רווחי סלקום צנחו ב-46% אשתקד; לא מחלקת דיבידנד

השפעת התחרות בשוק הסלולר ניכרה בכל הפרמטרים המרכזיים ■ המנכ"ל ניר שטרן: "צופה שהתחרות בשוק, ובעקבותיה שחיקת המחירים, יימשכו גם השנה"

חברת הסלולר סלקום מסכמת את שנת 2013 עם ירידה כמעט בכל הפרמטרים המרכזיים, על רקע התחרות הקשה בשוק הסלולר המקומי. החברה מקבוצת אי.די.בי רושמת ירידה של 17% בהכנסות השנתיות לכ-4.9 מיליארד שקל (4 מיליארד מהסלולר וכמיליארד מנטוויז'ן). ה-EBITDA ירד בכ-24% לכ-1.3 מיליארד שקל, והרווח הנקי נחתך בכ-46% ל-288 מיליון שקל.

הפרמטר הפיננסי היחיד שבו נרשם שיפור ביחס לשנה קודמת הוא תזרים המזומנים הפנוי, שגדל ב-7% והסתכם ב-1.2 מיליארד שקל.

נקודה בולטת בדוחות של סלקום היא הירידה החדה בהכנסות ממכירת ציוד קצה בתחום הסלולר (בעיקר סמארטפונים). אלה נפלו ב-31% ל-882 מיליון שקל, והחברה מציינת כי נרשמה ירידה של 28% בכמות המכשירים שמכרה, לצד ירידה של 8% במחיר המכירה הממוצע של מכשיר.

התחרות המשיכה להשפיע באופן שלילי גם על הפרמטרים התפעוליים, וההכנסה החודשית הממוצעת מלקוח סלולר (ARPU) ירדה ב-10% והסתכמה ב-78.5 שקל, כשהירידה מוסברת בשחיקה המתמשכת בתעריפים.

שיעור הנטישה הגיע אשתקד ל-36.8% לעומת 31.5% ב-2012, ובסוף 2013 היו לחברה קרוב ל-3.1 מיליון לקוחות סלולר - 43 אלף פחות משנה קודם לכן.

בניגוד לרבעון הקודם, בו הודיעה סלקום על חלוקת דיבידנד לאחר יותר משנה, הפעם סלקום מודיעה שוב כי לא תחלק דיבידנד רבעוני, "לאור התחרות המוגברת והשפעתה השלילית על תוצאות החברה, ועל מנת להמשיך ולחזק את המאזן".

"התמתנה השחיקה בהכנסות"

בהתייחס לתוצאות אמר המנכ"ל ניר שטרן כי "גם בשנה זו של תחרות אגרסיבית, ממשיכה קבוצת סלקום להציג תוצאות פיננסיות טובות, שבאות לידי ביטוי בתזרים מזומנים פנוי (לאחר השקעות) של כ-1.2 מיליארד שקל.

"מהלכי ההתייעלות שהובלנו בחברה מאז המיזוג עם נטוויז'ן הביאו לחיסכון בהוצאות של כ-640 מיליון שקל במונחים שנתיים. המשכנו באסטרטגיית מיקוד ברווחיות ובהרחבת סל המוצרים לשירותי התקשורת הקווית, אשר לשתיהן תוצאות משביעות-רצון המשתקפות בהתמתנות השחיקה ב-ARPU ובהכנסות ברבעונים האחרונים".

"אני צופה שהתחרות בשוק הסלולר, ובעקבותיה שחיקת המחירים, יימשכו גם בשנה הקרובה", הוסיף שטרן. "מנגד, נמשיך להתמקד במהלכי התייעלות, ואנו צופים כי שיתוף תשתיות פאסיביות של הרשת יאפשר בטווח הארוך חיסכון משמעותי בהוצאות התפעול. רשת דור רביעי (LTE) משותפת תסייע בהקטנת ההשקעות בתחום, ככל שהסכמי שיתוף כאמור יאושרו".

התוצאות של סלקום
 התוצאות של סלקום