"אם לא עכשיו אימתי, ואם לא אתה, אדוני רה"מ, אז מי"?

ראש הממשלה ייפגש היום עם נשיא ארה"ב בבית הלבן ■ בראיון השמיע אובמה איום מרומז: אם ייכשלו שיחות השלום, לארה"ב תהיה יכולת מוגבלת בלבד להגן על ישראל מפני "השלכות בינלאומיות"

שרשרת המאורעות באוקראינה מעיבה על הקיפאון בין ישראל לפלסטינים, וסופת קרח ושלג "מפלצתית", כך לפי החזאים, שמגיעה היום לושינגטון, מעיבה על שניהם, לפחות בתקשורת האמריקאית. אבל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיבוא הערב (ב') לביקורו התקופתי בבית הלבן, יכול לצפות לתפריט המסורתי של לחץ אמריקאי כבד להתקדמות במו"מ עם הפלסטינים, עם סירופ של מחויבות בלתי מעורערת לביטחון ישראל. אוקראינה אולי על סף בעירה, אך בעיני נשיא ארה"ב, ברק אובמה, זו אינה סיבה מספקת לחדול ממאמציו לנווט את ישראל למדיניות מתונה יותר כלפי הפלסטינים.

בראיון לעיתונאי ג'פרי גולדברג, בעל טור בסוכנות הידיעות בלומברג, התייחס אובמה לשני הנושאים שיעמדו במרכז שיחתו עם נתניהו: המו"מ התקוע בין ישראל לפלסטינים, וחילוקי הדעות בין ושינגטון לירושלים על ההקלה המסוימת במשטר הסנקציות על איראן. אך כותרת הראיון, וקרוב לודאי כותרת השיחה הצפויה בלשכה הסגלגלה, עוסקת בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

"כאשר אנהל את השיחה עם ביבי, זו עומדת להיות התמצית שלה: אם לא עכשיו, אימתי, ואם לא אתה, אדוני ראש הממשלה, אז מי"? - אמר הנשיא.

והוא הוסיף איום מרומז: ארה"ב אמנם מוכנה להגן על ישראל המבודדת באו"ם ובגופים בינלאומיים אחרים, אך אם תהליך השלום יקרוס, יכולתה של ארה"ב לעשות זאת תצטמק.

כדבריו: "אם לא נראה הסכם שלום, ותימשך בניה אגרסיבית של ההתנחלויות - ואנו היינו עדים לבניה אגרסיבית של ההתנחלויות בשנתיים שחלפו יותר מאשר אי פעם בתקופה ארוכה מאוד קודם לכן - ואם הפלסטינים יתחילו להאמין שהאפשרות להקים מדינה פלסטינית רציפה שוב אינה בהישג יד, אזי יכולתנו להתמודד עם ההשלכות הבינלאומיות (שינבעו מהמדיניות הישראלית) יהיו מוגבלות". האם הכוונה לחרם בינלאומי של ישראל? הנשיא לא פירט.

אובמה הדגיש, שהזמן להשגת הסכם הולך ואוזל וקרא לרה"מ "לנצל את ההזדמנות" לעשיית שלום. הוא אף אמר, שנשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, "כן בנכונותו להכיר בישראל ובזכות להתקיים".

"בחודשיים הקרובים אנו מגיעים לשלב שבו הצדדים יצטרכו לקבל החלטות מסוימות כיצד להתקדם", אמר הנשיא. "אני מקווה ומצפה שחרף האתגרים הפוליטיים שלא ייאמנו, יוכלו נתניהו ועבאס לגשר על הפערים ביניהם ולהגיע למסגרת שתוכל לקדם אותנו לשלום".

"אין שום ספק שנתניהו פיקח", הוסיף אובמה. "הוא נוקשה. הוא מתקשר גדול. ברור שהוא פוליטיקאי עתיר כישורים. אני מאמין להצהרתו שהוא רואה את הצורך לפתרון הסכסוך ישראלי-פלסטיני. אני חושב שהוא באמת מאמין בכך.

"אני גם חושב שהפוליטיקה בישראל סביב נושא זה קשה מאוד. יש כאוס במזה"ת. הישראלים רואים מה שמתרחש בסוריה. הם רואים מה שמתרחש בלבנון. הם רואים מה שמתרחש בעזה. מובן איפוא, שאנשים שואלים את עצמם: 'האם אנו יכולים להרשות לעצמנו כאוס ליד הגבולות שלנו, קרוב כל כך לערים שלנו'? נתניהו צריך להתעסק עם זה ואני מבין זאת.

