בנק הפועלים בוחן הקמת נציגות בשנגחאי שבסין

בחינת הצעד בסין נעשית דווקא בתקופה שבה מרבית הבנקים הישראלים מצמצמים פעילותם בחו"ל

בנק הפועלים בוחן הקמת נציגות בסין. ל"גלובס" נודע כי בבנק, בניהולו של ציון קינן, בוחנים בימים אלה את הסוגיה, ואם יכריעו להוציא את המהלך אל הפועל - נראה שהנציגות תיפתח בשנגחאי.

נציין כי לבנק הפועלים יש כיום פעילות במזרח הרחוק - לבנק יש שלוחה בהונג קונג, ובנוסף הוא מחזיק באמצעות פועלים שוקי הון 20% מחברת הייעוץ אסיה דיירקט, המתמחה בייעוץ למשקיעים ישראלים שמעוניינים לפעול בסין. פועלים שוקי הון, זרוע בנקאות ההשקעות של בנק הפועלים, הגדירה בשנים האחרונות את מזרח אסיה כיעד אסטרטגי לצמיחת החברה. במסגרת פועלים אסיה דיירקט, החברה העניקה שירותים לחברות ישראליות - בחברות הזנק וכלה בחברות הגדולות במשק.

פתיחת נציגות בשנגחאי צפויה ליצור חיבור וסינרגיה עם הפעילות בהונג קונג. כמו כן, המטרה בפתיחת שלוחה בשנגחאי היא לספק ללקוחות הבנק, בעיקר בארה"ב ובאירופה, חיבור למזרח, שבו לרבים מהם יש פעילות עסקית.

באחרונה מונה אמיר אביב לראש החטיבה הבינלאומית של הבנק. נזכיר כי אביב כיהן לפני כן כמנכ"ל פועלים שוקי הון, ומכיר מתפקידו הקודם היטב את השוק הסיני, שכן כאמור פועלים שוקי הון מחזיקה במניות בחברת אסיה דיירקט.

בנק הפועלים ביצע לא מעט שינויים בפעילות שלו במזרח הרחוק. לפני כשבע שנים פתח סניף בסינגפור, ואולם לפני שנה וחצי החליט לסגור אותו ולהעביר את הפעילות להונג קונג. כעת הוא שוב בוחן אפשרות להתרחב בחלק זה של העולם, באמצעות פתיחת נציגות בשנגחאי.

שנגחאי שבמזרח סין נחשבת אחת הערים הגדולות במדינה, ומתגוררים בה 18 מיליון תושבים בקירוב. מדובר בעיר חדשנית ומרכז העסקים של סין, שרוצה להפוך אותה למרכז פיננסי בינלאומי. על כן גופים פיננסיים בינלאומיים רבים פתחו פעילות בעיר הזו בשנים האחרונות.

עוד נזכיר כי בנק לאומי איתר גם כן את הפוטנציאל בשנגחאי, ופתח לפני כחצי שנה נציגות בעיר זו, לאחר תהליך ארוך של קבלת אישורים רגולטוריים לשם כך. עוד נזכיר כי בתקופה זו מרבית הבנקים דווקא מצמצמים את הפעילות שלהם בחו"ל. לאומי צפוי לסגור את מרבית הנציגויות שלו בחו"ל, ולהשאיר את השלוחות והחברות-בנות. דיסקונט סגר את הנציגות בצרפת, צמצם פעילות בציריך ונמצא במו"מ למכירת הפעילות בדרום אמריקה, והבנק הבינלאומי סגר את הסניף בלונדון. צמצום הפעילות הבינלאומית נובע מכך שרווחיות הבנקים שם נמצאת במגמת ירידה, בין היתר בשל התגברות הרגולציה.

בנק הפועלים לעומת זאת, לא רק בוחן הקמת נציגות בשנגחאי, אלא גם רוצה להתרחב בחו"ל באמצעות רכישת בנק בארה"ב או באירופה, ובין היתר אף בחן לפני כשנה את רכישת דיסקונט ניו יורק. השאיפה של הבנק לצמוח בחו"ל נובעת מתפיסה שפוטנציאל הצמיחה שלו בשוק המקומי מוגבל בשל היותו הבנק הגדול ביותר.