הדולר ירד ב-0.11% והתרחק מרף ה-3.5 ש'; האוצר התערב

המטבע האירופי היציג על 4.807 שקלים ■ אגף החשב הכללי במשרד האוצר ביצע היום שתי עסקאות גידור מסוג דולר-שקל בהיקף כולל של 150 מיליון דולר

מגמה מעורבת היום (ב') בשוק המט"ח המקומי, כאשר הדולר ירד ב-0.11% ושערו היציג נקבע על 3.492 שקלים, בעוד האירו עלה ב-0.2% ושערו היציג נקבע על 4.807 שקלים. ברקע למסחר במט"ח, כמו גם בשוקי המניות והאג"ח, מצויה המתיחות ההולכת וגוברת בין רוסיה לאוקראינה. רוסיה למעשה כבשה את האי קרים ואוקראינה הכריזה על גיוס מילואים כללי.

יחידת ניהול החוב בחטיבת המימון והאשראי באגף החשב הכללי במשרד האוצר ביצעה היום שתי עסקאות גידור מסוג דולר-שקל בהיקף כולל של 150 מיליון דולר על החוב במטבע חוץ.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "הדולר נשבר מטה בשבוע שעבר בעולם, וזאת על רקע נתוני התמ"ג הירודים שפורסמו בארצות הברית יום שישי ואשר עוררו שוב ספקולציות לפיהן הבנק הפדרלי עשוי להאט את קצב צמצום רכישות האג"ח. הקריסה של הדולר בעולם למעשה ביטלה את ההשפעה של הורדת הריבית המפתיעה שביצע בנק ישראל, ובעקבות כך הדולר-שקל צנח במהלך יום שישי לשפל של 3.47 שקלים לפני שהתאושש ונעל ב-3.485 שקלים. המהלך של הדולר-שקל בסוף שבוע המסחר הקודם רק ממחיש את ההשפעה המוגבלת וקצרת הטווח שיש לבנק ישראל על שער החליפין. בסופו של דבר, למצבו של הדולר בעולם יש השפעה גדולה לאין שיעור על תנועת הדולר-שקל מאשר כל מהלך מוניטרי או בלתי קונבנציונלי של בנק ישראל, ועובדה זאת רק מחזקת את התמיהה לגבי הורדת הריבית, שנזקה לכלכלה הישראלית עשוי להיות גדול מתועלתה.

אם כן, כובד המשקל עובר השבוע למסחר העולמי בדולר. אם נראה את המשך השבירה של השטר הירוק, הדבר יתבטא גם בדולר-שקל. אירוע הסיכון המשמעותי ביותר השבוע יהיה דוח התעסוקה בארצות הברית. אם הדוח יצביע על המשך התדרדרות שוק התעסוקה, הדבר יפגע בסנטימנט כלפי הכלכלה האמריקנית ויחליש את הדולר. שבירה מתחת ל-3.47 שקלים עשויה להאיץ את המומנטום כלפי מטה לעבר השפל ב-3.454 שקלים. מנגד, עלייה מעל 3.5 שקלים עשויה שוב לאפשר תיקון כלפי מעלה".