ההסדר בפלאזה סנטרס: בהולנד, בזמן קצוב וללא נציגות אג"ח

הסדר החוב המתגבש בחברה הבת של אלביט הדמיה מקפל בתוכו כמה תקדימים ■ בינתיים, הצדדים משתפים פעולה ונראה כי יש סיכוי להגיע להסדר מהיר

בעוד חודשיים מהיום יחליט ביהמ"ש בהולנד אם פניה של חברת פלאזה סנטרס להסדר חוב עם נושיה או לפירוק. החברה, שבשליטת אלביט הדמיה (62.5%) - הנתונה בעיצומו של הסדר חוב משל עצמה - הודיעה באמצע נובמבר האחרון כי לא תוכל לעמוד בתשלומי האג"ח לנושיה.

לפלאזה חוב אג"ח בהיקף של כ-206 מיליון אירו (989 מיליון שקל), שרובו (כ-890 מיליון שקל) למוסדיים ישראלים והיתרה למוסדיים בפולין. בקופת החברה יתרת מזומנים מצומצמת של כ-24 מיליון אירו (115 מיליון שקל) בלבד.

פלאזה סנטרס, שהוקמה לפני 18 שנה, עוסקת בפיתוח ובניית מרכזי קניות ובידור במרכז ומזרח אירופה, ובשנת 2006 הרחיבה את פעילותה גם להודו. החברה הקימה עד היום 33 מרכזים, ומכרה 26 מהם בסכום מצטבר של 1.6 מיליארד אירו. בבעלות החברה כיום 20 נכסים בפיתוח, 7 מרכזי קניות פעילים ושני בנייני משרדים.

החברה, שהונפקה בלונדון בשווי של יותר ממיליארד דולר, נקלעה בשנים האחרונות במדינות שבהן היא פועלת לתנאי שוק מאתגרים, כגון מחסור מתמשך במקורות מימון ומיעוט עסקאות. אלה הביאו אותה למשבר התזרימי שבו היא נתונה, וכעת היא נסחרת בשווי של 80 מיליון דולר בלבד בבורסת לונדון.

על רקע דברים אלה נערכה ביום חמישי האחרון אסיפת מחזיקי אג"ח, שבמסגרתה הציג המנכ"ל, רן שטרקמן, את הצעת החברה להסדר חוב. עיקר ההצעה כוללת הזרמת בעלים בהיקף של כ-20 מיליון אירו, במסגרת הנפקת זכויות; דחיית החזר החוב ב-3 שנים; פיצוי למחזיקי האג"ח בדמות חיזוק הביטחונות; תוספת ריבית של 1.5%; וכ-10% ממניות החברה, ומנגד גם פטור מתביעות עתידיות כנגד החברה ונושאי משרה בכירה בה.

הנאמנים מרוצים שאין נציגות

בניגוד להסדרי חוב שזכו לתשומת לב ציבורית ותקשורתית רבה, כדוגמת ההסדר של החברה-האם, אלביט הדמיה (שהשליטה בה הועברה ממוטי זיסר לידי נושי האג"ח), נדחק הסדר החוב של פלאזה סנטרס לשוליים.

אך ההסדר הזה מקפל בתוכו לא מעט תקדימים בנוף הסדרי החוב של שוק ההון המקומי. כיוון שפלאזה סנטרס מאוגדת בהולנד, מתנהל הליך הסדר החוב בפני מערכת המשפט ההולנדית, והוא תחום בפרק זמן מוגבל. בהתאם, העניק ביהמ"ש בהולנד לחברה תקופת ביניים לגיבוש ההסדר (עד ה-17 באפריל). אם עד אז לא תגיע פלאזה סנטרס להסכמה עם נושיה, יורה ביהמ"ש ההולנדי על תחילת הליך של פירוק. נציין כי ביהמ"ש יכול להעניק לחברה ארכה מסוימת לתקופת הביניים, אך מדובר בחודשים בודדים בלבד. במקביל, הורה ביהמ"ש ההולנדי על הקפאת התשלומים לנושים, ומינה בעל תפקיד מיוחד מטעמו - עו"ד מרסל כרונווגן, שללא הסכמתו החברה למעשה לא יכולה לבצע פעולות.

בפועל, נראה כי תחימת המו"מ על הסדר החוב בזמן דוחפת את החברה והנושים לשיתוף פעולה פורה ביניהם. בשבועות האחרונים נמצאו הצדדים בשיחות מרתוניות, שצפויות להימשך גם במהלך השבוע הקרוב.

