הפתעה: מה מרגש את המשקיעים בהנפקה של כיטוב?

וגם: איזה הימור לוקחת החברה בהנפקתה, שנקטה בכמה שיטות שונות כדי להוציא את המשקיעים מתוך ההתנהגות העדרית שלהן?

ידוע כי הנפקות מדף של חברות ביומד נסחרות מבוצעות לרוב בדיסקאונט עמוק על מחיר המניה בשוק אחרת המשקיעים לא יבואו. התהליך הזה כמעט תמיד חותך את המניה אפילו יותר מאשר המחיר הרשמי הראשון שננקב להנפקה, וזו בעיה קשה לחברות הללו. מספר פתרונות יצירתיים ניסו לעקוף זאת, וכעת מציגה כיטוב פארמה פתרון יצירתי באופן מיוחד.

כדי להבין את ההנפקה של חברת פיתוח התרופות כיטוב, יש להבין קודם כל מה לא עובד בהנפקות הרגילות. תחילה, סוחרי יום שרואים את מחיר המניה החדש מתחילים זרוק סחורה לשוק מתוך כוונה להתכסות בהנפקה. המחיר מתכנס לזה שעליו הכריזה החברה, וכעת עליה להציע דיסקאונט נוסף כדי ליצור הצעה אטרקטיבית. ההנפקה כולת אופציות והמשקיעים מיחסים לכן דיסקאונט נוסף לחבילה, או מחליפים פוזיציה במניות לפוזיציה באופציות. כמו כן, אחרי שהמשקיעים מסיימים לבצע את הסיבוב הזה על ההנפקה, אין להם עוד עניין בחברה והם נוטשים אותה, ומורידים את המחיר עוד יותר.

מה אפשר לעשות? כיטוב החליטה כי היא תיצור מכרז אמיתי על מחיר המניה, על ידי כך שתציג כמינימום מחיר נמוך באופן לא ריאלי של 20 אגורות. ברור כי יהיו משקיעים שיחשבו שהמניה שווה יותר (טרם ההודעה היא נסחרה ב-1.2 שקל), ולכן לא יוכלו סוחרי היום להתכנס בנוחות על המחיר שננקב. כך שוברים את התנהגות העדר הראשונה המאפיינת הנפקות מדף בתחום הביומד.

במקביל לכך, הודיעו בעלי המניות העיקריים בחברה כי הם ישקיעו 5 מיליון שקל בהנפקה ויציעו במכרז מחיר של 1 שקל למניה. ובאמת, ביום שאחרי ההצהרה הזו, ועם פרסום תנאי ההנפקה, נסחרה המניה לפי מחיר של 1 שקל, אף שייתכן בהחלט כי בסופו של דבר ייסגר המכרז על מחיר נמוך יותר. נראה כי המשקיעים מחפשים להיאחז במספר כלשהו כדי להתכנס סביבו, וזה המספר ההגיוני היחיד שהוצע להם. אם ההנפקה אכן תיסגר במחיר של שקל אחד למניה, מדובר בדיסקאונט הרבה יותר נמוך מכפי שנהוג בהנפקות מסוג זה.

זאת ועוד, מוסדיים מאותתים לנו כי הם שוקלים גם כן להיכנס למכרז במחיר של 1 שקל, פשוט מתוך הנחה כי אם ה המחיר שבו מוכנים בעלי המניות העיקריים בחברה לתמוך בה, הרי שבהחלט ייתכן שזה מה שהיא שווה.

ומה לגבי האופציות? הרי נהוג לחלק כאלה בהנפקות מדף של חברות ביומד. ובכן, גם כאן כיטוב נקטה בצעד מעניין: היא הודיעה כי תחלק אופציות, אך לא בסגרת ההנפקה, אלא רק למי שימשיך להחזיק בנייר זמן מה אחרי ההנפקה, ולא נאמר באילו תנאים יחולקו האופציות. כך, ממש לא ניתן לגזור מהאופציות העלומות הללו "מחיר אפקטיבי" להנפקה, שאליו יורידו המשקיעים בשוק את מחיר המניה, אולם כל מי שמשקיע בהנפקה, יודע כי היא תהיה עבורו כדאית יותר מכפי שהיא נראית כרגע אבל הוא לא יודע בכמה.

ההצעה ל"אופציית הפתעה במבצע" אמורה כנראה לפעול על אותם מנגנונים שמובילים אנשים להזמין "גלוסי בוקס" כשיש הפתעה, אפשר לדמיין כל דבר, והמוח האנושי, ככלל, נסחף לרוב לכיוונים האופטימיים, ונרתע מהאפשרות להתחרט על הפספוס במקרה שההפתעה תתגלה כמשהו טוב באמת.

כאמור, נראה כי כיטוב עושה כל מה שניתן לעשות כדי ליצור אי וודאות סביב ההנפקה וכך להזיז את המשקיעים מן ההתנהגות העדרית שלהם. ההערכה שלה היא ככל הנראה כי ללא התנהגות עדר, ימנעו מן ההנפקה הגורמים הבונים על התנהגות עדר של אחרים כדי לעשות את הסיבוב שלהם, ויישארו המשקיעים שבאמת רוצים להיכנס לחברה במחיר שהם חושבים שהיא שווה.

עם זאת, נציין כי החברה בהחלט לוקחת סיכון. היא עלולה למצוא את עצמה מחוייבת להנפיק כמעט מחצית מן החברה במחיר מינימום של 20 אגורותלמניה או קרוב לכך, אם המשקיעים יסתכנו ואכן יציעו רק את מחיר המינימום. החברה זקוקה כעת ל-15 מיליון שקל להשלמת הניסויים הקליניים שלה, שאחריהם (או אפילו לפניהם) היא מצפה לחתום על הסכם מסחור סביב המוצר שלה, שיממן את כל צרכי הפיתוח הנוספים שלה. אם ההנפקה תיסגר במחיר המינימום, תגייס החברה רק 5 מיליון שקל. ואולם, מספיק שההנפקה תבוצע במחיר של 70 אגורות, כדי להגיע לסכום שמבקשת החברה.

אתמול ירדה מניית החברה ב-2% והיא נסחרת לפי מחיר של 92 אגורות, המקנה לחברה שווי של 24 מילין שקל. ככל הנראה זה עדיין מחיר טוב מכפי שהייתה יכולה להשיג בהנפקת מדף רגילה. המכרז ייערך ביום שני הקרוב.

המוצר המוביל של החברה נקרא KIT-302, אשר מורכב משתי תרופות קיימות ומאושרות לשימוש על ידי ה-FDA להקלהעל כאבים בדלקת מפרגים שגרונית ללא העלאת לחץ דם. המוצר נמצא כאמור לפני שלב III של הניסויים הקליניים.