סטארט-אפ בשבוע: ליישר את השיניים בלי "גשר"

המוצר של ארודנטיס מאפשר ליישר את השיניים מבלי להסתובב עם "גשר" בשעות היום

הרקע: האורתודונטית ד"ר אורית נדב, חיפשה פתרון חדש לתחום יישור השיניים. נדב ובעלה מיכאל, החליטו להקים סטארט-אפ שיעסוק בנושא. "לי יש גישה שהכל אפשרי", אומר מיכאל נדב, "אורית גילתה את מערך הכוחות המתאים ביותר ליישור שיניים, ואנחנו ידענו שלא נשקוט עד שנביא את המוצר לשוק".

החברה פיתחה את המוצר במשך תקופה ארוכה במיוחד - שמונה שנים. "זה לקח הרבה זמן כי עשינו הכל אחרת מן המוצרים הקיימים", אומר נדב, שמגיע מרקע של הנדסאות ושיווק.

"אבל אנחנו אנשי אמונה וככל שהיה לנו יותר קשה, כך האמביציה שלנו גדלה. הקמנו את החברה ממניע של ציונות, כדי להביא מקומות עבודה לארץ ולא לכסף - מזה יש לנו מספיק לצרכינו".

השוק: יישור שיניים מתבצע בדרך כלל באמצעות ה"גשר" המסורתי, שחלקנו זכינו להכיר בתיכון.

עיקרון הפעולה דומה ברוב סוגי הגשרים שקיימים בשוק: מדביקים ריבועי מתכת על גבי השיניים, משחילים ביניהם חוט ברזל ומותחים את הגשר מעט. המתיחה מפעילה כוח על השיניים, שמתיישרות בהתאם לכיוון הפעלת הכוח. כשהגשר מתרפה, מגיעים לאורתודנט שמותח את חוט הברזל שוב.

קיימות פלטות ליישור שיניים שגם הן מבוססות על מתיחה של חוט ברזל סביב השן והידוקו. את הפלטה ניתן להוציא, לנקות ולהחזיר למקום, וניתן להשתמש בה רק בלילה אם רוצים, אולם היא בדרך כלל מתאימה רק למקרים קלים במיוחד של יישור שיניים.

מוצר ההיי-אנד של תחום יישור השיניים הוא גשר שקוף. מדובר באותה שיטה, אולם הגשר נחשב הרבה יותר אסתטי. המוצר יקר מאוד יחסית לגשרי הברזל הקלאסיים. חברת Invisaline שמייצרת את המוצר הזה נסחרת בנאסד"ק לפי 4.2 מיליארד דולר. ישנו גם פתרון של ברזלים בתוך הפה, מן הצד הפנימי של השן, במקום בצד החיצוני. גם פתרון זה נחשב אסתטי ודיסקרטי יותר, אולם הוא מפריע יותר לאכילה ולצחצוח השיניים.

"הפתרונות כל הזמן משתפרים, אבל אלה עדיין קוביות, דבקים וברזלים, כבר עשרות שנים", אומר טל לוטן, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברה.

המוצר: "העלינו כל מיני רעיונות כיצד ניתן להזיז שיניים: באמצעות מגנטים וחוטים וקפיצים, ולבסוף עלה הרעיון של הזזה באמצעות לחץ אוויר", אומרת אורית נדב. היזמים למדו על התחום של Pulsating - לחץ לסירוגין. לחץ כזה, שבו נהוג כיום להשתמש בתחום האורתופדיה, אך עד כה לא בתחום האורתודונטיה, מפעיל את אותו הכוח על השן, אבל גם נותן לה זמן להתאושש. כך, ניתן להשיג תנועה רבה יותר של השן לאורך זמן, בלי כאבים ובלי לסכן את השן בנזק.

המוצר עצמו נראה כפלטת פלסטיק שמשחילים על גבי הלסת, ובתוכו מערכת של בלונים וצינורות אוויר. בכל פולס, הבלונים מתנפחים ונוצר לחץ אוויר על השיניים, לסירוגין. היום, כאשר מופעל לחץ על שיניים באופן קבוע, הדבר עלול להזיק לשן ולכלי הדם שמובילים אליה, כך שהשן נחלשת בזמן שהיא מתיישרת. המוצר שאורדנטיס נותן לשן בכל פעימה להתאושש קצת, ולכן אינו פוגע בה.

זאת ועוד, המוצר שמותאם מלכתחילה בדיוק ללסת של המטופל, מצויד בחיישנים המודדים את מידת הלחץ בזמן ביצוע הפעולה ואת מיקום השיניים לאחר כל לילה של טיפול. כך, ניתן כל לילה לשנות מעט את הכיוון ומידת הלחץ. בכל שנה נמכרים מיליוני גשרים, אך אורדנטיס יכולה להגדיל את השוק הודות לכך שכך היא מציעה פתרון של יישור למבוגרים שלא היו שוקלים להשקיע בכך בגילם, אם הפתרון היה מחייב גשר יומיומי.

הטיפולים הקיימים עולים כ-5,000-7,000 שקל ואילו הטיפולים היקרים נעים סביב ה-30 אלף שקל. המוצר של אורדנטיס יעלה כ-13-20 אלף שקל.

שלב בפעילות: החברה קיבלה אישור CE לפני כחמש שנים ובימים אלה היא מגישה את הבקשה לאישור FDA לשיווק בארה"ב. עד היום טופלו במוצר כ-100 איש בישראל ובאירופה.

גיוסי הון: החברה קיבלה מימון מקרן תנופה לתמיכה במיזמים בתחילת דרכם, ולאחר מכן המשיכה וקיבלה תקציב מדען ראשי לתמיכה בפרויקטים מקדמים יותר, וכן השקעה ממשקיע פרטי.

לפני שנה וחצי בוצע גיוס נוסף והחברה הוקמה רשמית, לאחר שעד אז פעלה כמיזם גראז' מבית היזמים. בסך הכל גויסו מספר מיליוני דולרים בעיקר ממשקיעים פרטיים, בהם חיים הורביץ שהוא היום יו"ר החברה.