זאת ועוד, בפעם הראשונה במסגרת הסדר חוב בארץ לא התגבשה למחזיקי האג"ח נציגות, אלא הנאמנים - החברות הרמטיק ורזניק פז נבו - הם אלו שמנהלים באופן עצמאי את ההליך והמו"מ מול החברה, ואף מוסדי לא התנגד לכך. את הייעוץ הכלכלי מקבלים הנאמנים מחברת MNS, שנתנה בזמנו ייעוץ כלכלי לאייל גבאי ועו"ד חגי אולמן בתיק אי.די.בי. את הייעוץ המשפטי מובילים עורכי הדין עדי פיגל וגיל אורן.

ל"גלובס" נודע, כי אחת הסיבות הבולטות לכך שלא התגבשה נציגות אג"ח בחברה היא החזקתה הדומיננטית של קרן יורק באג"ח של החברה - יותר מ-35% (כ-330 מיליון שקל ערך נקוב). הרבה מאחוריה נמצאים בתי ההשקעות פסגות וילין לפידות וחברות הביטוח הראל והפניקס.

יורק, נזכיר, הייתה גורם דומיננטי גם בהסדר החוב של החברה-האם, אלביט הדמיה, שם היא מחזיקה בכ-20% מהחוב. נציג החברה בארץ, ג'רמי בלנק, שבשלביו המוקדמים של גיבוש הסדר החוב הצליח להגיע (יחד עם DK פרטנרס) להסכמות מול בעל השליטה, מוטי זיסר, היה גם זה שהצליח לקרב את המתנגד העיקש ביותר למתווה ההסדר לידי הסכמה - בנק הפועלים.

מבחינתם של הנאמנים, בוגרי הסדר החוב באי.די.בי, מדובר על מצב אופטימלי. לראייתם, כפי שאף התבטאו בנושא במכתב המלצות ששלחו לוועדת אנדורן (שהוקמה כדי לגבש המלצות להסדרת כללים להסדרי החוב בישראל), טוב יהיה אם תבוטל נציגות האג"ח והליך המו"מ לגיבוש הסדר החוב יהיה באחריותם בלבד. זאת בגיבוי ייעוץ כלכלי ומשפטי שיקבלו מגורמים המוסמכים לכך.

לטענת הנאמנים, ביטול הנציגות יצמצם את מספר השחקנים בהסדר, ימנע מאבקי כוחות מיותרים, יוריד את הנטל מעל המוסדיים שגם ככה אינם מעוניינים להיחשף ציבורית, ובסופו של דבר יביא לקיצור ההליך וצמצום העלויות בהסדר.

מחלוקת על הזרמת הבעלים

כאמור, בימים אלו מנהלים החברה והנאמנים מו"מ מרתוני, במטרה לגבש הסדר שכזה. הסוגיות המרכזיות שעומדות על הפרק נוגעות בין היתר לעניין הזרמת הבעלים לחברה. בעוד החברה מציעה 20 מיליון אירו במסגרת הנפקת זכויות, דורשים מחזיקי האג"ח כתנאי להסדר הזרמה גבוהה יותר מכלל בעלי המניות בחברה (כלומר לא רק חלקה היחסי של אלביט הדמיה, אלא גם מקרב בעלי מניות המיעוט). דרישה נוספת של הנושים היא פיצוי שגבוה מ-10% ממניות החברה, שהוצע להם כחלק מהסכמתם לדחיית החוב.

לפי הערכות, אם תלך החברה לפירוק יקבלו מחזיקי האג"ח כ-70% מכספם, ומכאן שאם יתנו לחברה זמן להתאושש במסגרת הסדר חוב, הרי שייתכן שמחזיקי האג"ח יוכלו לראות תמורה גבוה בהרבה יותר להשקעתם, אולי אפילו ללא תספורת כלל. במילים אחרות, קיימת מוטיבציה ברורה מצד שני הצדדים להגיע להסדר חוב, ולכן לא מן הנמנע כי כבר בזמן הקרוב נראה הסדר חוב בפלאזה סנטרס, לאחר חודשים בודדים וללא סחבת מיותרת.

עיקרי ההסדר שמציעה פלאזה סנטרס

■ דחיית חוב של כ-206 מיליון אירו (989 מיליון שקל) ב-3 שנים

■ הזרמת בעלים בהיקף של כ-20 מיליון אירו, במסגרת הנפקת זכויות

■ פיצוי למחזיקי האג"ח בדמות חיזוק הביטחונות, תוספת ריבית וכ-10% מהון החברה

■ פטור מתביעות עתידיות כנגד החברה ומנהליה