נפילות במניות ובאג"ח של חברות הפועלות באוקראינה וברוסיה

בעקבות ירידה של עד 12% באפי פיתוח, ירדה מניית אפריקה ישראל בכ-4% ■ בסקורפיו הגיעו הירידות באג"ח ליותר מ-4% ■ אי.בי.אי: "הזדמנות קנייה"

המתיחות הגוברת בין אוקראינה ורוסיה משפיעה גם על חברות ישראליות אשר להן פעילות במדינות אלו. היום נרשמו ירידות שערים של כ-4% במניית אפריקה ישראל , בעקבות ירידות שערים חדות שהגיעו בבוקר לכ-12% במניית החברה הבת אפי פיתוח , הנסחרת בלונדון (AFID) ופועלת עבורה ברוסיה.

אפי פיתוח מהווה אחת מהחזקותיה המרכזיות של חברת ההשקעות בנדל"ן שבשליטת לב לבייב, ופועלת ברוסיה בתחום הנדל"ן המניב והיזמי. שווים (נטו) של כלל הפרויקטים של אפי פיתוח בסוף הרבעון השלישי של 2013 עמד על כ-1.7 מיליארד דולר, ובין הפרויקטים המרכזיים שלה נכלל קניון אפימול במוסקבה, ששוויו בספרים (נטו) כ-560 מיליון דולר.

שי עזר, אנליסט הנדל"ן של אי.בי.אי, התייחס היום לירידות באפריקה ישראל ואמר כי "אפריקה היא למעשה אופציה על אפי פיתוח ונראה לי שיש פה 'אובר שוטינג'. אין ספק שאם הולכים לתרחיש של מלחמה ובידוד של רוסיה לטווח הארוך, זה לא יעשה טוב לאפי פיתוח. אבל כרגע נראה שהירידות הן חלק מהסנטימנט השלילי ברוסיה, ואולי אפשר אפילו לנצל את זה לקניות, כי החברה זולה".

ירידות משמעותיות, שהגיעו במהלך המסחר ליותר מ-4%, נרשמו גם באג"ח סקורפיו, חברת הנדל"ן של בני שטיינמץ הפועלת באוקראינה. התשואה על האג"ח, בהיקף של כ-365 מיליון שקל, עומדת על כ-25%.

סקורפיו, שבשנת 2011 עברה הסדר חוב, עדכנה כי "למאורעות האחרונים באוקראינה, ובכלל זה המצב הגיאו-פוליטי במדינה, עלולה להיות השפעה שלילית על פעילות החברה באוקראינה, לרבות על המשך מכירת דירות, קצב המכירה, מחירי המכירה וקצב התקדמות הבנייה, וכן על יכולת מימוש נכסי נדל"ן ושווי הנכסים".

"כפועל יוצא מכך", הוסיפה סקורפיו, "וכתוצאה מהיחלשות של שער הגריבנה (המטבע האוקראיני, א.ל) ביחס לשער הדולר, תיתכן השפעה שלילית על מצבה הכספי של החברה, על תוצאות פעילותה ועל תזרים המזומנים החזוי שלה".

מירלנד כרגע לא מושפעת

בשלב זה, בסקורפיו לא יכולים להעריך את ההשפעה הצפויה של האירועים באוקראינה על מצב החברה ועל תוכניותיה להמשך, ומציינים כי היא תמשיך לבחון אותן "ותעדכן את ציבור המשקיעים". לסקורפיו גירעון של 175.5 מיליון שקל בהון העצמי, ואת שלושת הרבעונים הראשונים של 2013 היא סיכמה בהפסד של 102 מיליון שקל.

חברת נדל"ן נוספת בעלת פעילות ברוסיה היא מירלנד, שבשליטת כלכלית ירושלים ומבני תעשיה מקבוצת אליעזר פישמן. בינתיים, בסדרות האג"ח שלה לא ניכרו היום השפעות האירועים, וכך גם במנייתה הנסחרת בלונדון. מניות כלכלית נחלשו היום בכ-3%-4% ומבני תעשיה איבדה כ-1%.

בשלב זה, מרבית האנליסטים סבורים כי השפעת האירועים בזירה הרוסית-אוקראינית על שוקי ההון בעולם היא מוגבלת ונקודתית, אולם אם המהלך הצבאי בו פתחה רוסיה יתרחב ויגרור מעורבות של מדינות אירופה ושל ארה"ב, ההשלכות עלולות להיות נרחבות יותר.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"