האוצר יחסל אחזקה של 1.18 מיליארד ש' בלאומי?

המדינה מחזיקה ב-6.03% ממניות לאומי, והאוצר מעוניין בהפצת המניות בשוק ■ הערכות:זרז לכך שבאוצר שוקלים את מכירת המניות הגיע כתוצאה מההצבעה האחרונה באסיפת בעלי המניות בבנק בסוגיית תוכנית התגמול

משרד האוצר בוחן אפשרות למכור את יתרת מניותיו בבנק לאומי (6.03%) השוות כיום בשוק 1.18 מיליארד שקל - כך נודע ל"גלובס". באוצר מעוניינים בהפצת המניות בשוק, וצפויים להחליט בשבועות הקרובים האם כעת הזמן הנכון למכור את המניות. מהאוצר נמסר: "המדינה בוחנת מעת לעת את אחזקותיה בנכסיה השונים".

לפי הערכות, זרז לכך שבאוצר שוקלים את מכירת המניות הגיע כתוצאה מההצבעה האחרונה באסיפת בעלי המניות בבנק לאומי, בסוגיית תוכנית התגמול. המדינה הביעה התנגדות לתוכנית התגמול לבכירי הבנק, שנראתה לה לא מידתית, ושר האוצר יאיר לפיד אף התבטא בעניין. באוצר ציפו שהמשקיעים המוסדיים יישרו קו המדינה ויתנגדו גם כן, אלא שהמוסדיים העדיפו לאמץ את ההמלצה של חברת הייעוץ אנרטופי שבחרה לתמוך בתוכנית. באוצר התאכזבו והבינו שכיום, עם 6% מהמניות בבנק, אין להם השפעה על המתרחש בבנק.

בד בבד, החזקה בבנק בכלל ובלאומי בפרט אינה אטרקטיבית במיוחד - לאומי לא מחלק דיבידנד, וככל הנראה גם לא יחלק בתקופה הקרובה. מניית הבנק מדשדשת זה תקופה ארוכה, וכן הצפי הוא שבעקבות התחזקות הרגולציה, והריבית הנמוכה, רווחי הבנק יישחקו. מנגד, מימוש המניות יעשיר את קופת המדינה ביותר ממיליארד שקל, סכום לא מבוטל.

נזכיר כי המדינה הייתה בעבר בעלת השליטה בבנק. המדינה מחזיקה במניות באמצעות חברת נכסים מ.י שבראשה עומדת החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי בויאנג'ו. המדינה התכוונה למכור את אחזקותיה לקרנות סרברוס וגבריאל לפני 10 שנים בקירוב. בסופו של דבר היא מכרה להן 10% מהמניות, והעברת השליטה נדחתה ובהמשך בוטלה בשל המשבר הפיננסי. בהמשך עבר לאומי למתכונת של בנק ללא גרעין שליטה, והמדינה התכוונה בטווח הארוך לחסל את יתרת אחזקותיה.

לפני 3 שנים הפיצה המדינה 5% מהמניות תמורת 1.3 מיליארד שקל, וההערכות היו שתוך כמה חודשים המדינה תמכור את יתרת המניות. אלא שבסופו של דבר, 3 שנים לאחר מכן, ולמדינה עדיין יש 6% מהמניות. בדיעבד נראה כי מוטב היה אם המדינה כבר הייתה מוכרת קודם לכן את המניות, שכן מאז ההפצה האחרונה - שהייתה בינואר 2011 - ועד היום, איבדה מניית בנק לאומי יותר מ-20%, ונסחרת כיום במחיר של 13.2 שקל למניה. לשם השוואה, בעת ההפצה ב-2011, עמד מחיר המניה על 17.6 שקל.

מניות אלה הן למעשה השארית האחרונה לתקופה שבה החזיקה המדינה בשליטה בבנקים, בעקבות פרשת ויסות המניות. עוד נזכיר כי בחודש שעבר נפרדה המדינה מעוד החזקה היסטורית שלה, כשמכרה את יתרת אחזקותיה בחברת התקשורת בזק בתמורה לכ-150 מיליון שקל.