לפידות מסרב להפנים המציאות החדשה בשכר הבכירים

כשמנכ"ל הפניקס נתקל בעבר בקשיים לקבל חבילת שכר אקזוטית, הוא התנחם ביגואר מנקרת עיניים ■ כעת הוא שוב מנסה ■ בקרוב, כשהפניקס תפרסם גרסה חדשה לתנאי ההעסקה שלו, יתברר האם למד את הלקח ■ דעה / שי שלו

כבר יותר משנה שתנאי העסקתו של מנכ"ל הפניקס , אייל לפידות, אינם יורדים מסדר היום עד שעשוי להיווצר הרושם שלפידות עצמו נהנה מכך.

אין עוררין על היותו של לפידות מנכ"ל מוכשר ואמביציוזי, היודע להציג קבלות. השיפור במצבה העסקי של הפניקס מאז נכנס לתפקידו ב-2009, נזקף לזכותו. הוא גם מתוגמל בהתאם, ומדי שנה מתברג בצמרת מקבלי השכר במגזר העסקי, עם תגמול בעלות של 7, 8 ואף למעלה מ-10 מיליון שקל בשנה.

לצד כל אלו, נודע לפידות גם כמי ש"לא סופר אף אחד" בדרך להשגת מטרותיו. הוא רגיל לדרוש ולקבל, גם אם הדרישות הללו נראות למתבונן מהצד כמוגזמות. כזו הייתה המטרה האחרונה עליה התביית לפידות - הסכם העסקה חדש, הכולל חבילת ני"ע בשווי של כ-20 מיליון שקל.

אלא שהפעם עמדה בדרכו חברת הייעוץ אנטרופי, שהמליצה ללקוחותיה להתנגד לתנאי ההעסקה שלו. בהמשך נתקל לפידות גם בעמיתיו לניהול חסכונות הציבור, חברות הביטוח ובתי ההשקעות, שבניגוד להרגלם איימו שלא לתמוך הפעם במי שנחשב לאחד מ"חברי המועדון".

לנוכח הכישלון הצפוי באסיפת בעלי המניות שאמורה הייתה לאשר את תנאי העסקתו של לפידות, הודיעה הפניקס השבוע על ביטול האסיפה, לצורך דיון מחדש בשכר המנכ"ל.

תמהיל יוצא דופן

אין זו הפעם הראשונה שבה מסתבכת חברת הביטוח עם מתן הטבות ללפידות. כבר בדצמבר 2012, בעיצומו של גל "מחטפי השכר" שהתרחש ערב כניסת תיקון 20 (חוק שכר הבכירים) לתוקף, חשף "גלובס" כי הפניקס פועלת לאישור מתן הלוואה בהיקף של כ-40 מיליון שקל ללפידות, ללא ביטחונות, לצורך רכישת מניות החברה.

בדירקטוריון הפניקס הובכו אז מהפרסום, וציינו בתגובה כי "לפידות לא ביקש שיקדימו דבר... תיקון 20 הוא משקולת אבל אנחנו לא גנבי סוסים. התגמול של לפידות יהיה ראוי, הוגן וסביר".

בסופו של דבר, קיבלו הדירקטורים של הפניקס רגליים קרות, ונסוגו ממתן ההטבה, כנראה מחשש לביקורת ציבורית דוגמת זו שספג מחטף השכר של בכירי החברה לישראל בראשות ניר גלעד.

לפידות ליקק את פצעיו ובינתיים התנחם ברכב חדש, מנקר עיניים, מסוג יגואר, שנרכש תמורת מאות אלפי שקלים והחליף רכב קודם של אותו יצרן. בהמשך טופטפו מפעם לפעם לתקשורת פרסומים אודות כוונתו להוביל קבוצה שתרכוש את מניות השליטה בחברת הביטוח, אותן נדרשת בעלת השליטה הנוכחית, קבוצת דלק, למכור בעקבות אישור חוק הריכוזיות.

את הפרסומים הללו אפשר היה לפרש כך: אם בקבוצת דלק רוצים שקט תעשייתי שיקל על מכירת הפניקס, רצוי לה לשמור את לפידות מרוצה בתפקידו, גם אם זה אומר לרפד אותו בתגמול יוצא דופן שיקשור אותו לחברה בעבותות של אופציות ומניות.

מציאות חדשה בשטח

ואכן, הסכם התגמול החדש של לפידות, שאושר לאחרונה בדירקטוריון הפניקס, היה יוצא דופן גם עבור ענף הביטוח, המורגל בהסכמי העסקה מפנקים לבכיריו. הוא כלל, מעבר לשכרו הגבוה של לפידות, גם תמהיל יוצא דופן של מענק קבוע ומענק משתנה, אופציות רגילות ואופציות מותנות, מניות חסומות ומניות חופשיות. כל זה בהיקף שאמור היה להסתכם לאורך שלוש שנות ההסכם (עד מחצית 2017) בעשרות מיליוני שקלים.

אלא שלפידות לא לקח בחשבון את הרוחות המשתנות בירושלים, מקום מושבה של המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, המקדמת בעצם ימים אלה הסדרה שאמורה לקבוע סטנדרטים לתגמול בכירים, כפי שכבר נהוג כיום בענף הבנקאות.

הלך הרוח של המפקחת קיבל כנראה משקל רב בהמלצתה של אנטרופי ללקוחותיה להתנגד לתנאי העסקתו, תוך שהיא מציינת את "החולשה הקיימת בענף הביטוח בעניין קיומם של כלים יעילים לקביעת היקף תגמול סביר וראוי למנהלים בענף, כפי שנעשה לאחרונה בענף הבנקאות".

אנטרופי עשתה זאת תוך שהיא מתעלמת מהמלצה הפוכה של המומחה החיצוני שהיא עצמה שכרה לטובת הנושא. את התנגדותה היא נימקה "לאור ההיקף המקסימלי הגבוה של התגמול הכולל, היקפו החריג ביחס למקובל במגזר הפיננסי כולו ומגזר הביטוח בפרט, וגם לאור היקפו של הרכיב הקבוע (בפרט לאור העובדה שרכיב זה שונה וכעת הוא חורג ממדיניות התגמול שאושרה לא מכבר)".

מוגזם ככל שיהיה, סביר להניח כי עד לפני שנה-שנתיים חבילת התגמול האקזוטית שנתפרה עבור לפידות הייתה עוברת בהצלחה את מבחן אנטרופי ובעקבותיה גם את הגופים המוסדיים, המקפידים בדרך כלל לתמוך זה בשכרו של זה. אלא שהרגולציה הגוברת על שכר הבכירים בחברות הציבוריות - תחילה בחקיקת תיקון 20 ולאחרונה באמצעות הסדרת שכר הבכירים בבנקים - יצרה מציאות חדשה בשטח, שאותה לפידות סירב להפנים. בעוד כמה ימים או שבועות, כשהפניקס תפרסם גרסה חדשה לתנאי ההעסקה שלו, יתברר האם הוא למד את הלקח.

עלות השכר של אייל לפידות
 עלות השכר של אייל לפידות