פרטנר מבקשת להשיק רשת דור רביעי לאלתר

משרד התקשורת ייאלץ להכריע: האם להתיר לפרטנר לשווק את הדור הרביעי לפני מתחרותיה, או לחסום טכנולוגיה חדשה וזמינה לטובת פלאפון וסלקום

המאבק על השקת הדור הרביעי בסלולר בישראל עולה מדרגה. ל"גלובס" נודע, כי חברת פרטנר רוצה להשיק את הרשת החדשה בדור הרביעי, ומבקשת ממשרד התקשורת היתר לעשות זאת ללא עיכובים וללא תלות במכרז התדרים שמשרד התקשורת רוצה לקיים. אולם, משרד התקשורת טרם פרסם מכרז רשמי להקצאת תדרים, וכבר הודיע שלא יתיר לאף חברה להשיק רשתות דור רביעי באופן עצמאי.

פרטנר מבקשת להשיק את הדור הרביעי במהירות האפשרית כדי למצב את עצמה כשחקן הראשון שהביא את הרשת החדשה לשוק. בזכות תדרים שרכשה בעבר, החברה נערכה מבעוד מועד להשקת הדור הרביעי, ופינתה 5 מגה שיש לה בתחום ה-1,800 מגה-הרץ, שיאפשרו לה להשיק באופן ראשוני את הרשת. לפני כחודש החברה ערכה מסיבת עיתונאים, שבה חשפה את הרשת והצהירה כי עד סוף השנה יהיו לה מאות אתרים סלולריים שמוכנים לדור הרביעי.

אולם, משרד התקשורת מתעכב עם פרסום מכרז להקצאת תדרים, שמהם החברות לא נהנות באופן זהה. בעוד פרטנר וסלקום רכשו תדרי 1,800 מגה-הרץ, שמתאימים לדור הרביעי, לפני שנים רבות, פלאפון החליטה אז שלא לרכוש אותם. על רקע זה ניצת מאבק בין פרטנר לפלאפון, שכבר ביקשה בשנה שעברה ממשרד התקשורת לא לאפשר לפרטנר ולסלקום להשיק רשתות דור רביעי לפניה.

פרטנר טוענת מצדה, שהתכוננה מבעוד מועד לדור הרביעי, השקיעה מאות מיליוני שקלים בהיערכות, וכעת אין סיבה למנוע ממנה לממש את זכותה להשיק את הרשת החדשה, רק כדי לסייע למתחרותיה, שלא נערכו מבעוד מועד. עוד טוענת פרטנר, כי מי שייפגע מסירוב של משרד התקשורת להשקה יהיה הציבור הישראלי, שימשיך לפגר אחרי העולם בהיעדר רשת דור רביעי, למרות שלמעשה היא כבר זמינה.

הבקשה של פרטנר יוצרת עבור משרד התקשורת דילמה משמעותית. מצד אחד, המשרד לא גיבש תוכנית להקצאת התדרים ואף לא החליט כמה רשתות יהיו בישראל, והוא נתון ללחצים מצד המתחרות של פרטנר בשוק. מצד שני, עמדת המשרד שלא להתיר בינתיים השקת רשתות דור רביעי, היא בעייתית, משום שהרגולטור אינו נוטה להתערב בטכנולוגיה של החברות ומאפשר לשחקנים לפעול כהבנתם. החלטה לעצור את פרטנר תהווה סטייה חמורה מהמדיניות המקובלת, ולמעשה, תחסום חברה מלהפעיל טכנולוגיה מתקדמת.

בינתיים, פלאפון וסלקום נערכות להשקת רשת הדור הרביעי משלהן, ומקדמות מכרזים לבחירת ספק להקמת הרשת, שייבחר בתוך כמה שבועות. הן מעריכות שברגע שייבחר ספק ייקח להן כחצי שנה עד שיוכלו להכריז על השקת הרשת.

ממשרד התקשורת נמסר, כי "הנושא נמצא בבחינה תוך שנלקחים בחשבון מגוון רחב של שיקולים לרבות ההשלכות על התחרות בתחום. תשובת המשרד תימסר לחברה".