"מה שאמרתי לו בשיחות פרטיות זהה למה שאני אומר בפומבי, כלומר שהמצב לא יכול לפתור את עצמו. אם נמתין, הבעיה לא תיעלם. יהיו יותר פלסטינים, לא פחות, והזמן רץ. עומדים להיות יותר ערבים ישראלים, לא פחות. וכך הלאה".

והוא הכריז: "עדיין לא שמעתי חזון משכנע כיצד תוכל ישראל להתקיים כדמקורטיה ומדינה יהודית שחיה בשלום עם שכנותיה בהעדר הסכם שלום עם הפלסטינים ופיתרון של שתי מדינות. איש לא הציג לפני תרחיש אמין".

אובמה הוסיף: "אינני יודע בוודאות מה יקרה, אך אנו יודעים שהמצב נעשה קשה מיום ליום. אנו יודעים גם שישראל נעשתה מבודדת יותר מבחינה בינלאומית. אנו צריכים להתייצב במועצת הביטחון (לימין ישראל) בנסיבות שלפני 20 שנה היו מזכות (את ישראל) בתמיכה רבה יותר מאירופה וממקומות אחרים בעולם. המצב הזה משקף את תחושתן של מדינות רבות כל עוד (הסכסוך הישראלי-פלסטיני) ממשיך להעלות מוגלה".

נשיא ארה"ב גיבה את שר-החוץ בממשלו, ג'ון קרי, שהעלה באחרונה את הסכנה של חרם בינלאומי על ישראל: "קרי הוא סניגור נלהב של ישראל מזה עשרות שנים. אני חושב שהוא פשוט ציין מה שמשקיפים בישראל ומחוצה לה אומרים, כלומר עם כל שנה שחולפת הולך ונסגר חלון ההזדמנויות להשגת עסקה שהישראלים והפלסטינים יוכלו לחיות עמה - בגלל שינויים דמוגרפיים; בגלל מה שמתרחש עם ההתנחלויות; וגם מפני שעבאס הולך ומזדקן".

"אינני חושב שמישהו יוכל לחלוק על העובדה, שלמרות כל חילוקי הדעות שיש לישראל עמו, עבאס הוכיח את עצמו כמי שמחויב לאי-אלימות ולמאמצים דפלומטיים כדי לפתור את הסכסוך. איננו יודעים מי יבוא אחריו".

"מגיע שלב שבו שוב אינך יכול להשתלט על המצב ואז אתה חייב לקבל החלטות קשות", אמר אובמה. "האם אתה משלים עם מה שנראה ככיבוש קבע של הגדה המערבית? האם האם זה יהיה אופיה של ישראל לאורך השנים? האם אתה מנציח, במשך 10 או 20 שנה, מדיניות של הגבלות על תנועות הפלסטינים? האם אתה מטיל הגבלות על ערבים ישראלים באופן שמנוגד למסורות הישראליות"?

המראיין ציין, שהתבטאויות אובמה על עתידה של ישראל היו בוטות יותר מאשר אי פעם. ניסוחיו היו מדהימים, אך הם עלו בקנה אחד עם התבטאויותיו של קרי בחודשים שחלפו. אובמה הבהיר שהוא רואה את עבאס כמנהיג המתון ביותר שהיה אי פעם לפלסטינים. "היה ברור לי שהנשיא מאמין שנתניהו הוא שצריך לעשות את הצעד הבא", כתב המראיין.

אובמה הצדיק את ההחלטה לנהל מו"מ עם איראן על וציין שהאיראנים "מתייחסים ברצינות" לאמירה שכל האופציות מונחות על השולחן. "יש לנו מידה רבה של ודאות שכאשר האיראנים רואים את 35 אלף היילים האמריקאים באזור... תחת פיקודו של נשיא שבעבר הראה נכונות לנקוט פעולה צבאית, הם מתייחסים להצהרות אלה ברצינות. גם העם האמריקאי צריך להתייחס לך ברצינות, וגם הישראלים והסעודים".הנשיא נחפז להוסיף: "לא התכוונתי לומר שאני מעדיף אופציה צבאית".