לפיד ובנט סיכמו על חבילת סיוע ליצואנים בצל היחלשות הדולר

היצואנים יקבלו סיוע בהתמודדות מול סיכונים ומול כשלי שוק, במימון השקעות בשיווק בחו"ל, הרחבת השווקים ליצוא ויצירת מקורות וכלים להון צמיחה לחברות בינוניות

שר האוצר יאיר לפיד ושר הכלכלה נפתלי בנט משיקים חבילת סיוע ליצואנים על רקע היחלשות הדולר. בין הצעדים ניתן למנות סיוע ליצואנים בהתמודדות מול סיכונים ומול כשלי שוק, סיוע ליצואנים במימון השקעות בשיווק בחו"ל, הרחבת השווקים ליצוא ויצירת מקורות וכלים להון צמיחה לחברות בינוניות.

במסגרת הסיוע ליצואנים בהתמודדות מול סיכונים וכשלי שוק תוגדל תקרת המדינה לערבויות סחר חוץ ל-13.3 מיליארד שקל מ-7.5 מיליארד שקל היום; תבוצע העלאה משמעותית בשיעור הערבויות כ-1% מהתוצר עד לרמה הממוצעת במדינות ה-OECD (עלייה של כ- 70% בטווח של שלוש שנים); ינתן אישור מיידי לביטוח עסקאות בגין סיכונים מסחריים ע"י אשרא; יינקטו צעדים מיידים להנגשת כלי סיוע ליצואנים קטנים ובינוניים; תינתן ערבות מדינה לביטוח סחר חוץ לטווח בינוני.

באשר לסיוע ליצואנים במימון השקעות בשיווק בחו"ל, משרדי האוצר והכלכלה יסייעו באופן אקטיבי לחברות במטרה להגדיל את היצוא בשוקי היעד. כוונת המשרדים היא שבתוכנית ישתתפו עד 100 חברות והמטרה היא להשיג גידול של 50% ביצוא אצל לפחות מחצית מהחברות המשתתפות. עלות התוכנית היא 50 מיליון שקל.

"ההאטה בייצוא בחודשים האחרונים היא סימן מדאיג ואנחנו נחושים לבלום אותה", מסר לפיד. "התכנית נועדה, בין היתר, להתיר חסמים שיחזקו את היצואנים, יגדילו את היצוא הישראלי ויפתחו אותו לשווקים חדשים. היצוא הוא הקטר של המשק הישראלי ואנחנו חייבים לעבוד קשה בכדי שהקטר הזה ימשיך לנוע".

בנט הוסיף כי "המדינה מקטינה ליצואנים את הסיכון שהם לוקחים בעשיית עסקים בחו"ל. מדובר במהלך גדול שיעזור לעסקים קטנים וגדולים כאחד. קשה מאוד לקבוע מהו שער החליפין הנכון ועל כמה יעמוד, אבל אנחנו כן יודעים שצריך וראוי לעזור ליצואנים להקטין את אי הוודאות ולצמצם את הקשיים העומדים בפניהם. אנחנו יוצאים היום לדרך שתסייע באופן ישיר לתעשיינים ותאפשר להם להגיע ביתר קלות ועם פחות סיכון לשווקים בחו"ל".