בורסות אירופה סגרו בעליות חדות; גזפרום זינקה 8.7%

במסיבת עיתונאים מיוחדת במוסקבה, התייחס היום נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפלישת חייליו לחצי האי קרים והבהיר כי בשלב זה אין בכוונתו לפעול צבאית נגד אוקראינה

יום המסחר בבורסות אירופה ננעל בעליות שערים חדות, על רקע ירידה במפלס המתיחות הגיאופוליטית בין רוסיה ואוקראינה. גם המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות של יותר מ-1% במדדים המובילים.

במסיבת עיתונאים מיוחדת במוסקבה, התייחס היום נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפלישת חייליו לחצי האי קרים והבהיר כי בשלב זה אין בכוונתו לפעול צבאית נגד אוקראינה, אותה הגדיר "מדינה אחות" לארצו. "התרחשה במדינה הפיכה בלתי חוקית", הסביר את העילה לפעולות האחרונות.

בדבריו טען פוטין כי נשיא אוקראינה המודח ויקטור ינוקוביץ' הסכים לערוך בחירות ולא הפעיל כוח נגד האופוזיציה, דבר שהפך את המחאה למיותרת. "הממשל הנוכחי פגע בפעולות שלו ביציבות האזור, הם פגעו בעצמם בעצמאות המדינה", הדגיש הנשיא שנמצא במוקד הסערה הבינלאומית. "הבעיות באוקראינה קשות, האנשים שם רוצים שינוי ואני מבין את זה. השינויים צריכים להיעשות על פי חוק".

פוטין ניסה להנמיך את הלהבות ולהבהיר כי תזוזת הכוחות אינה נובעת מכוונה לפתוח במערכה צבאית. "לעיתים אנו עורכים תרגילים לבדוק את מוכנות הכוחות, זה הכל. עכשיו החיילים חזרו לבסיסם ואין לזה שום קשר לאוקראינה, הרי לא נורתה ירייה אחת", הדגיש. "כרגע אנו שומרים את כל האופציות פתוחות. לא ננקוט בשום פעולה צבאית בשלב זה, אנו עדיין רואים באוקראינה מדינה אחות".

אתמול הכחיש דובר משרד ההגנה הרוסי את הדיווחים לפיהם הציב הקרמלין אולטימטום לאוקראינה, על פיו רוסיה תתקוף את המדינה אם לא תיכנע. הדובר כינה את השמועות על אולטימטום מהקרמלין לאוקראינה כ"שטות גמורה".

הבורסה ברוסיה זינקה היום לאחר הצניחה שרשמה אתמול. מניית גזפרום זינקה ב-8.7%.

לאחר יומיים של ירידות שערים, ואחרי פתיחה שלילית ברוב הבורסות, המסחר באסיה ננעל היום (ג') בעליות כשהמשקיעים מחפשים סימנים להתאוששות בכלכלה הגלובלית ברקע המשבר בין רוסיה ואוקראינה.

הניקיי היפני סגר בעלייה של כ-0.5% ובורסת הונג קונג עלתה בכ-0.7%. "ישנן הזדמנויות קנייה ברורות והמשקיעים לוקחים אותן", אמר אנדרס אוטרמן מ-Allianz Global Investors. "'המיני-משבר' באירופה הולך להסתיים מבלי ירייה אחת ככל הנראה, ובלי מלחמה היציבות תחזור לאזור ולשווקים", לדבריו.