מזרחי טפחות בשת"פ עם המוסדיים באשראי עסקי

בראשות יחידת הסינדיקציות יעמוד שי שליטא שהגיע מבנק לאומי, והיחידה תשתף מוסדיים בהלוואות חדשות, וכן תמכור להם נתחים מהלוואות קיימות

מזרחי טפחות רוצה להרחיב את שיתופי הפעולה בתחום האשראי העסקי עם המשקיעים המוסדיים. ל"גלובס" נודע כי לאחרונה הקים הבנק, בניהולו של אלדד פרשר, יחידה של סינדיקציות בחטיבה העסקית, תחת תחום סקטור התאגידים. את היחידה מנהל שי שליטא, שהגיע אל מזרחי טפחות מבנק לאומי, שם עמד בראש ענף התעופה.

יחידת הסינדיקציות צפויה למכור חלק מהאשראי העסקי הקיים בבנק למוסדיים, כפי שעושים בבנקים אחרים, וכן להתמודד בעתיד על עסקאות מימון גדולות בעזרת שיתוף המוסדיים.

כיום הפעילות של מזרחי טפחות בתחום האשראי העסקי קטנה יחסית. נכון לספטמבר 2013 עמד תיק האשראי העסקי של מזרחי טפחות על כ-26.5 מיליארד שקל. לשם השוואה, היקף תיק המשכנתאות של הבנק גדול ביותר מפי שלושה, ועמד נכון לסוף ספטמבר על 82.2 מיליארד שקל.

לפי הערכות במערכת הבנקאית, שיתוף פעולה של הבנק עם המוסדיים יכול לסייע לבנק בהרחבת תיק האשראי, אך בהתחשב בדרישות ההון מהבנקים ובגודלו של מזרחי טפחות, ובהתחשב בכך שהביקוש לאשראי עסקי נמוך כיום, ספק אם הבנק יגדיל באופן משמעותי את נתח השוק שלו בשנים הקרובות.

טרייד אוף בין הבנקים למוסדיים

בשנים האחרונות גבר שיתוף הפעולה בין הבנקים למוסדיים. בנק הפועלים היה הבנק הראשון שהגדיר את פיתוח הסינדיקציה כיעד אסטרטגי כבר לפני כמה שנים. מאז ועד היום ביצע הבנק שורה של עסקאות מימון עם בנקים אחרים ומשקיעים מוסדיים, בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים, ביניהן רכישת השליטה של שאול אלוביץ' בבזק וגיל אגמון בדלק רכב, וכן עסקאות בעיקר בתחום הנדל"ן, התשתיות והאנרגיה.

גם בבנק לאומי הוחלט להרחיב את פעילות הסינדיקציה, והבנק מינה לאחרונה את רוני דורביץ' לעמוד בראש הפעילות הזו. הבנק ביצע כמה עסקאות בתחום, ובראשן מימון של דליה אנרגיות בהיקף של יותר מ-3 מיליארד שקל.

היתרון המרכזי בשיתוף הפעולה בין הבנקים למוסדיים הוא שקיים למעשה טרייד אוף ביניהם: לבנקים יתרון מובהק על פני המוסדיים בניהול האשראי, ואילו למוסדיים יש הון פנוי למתן האשראי, בניגוד לבנק שכבול בסדרה של מגבלות.

בניגוד לבנק, המוסדי לא צריך לרתק הון עצמי אל מול האשראי, וכן הוא נהנה מזרימת כספים חדשים של העמיתים מדי חודש, כך שמקורות למתן אשראי לא חסרים לו. ואולם, מצד שני הוא אינו מומחה במתן אשראי, הוא צריך להקצות משאבים גם לבחירת השקעות בתחומים נוספים, כמו מניות ונדל"ן, וניהול אשראי הוא רק עוד אפיק השקעות אחד.

נוסף על כך, החזקה של יחידת אשראי בקרב המוסדיים הגדולים יקרה למדי, וגם אז כוחה מוגבל. היא צריכה לברור הלוואות, לבנות הסכמי הלוואה ולעקוב אחר תשלומי האשראי ומצב החברה. לעומת זאת בבנק, מתן אשראי הוא חלק מרכזי ושוטף מהעבודה, אך הבנקים מוגבלים ביכולת האשראי, בשל דרישות ההון ההולכות וגוברות של בנק ישראל.