"בנות שותפות למבצע תפיסת האוניה האיראנית ולהצלחתו"

יום אחרי ההשתלטות על ספינת הטילים מאיראן, אומר ראש מספן ים בחיל הים, תא"ל עודד גור לביא, על המבצע: "אחרי הכול, זו רק הצצה לדברים שהחיל עושה"

יממה וחצי אחרי, תת-אלוף עודד גור לביא, רמ"ים (ראש מספן ים בחיל הים), צמוד ל"בור" בקריה. הוא נמצא שם כבר ימים, מתחילת המבצע, עוקב ומלווה מרחוק אחר הכוח שמצוי בשעות אלה (יום ה') בתנועה לכיוון אילת. סגן מפקד החיל, תת-אלוף ירון לוי, אף הוא כאן. מפקד החיל, אלוף רם רוטברג, פיקד באופן ישיר על מבצע ההשתלטות, ביום רביעי לפנות בוקר, במרחק 1,500 ק"מ מחופי ישראל, סמוך לגבול אריתריאה-סודן.

אלוף רוטברג עושה דרכו חזרה לכיוון אילת בראש לוחמי ולוחמות הסטי"לים (ספינות הטילים) של חיל הים, לוחמי הקומנדו הימי והצוות של אוניית הסוחר "קלוז סי", נושאת דגל פנמה שבבטנה הטילים. מקור הטילים, לטווחים של 100-200 ק"מ, בסוריה - ומשם הועלו על מטוסים לאיראן, הוסוו בשקי מלט והועמסו על הספינה שיעדה הסופי היה ארגוני הטרור בעזה.

תא"ל גור לביא בן 46, אב ל-5, אחד מהם צוער בקורס חובלים, מתגורר במושב. אביו, איש חיל האוויר, גידל את משפחתו במושב, ועיברת בזמנו, כפי שנדרש אז, את השם מלוינגר לגור לביא. זה שנתיים וחצי עומד תא"ל גור לביא בראש מספן ים, היחידה המרכזית במטה חיל הים, שאחראית לפעילות מבצעית, לאימונים, להדרכה ולפעילות השוטפת. לפני כן פיקד על שייטת 7, שייטת הצוללות.

- קינאת? הרי אתה פה והם שם?

גור לביא: "זו נקודה רגישה. כל מפקד וכל ימאי שעשה מבצעים בחייו, רוצה להיות בים כשיש מבצע ופעילות - תמיד, וכולנו. מצד שני, אנחנו יודעים שבתפקידים מהסוג הזה יש חשיבות לגבות את התהליך מכאן. הלוחמים מצוינים, המפקדים מובחרים ומפקד החיל שם. ויש צוות בכיר שנשאר כאן".

- אתה יושב בתל אביב, ושולט בכוחות ממרחק רב...

"זה משהו שעושים באופן קבוע. חיל הים פועל בכל הזירות הימיות שסביב, מעל ומתחת למים. אנחנו שולטים בהם כך, מרחוק, באופן שגרתי. זו צורת פעולה רגילה לנו, ואנחנו פועלים בהתאם. מבצע שמובל על ידי שייטת הסטי"לים שמגיעה לטווחים רחוקים, פועל כזרוע החיל עם כוחות קומנדו שמשלימים את הכוחות בצורה טובה - זה שילוב מוצלח של חיל הים ובעבורנו זה לא משהו מאוד חדש".

- לכם לא חדש - אבל לנו זה מלהיב.

"נכון, לנו זה אולי לא חדש או לא שונה, ובכל זאת בכל פעם מחדש, גם אנחנו, כשמסתכלים על הדברים, יש תחושה של 'וואווו' על היכולת והעוצמה שיש לחיל הים, לצה"ל, לעשות דברים במרחקים גדולים שיש להם משמעויות אמיתיות ולהבטיח ביטחון ממקום לגמרי לא שגרתי".

- בנות לוחמות משתתפות במבצע?

"יש נשים בספינות הטילים, יש בנות ששותפות למבצע הזה ולהצלחה שלו".

- מדברים על הכנות מדוקדקות. כמה זמן הן נמשכו? הייתה הכנה לאי-ודאות?

"מדובר בשבועות רבים של הכנות. שם המשחק הוא מודיעין טוב, הכנה מקדימה ויסודית והיקף אימונים רחב שמייצר יכולת להביא את הלוחמים לרמת מצוינות שאין למעלה ממנה, ומפקדים לרמה הכי גבוהה שיש. כך עושים בכל הדברים, בכל הפעולות, בוודאי שבמבצע כזה, שהוא אחרי הכול רק הצצה לדברים שהחיל עושה. לשמחתנו, לשמחתי, רוב הדברים, המבצעים והפעילות, לא נחשפים. אנחנו ברמת היערכות גבוהה, מייצרים מקצועיות ומוכנות ללוחמים בים, שאחרי הכול הם-הם הגיבורים.

"כשהכול עובד חלק, כולם שמחים. אבל אתה חייב בלי ספק להיות ערוך ומוכן להפתעות. אתה מתכונן להפתעות, אתה מכין עצמך להתפתחויות ולתגובות שונות. בסוף, החוכמה היא להתמקד ולעשות הכול כדי לא להגיע לזה. אלה שמצטרפים ועוד יצטרפו לשייטת הסטי"לים עוד ילמדו הרבה מהמבצע הזה".

- ישבת שם. אילו קולות, איפוק או קריאות התלהבות, נשמעו בזמן ההשתלטות, וכשזו התבררה כהצלחה?

"אנחנו יושבים והעסק שקט ושקול, שומעים בקשר ועונים, הכול רגוע ומקצועי; ככה מתנהלים בבור, בשקט. כך זיהיתי את כל מי שישב שם. ככה זה".

- קצינים לשעבר דיברו היום על הסתמכות על מודיעין מדויק, שמתחיל מפירורי מידע. מה זה אומר לסמוך בחייך ובחיי חיילייך על אחרים?

"כאיש מבצעי, אתה לומד את המודיעין לעומק ומכין תוכנית בהתאם למודיעין שיש. אתה גם בונה תוכנית להגיב על מצבים שבהם המידע לא שלם. מכין תוכנית הרבה יותר רחבה, שתיתן מענה להתפתחותיות, ועוד יותר כאשר המבצע רחוק. הכול צריך להיות ערוך ומוכן להגיב מרחוק. ככה חושב איש מבצעי. מצד שני, במבצע הזה היה לנו מודיעין מצוין, של אמ"ן וכל גופי המודיעין של החיל, שעשו עבודה מצוינת גם טכנית שענתה, בדיוק על מה שצריך".

- היו שביקרו היום את הפרסום, כשהכוחות עדיין רחוקים מכאן.

"אני איש מבצעי, השיקול שלי מבצעי. רק מבצעי. כאשר סיימנו את התהליך והשלמנו אותו, כאשר הכוח חזק וכבר מפליג בים, וכאשר הדרך לאילת בלי דילמות, התנועה צפונה מאובטחת עם כוח חזק - אז מבחינתי, מהבחינה המבצעית שלנו, לאחר שהפעולה המבצעית הושלמה באופן מלא אין מגבלה לפרסום, התזמון של אחרים".

- היום הוא יום חגיגי, ובכל זאת, בחיים היומיומיים מדברים הרבה על תקציב הצבא, על צורך בקיצוצים, התייעלות. איך אתה מרגיש עם זה?

"אנחנו בעיצומו של אירוע מבצעי, אני מרגיש שליחות ועשייה אמיתיים, ועם ישראל מבין את זה. זה העיקר, כל השאר לא מתאים לעת הזו".