס מפה לאוזן

דרכי הגיוס השנה לא צפויים להשתנות. 36% מהחברות ימשיכו לגייס עובדים בשיטת החבר מביא חבר. 32% ישתמשו בחברות השמה, הרשתות החברתיות תופסות נתח מרשים של 22%, בעוד ירידי התעסוקה עומדים על אחוז בודד.

מה יקרה לענף ההיי-טק ב-2014
 מה יקרה לענף ההיי-טק ב-2014