רוחות מלחמה: נפילה של עד כ-3.4% בבורסות אירופה

המתיחות באוקראינה גוררת את השווקים למטה ■ פרנקפורט נפלה 3.4%, פריז נפלה 2.6% ■ ירידות חדות בוול סטריט רוסיה הציבה אולטימטום: כניעה עד הבוקר - או תקיפה"המתיחות בין רוסיה לאוקראינה היא הזדמנות קנייה"

הבורסה הרוסית נפלה היום (ב') בפתיחת שבוע המסחר ב-10.8%, וכ-60 מיליארד דולר נמחקו מהמניות הרוסיות ביום אחד, ברקע המתיחות ההולכת וגוברת בין רוסיה לאוקראינה לאחר הדחתו של הנשיא האוקראיני ויקטור ינוקוביץ' והחשש מפלישה רוסית לאוקראינה. במקביל, הקפיץ הבנק המרכזי הרוסי את הריבית ב-1.5% ל-7%.

גם בבורסות המרכזיות של אירופה נרשמו ירידות חדות של עד 3.4%. בזווית הישראלית, מניית אפי פתוח , החברה הבת של אפריקה ישראל, נפלה היום עד 12% במסחר בבוקר בלונדון. אפי פתוח מרכזת את פעילות הנדל"ן של לב לבייב במזרח אירופה.

בכנס של הפרלמנט האירופאי שהתכנס היום בבריסל, הזהיר נשיא הבנק המרכזי האירופי, מריו דרגי, מפני זליגה של המתיחות באוקראינה לאזורים נוספים באירופה.

מפקדת הצי הרוסי בים השחור שיגרה מסר חריף לכוחות האוקראינים בחצי האי קרים, שלפיו עליהם להיכנע עד 05:00 בבוקר (שעון ישראל) ובמידה ולא - הם ייאלצו להתמודד עם מתקפה צבאית עוצמתית.

בתוך כך, שרי החוץ של 28 המדינות החברות באיחוד האירופי מכונסים בבריסל, כדי לגבש תגובה לפלישה הרוסית לחצי האי קרים.

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות פסגות, מציין כי "מטרת העלאת הריבית ברוסיה היא למשוך כספים רוסים חזרה למדינה ולתמוך ביציבות הפיננסית ולמנוע פיחות חד ברובל. בכל הנוגע לשע"ח המהלך לא הוכיח את עצמו כאשר נכון לרגעים אלו הרובל נחלש ב-1.5% מול האירו וב-1.7% מול הדולר. התשואה ל-10 שנים על האג"ח של ממשלת רוסיה עלתה ב-52 נ"ב מתחילת החודש".

"מי שלא מחזיק מניות ברוסיה צריך (בינתיים) להיות רגוע. כרגע נרשמות ירידות בבורסות באירופה וגם בשווקים המתעוררים ובישראל אבל כל עוד לא מדובר על כניסה למלחמה שתגרור התערבות עולמית, עליית מפלס החששות היא כנראה לטווח קצר בלבד. ההשפעה הכלכלית העולמית היא יחסית נמוכה, כמו גם ההשפעה על ישראל, כאשר רוסיה ואוקראינה מהוות כל אחת רק כ-0.3% מהיצוא הישראלי".

במרבית בורסות אסיה ננעל יום המסחר במגמה שלילית בפתיחת שבוע המסחר. גם החוזים על מדדי ניו-יורק מאבדים גובה ויורדים בכ-0.9%-0.8%.

כאמור, המתיחות בין רוסיה לאוקראינה נמשכת. נשיא רוסיה פוטין שוחח אתמול עם קאנצלרית גרמניה מרקל וטען כי "פעולות רוסיה בקרים הן מידתיות ביחס לסכנה המאיימת על התושבים דוברי-הרוסית באזור". במהלך השיחה הביעה מרקל דאגה מהמצב, והשניים הסכימו על המשך התייעצויות במטרה לנרמל את היחסים בין רוסיה לאוקראינה.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות מציין הבוקר כי "על רקע ההשפעה הממתנת שיש להתחזקות האירו והליש"ט על ההתאוששות בפעילות הכלכלית, ניתן להעריך כי בעתיד הקרוב, נשמע מבכירים בבנקים המרכזיים באירופה וביפן הצהרות בדבר הצורך לשמר שער חליפין תחרותי להבטחת רווחיות הייצוא, הצמיחה וההתאוששות בתעסוקה".

"בצל האירועים באוקראינה נרשמת ירידה בבורסות אסיה, נהירה לעבר הין היפני כעוגן לעת משבר ולאור סוף שנת הכספים ביפן ב-31 במרץ, גורמים הגוררים לביקוש לין. נתוני הצמיחה באירופה והתייצבות האינפלציה סביב רמת 0.8% תרמו להתחזקות האירו לצד הנתונים החלשים שפורסמו בארה"ב והשפעת תנאי מזג האוויר הקשים על סקטור הנדל"ן והתעסוקה", הסביר עוד פריימן.

"השחקנים בשווקים פוחדים מהמשך ההסלמה באוקראינה. הרוב חושבים שהמערב לא ייכנס למלחמה באוקראינה אלא רק לעימות דיפלומטי מול רוסיה, יש לא מעט שחקנים שמגדרים ומפחיתים סיכונים. זה טבעי במצבים כאלה", אומר לבלומברג ריק ספונר, אנליסט בסידני.

מניית BHP רשמה ירידה במקביל לחולשה במניות הכרייה והמחצבים. מניית מאזדה מוטור צנחה בטוקיו על רקע התחזקות הין מול הדולר.