הדילמה של ארדן: כמה רשתות צריכות לפעול בישראל?

כמה רשתות סלולר צריכות לפעול בישראל - 2 או 3 והאם האווירה הציבורית תשפיע על ההחלטה של משרד התקשורת?

שר התקשורת גלעד ארדן צפוי לקבל בתקופה הקרובה החלטה לגבי איחוד רשתות הסלולר.

חשוב להדגיש שמדובר באיחוד של רשתות ולא במיזוג בין מפעילים, כך שהתחרות לא צפויה להיפגע ומספר המפעילים לא יצומצם. בפני ארדן ניצבת החלטה בכלל לא פשוטה - להכריע מה יהיה מספר הרשתות לאחר האיחוד, שתיים או שלוש.

כדאי להבין את הרקע, כדאי לחזור להתחלה. משרד התקשורת החליט, בקדנציה הקודמת, להרחיב את התחרות בשוק הסלולר.

המשרד הכניס שני שחקנים לשוק והטיל עליהם לפרוס רשתות. הטענות שנשמעות היום (והושמעו גם בעבר, אולם נחשבו לדברי כפירה) הן שלא כדאי להוסיף עוד שני שחקנים לשוק ועדיף להסתפק בשחקן אחד. בשום מקום בעולם לא היו חמישה מפעילים שפרסו רשת סלולרית מלאה.

מבחינת התחרות - המהלך נחל הצלחה והמחירים ירדו. עם זאת, היום כולם מבינים שאי-אפשר להקים שתי רשתות סלולריות נוספות בפריסה מלאה. לזכותו של ארדן ייאמר כי הוא הכיר בכך והכריז על המהלך המתבקש והנכון.

השאלה הגדולה, כאמור, היא כמה רשתות צריכות לפעול בישראל. מאחר שפרטנר והוט מובייל חתמו על הסכם, ומשרד התקשורת רצה באיחוד רשתות והוביל את השוק לכך, האופציה היחידה הייתה שפלאפון שמנהל גיל שרון וסלקום שמנהל ניר שרון יחתמו על הסכם דומה ויצרפו את גולן טלקום. לשתי החברות הוותיקות יש אינטרס ברור להפעיל רשת משותפת, אולם הן ידעו שללא שילוב של גולן, שמנהל מיכאל גולן, המהלך לא ייצא לפועל.

שני גושים

ההסכמים שנחתמו בין החברות הובילו ליצירת שני גושים: פרטנר והוט מובייל מצד אחד ופלאפון, סלקום וגולן טלקום בצד השני.

האם משרד התקשורת יחליט להתערב ולפרק את ההסכם המשולש של פלאפון, סלקום וגולן, על מנת להוביל למצב שבו יפעלו בשוק 3 חברות? צעד כזה עשוי להשפיע גם על הטווח הארוך ועל הקצאת התדרים לדור הרביעי. אם משרד התקשורת יתעקש על 3 רשתות, כמו שממליצה ועדת המכרזים, פלאפון או סלקום ישתפו פעולה עם גולן ואילו השנייה תישאר לבד.

השר הממונה על המשרד, נוטה ככל הנראה להמליץ על 3 רשתות והשאלה היא למה. ארדן הוא איש פוליטי שיתקשה לשווק לציבור מהלך של צמצום מספר הרשתות לשתיים ואין להקל בכך ראש.

יש לא מעט סיבות שתומכות במהלך של שתי רשתות, אבל כאשר ההחלטה הזו ניצבת בפניו של שר, שמודע לטענות בקרב הציבור הרחב על יוקר המחיה, יהיה קשה לארדן להסביר מדוע החלופה של שתי רשתות תהיה טובה יותר לכלל השוק.

הדבר האחרון שארדן רוצה, כמו כל שר אחר שהיה ממלא את התפקיד, הוא להתמודד עם כותרות צעקניות בעיתונות שלפיהן הוא הרס את הרפורמה בסלולר. כל זה, כאמור, למרות שהמומחים טוענים שמהלך כזה יעשה בדיוק את ההיפך.

מצד שני, יש גם היגיון בתוכנית שתי הרשתות. כלל ברזל ברגולציה הוא לדעת מה ניתן לעשות במשאבים הקיימים. לאיש אין ספק שישראל נמצאת בפיגור חמור ביותר בדור הרביעי. לכולם גם ברור שהמשרד, בקצב השינויים שחלים בשוק התקשורת, לעיתים מתקשה להגיב במהירות לשינויים בשוק, ולהתאים את המדיניות שלו.

אם יקצו תדרים ל-3 רשתות סביר להניח שנהיה במחסור של תדרים בתוך שנתיים-שלוש. זה אומר שהחברות יצטרכו תדרים נוספים וזה אומר הקצאה חדשה שהמשרד יתקשה מאד לבצע.

כמה זמן לקח למשרד להקצות תדרים לגולן ולהוט מובייל? לפחות חמש שנים. זה גם הזמן שלוקח למשרד להקצות תדרים לדור הרביעי. הפתרון של שתי רשתות יעניק, מהבחינה הזו, שקט תעשייתי לטווח ארוך וייצור ודאות לתעשייה שרק הולכת ודורשת יותר ויותר תדרים שנמצאים במחסור.

בשורה התחתונה לא ניתן להקים בישראל אתרים נוספים, ואיחוד אפשרי של הרשתות יוכל לסייע לצמצם את מספר האתרים.

חיסכון משמעותי

צריך לקחת בחשבון עוד נקודה חשובה. במצב של 3 רשתות, יש סיכוי גבוה שפלאפון או סלקום, במקרה שלא יקימו רשת עם גולן, יפנו לבג"ץ. זו סיטואציה שמשאירה אותן בנחיתות אדירה מכיוון שהמשמעות שלה היא שהשתיים שחוברות יחד מקבלות חיסכון של 200 מיליון שקלים לפחות בנקודת הפתיחה במרוץ להטמעת הדור הרביעי. לאורך זמן, מדובר בהרבה מאוד כסף. זה כמו לומר שהמשרד העניק מקדמה לאחת מהן.

כאשר אתה נכנס לבג"ץ אין לך מושג איך אתה יוצא ממנו ומתי. חוץ מזה תראו כמה זמן לוקח למנות יו"ר למועצת הכבלים אז תארו לכם אם ייכנסו עכשיו לתהליכים משפטיים עוד כמה זמן תתעכב ההקצאה. למרות זאת, החשש מבג"ץ לא אמור להוות שיקול מבחינת המשרד.

למרות היתרונות לכאורה שיש למודל של שתי רשתות, סביר להניח שהשר יעדיף את האופציה של 3 רשתות, מהלך שיעזור לו להרוויח זמן ולהעביר את העיסוק בסוגיה לבא אחריו. מבחינה ציבורית ארדן לא יספוג ביקורת ומאידך הוא יוכל, בעתיד, לצמצם את מספר הרשתות מ-3 ל-2, זאת בעוד המהלך ההפוך יהיה הרבה יותר מסובך.