דווקא עכשיו: קבלו אג"ח מעניינת של ענקית נפט רוסית

חברה-בת של ענקית הנפט הרוסית Lukoil הנפיקה סדרת אג"ח, המבוטחת על ידי החברה האם, ולכן נהנית גם מיציבותה הפיננסית ומדירוג האשראי שלה ■ מה עוד הופך אותה לכדאית להשקעה?

חברת Lukoil היא מחברות הנפט הגדולות ברוסיה, הפועלת במודל האינטגרציה האנכית, תוך שילוב פעילויות Upstream (חיפוש והפקה) ו-Downstream (זיקוק ומכירה, פטרו-כימיקלים, אספקת כוח ושיווק קמעונאי), ומשנת 2008 פעילה גם בתחום תחנות הכוח.

החברה מחזיקה ב-0.8% מסך רזרבות הנפט המוכחות ברחבי העולם ומפיקה 2.1% מסך התפוקה העולמית. Lukoil היא חברת הנפט הציבורית השנייה בגודלה בעולם במונחי רזרבות מוכחות, והשישית בעולם במונחי היקף תפוקה. כמו כן, היא חברת הנפט הגדולה ביותר ברוסיה - ב-12 החודשים האחרונים דיווחה Lukoil על מכירות בהיקף של כ-119 מיליארד דולר.

Lukoil מחזיקה בכ-15% מרזרבות הנפט המוכחות ברוסיה וב-16.3% מהיקף ייצור הנפט. באשר לפעילות הגלובלית, לחברה פעילות חיפוש והפקה ב-11 מדינות, רזרבות מוכחות ב-7 מדינות, פעילות הפקת נפט וגז ב-7 ו-4 מדינות בהתאמה, והיא מחזיקה בתי זיקוק ב-6 מדינות. החברה מעסיקה כ-32 אלף עובדים בתחום חיפוש והפקת האנרגיה וכ-72 אלף עובדים בתחום הזיקוק, שיווק והפצה, ונסחרת בשווי שוק של כ-49 מיליארד דולר.

דירוג האשראי של Lukoil עומד על BBB בשלוש סוכנויות הדירוג הגדולות (Baa2 ב-Moody's), בשלושתן אופק הדירוג יציב. פעולות הדירוג האחרונות על דירוג האשראי של Lukoil בוצעו באמצע שנת 2013, כאשר סוכנויות הדירוג S&P ו-Fitch בחרו להעלות את דירוג האשראי של החברה ברמה אחת. בשיקוליהם להעלאת הדירוג, ציינו האנליסטים של S&P את ההתייצבות שנרשמה בהיקף הייצור של Lukoil - מה שתרם להתייצבות בשיעורי המינוף. כמו כן ציינו האנליסטים, כי הציפיות לשנים הקרובות הן שבהיקף הייצור תישמר היציבות תוך צמיחה מתונה.

בשנים האחרונות השכילה Lukoil לשמור על יציבות יחסית במטריצת היחסים הפיננסיים. כך למשל, יחס החוב ל-EBITDA עמד בסוף הרבעון השלישי של 2013 על רמה של 0.5 - רמה דומה לזו שב-2011. יחס כיסוי הריבית (EBITDA לסך תשלומי הריבית) רשם עלייה במהלך שנתיים האחרונות, מרמה של פי 28 ב-2011 ל-42 בסוף הרבעון השלישי של 2013. נציין, שבניגוד למגמות הללו, ב-12 החודשים האחרונים נרשמה ירידה ב-FCF (תזרים מזומנים חופשי) של Lukoil, כך שלאחר שבשנת 2012 היווה ה-FCF למעלה מ-110% מהיקף החוב של Lukoil, ב-12 החודשים האחרונים הוא היווה כ-54%.

בסוף הרבעון השלישי של 2013 עמדו בקופתה של Lukoil מזומנים בהיקף של 3.6 מיליארד דולר. גורם נוסף אשר תומך בפרופיל הנזילות של החברה הוא יכולתה לייצר מזומנים. החברה דיווחה על FCF חיובי בכל אחת מ-15 השנים האחרונות, וב-12 החודשים האחרונים הסתכם ה-FCF בכ-5 מיליארד דולר. עם זאת, לפי תחזיות הקונצנזוס צפויה להירשם ירידה ניכרת ב-FCF של Lukoil בשנים הקרובות, כך שהיקף ה-FCF צפוי לעמוד על 3.2 מיליארד דולר ו-4.5 מיליארד דולר בשנים 2014 ו-2015 בהתאמה.

לצד יתרות הנזילות הללו, נציין ש-Lukoil צפויה לפרוע עד סוף שנת 2016 חובות בהיקף כולל של כ-2.7 מיליארד דולר - 900 מיליון דולר פחות מיתרת המזומנים הנוכחית של החברה.

קופון חצי-שנתי

האיגרת המומלצת הונפקה על ידי חברה-בת של Lukoil - Lukoil International Finance, אשר ייעודה הוא הנפקת אג"ח בשוקי ההון הגלובליים עבור האם. איגרת זו מבוטחת על ידי Lukoil, ולכן נהנית גם מיציבותה הפיננסית ומדירוג האשראי שלה. האיגרת היא מסוג Bullet, עם תאריך פירעון בשנת 2023, והיא משלמת קופונים חצי-שנתיים המבטאים קופון של 4.563% לשנה.

האיגרת נסחרת בתשואה של 5.65% - מה שמבטא Z Spread של 286 נקודות בסיס. נציין שהמרווח הנוכחי על איגרות חוב ממדינות מתפתחות בדירוג BBB עומד על 254 נ"ב, מעט נמוך מהמרווח על האיגרת של Lukoil.

*** הכותבים הם המנכ"ל המשותף של אופנהיימר ישראל ואנליסט המאקרו והחוב של בנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם