לידיעת המשקיעים: זוהי אסטרטגיית הגידור הפופולרית ביותר

אסטרטגיית ההשקעה לונג-שורט אקוויטי היא הפופולרית ביותר בקרב קרנות גידור, אך גם משקיעים פרטיים יכולים לאמצה ■ מהו הרעיון שעומד בבסיסה, כיצד היא פועלת וממה צריך להיזהר עם יישומה?

נכון לינואר 2014, לונג-שורט אקוויטי היא אסטרטגיית הגידור הפופולרית ביותר בקרב קרנות הגידור בעולם. על פי חברת המחקר eVestment, היקף נכסי הקרנות המתמחות באסטרטגיה זו עומד כיום על כ-613 מיליארד דולר - קרוב לרבע מתעשיית קרנות הגידור כולה.

למרות שהשימוש בלונג-שורט אקוויטי מיוחס בעיקר למנהלי קרנות גידור מתוחכמים, המשקיע הקטן אינו צריך לפסול את האפשרות של עשיית שימוש באסטרטגיה הפופולרית; בתנאי, כמובן, שיבין כיצד היא פועלת, ואין מדובר בנושא מסובך במיוחד.

לונג-שורט במניות היא אסטרטגיה פשוטה יחסית, שמטרתה היא לייצר רווח מפער-התשואות בין שתי מניות, אפילו כאשר שתיהן יורדות בחוזקה. האסטרטגיה מייתרת את העיסוק בשאלות כגון מהו כיוון השוק, או האם מניה ספציפית תרד או תעלה, וניתן לייצר ממנה רווח בשוק עולה או יורד כאחד.

כל מה שנחוץ הוא למקם מניה אחת בפוזיציית שורט ומניה שנייה בלונג. אם בחרנו את המניות נכון, כך שמניית הלונג תניב תשואה גבוהה מהתשואה שהניבה מניית השורט, או אז תייצר עבורנו האסטרטגיה רווח. מקור הרווח (או ההפסד) אינו בעלייה (או ירידה) של שוק המניות, אלא ביכולת לזהות כי בין שתי מניות קיים פער תשואה פוטנציאלי, אשר יכול לשמש אותנו כמקור ליצירת רווח.

אתם בוודאי שואלים את עצמם כיצד לבחור מניות לאסטרטגיה, שכן בחירה נכונה של זוג המניות היא השלב החשוב ביותר. רצוי לבחור מניות של שתי חברות, שעליהן גיבשנו דעה מוצקה, ורצוי שזו תהיה דעה הגורסת כי מצבה של אחת צפוי להשתפר פלאים בעוד מצבה של האחרת צפוי להידרדר קשות. כך נמקסם את פער התשואות בין פוזיציות הלונג והשורט, וגם את פוטנציאל הרווח מהאסטרטגיה.

את הבחירה נהוג לבסס על ניתוח ענפי, שממנו ניתן לזהות מיהי החברה "המנצחת" הגורפת ממתחריה נתחי שוק, ומיהי החברה "המפסידה" אשר ביצועיה הכספיים נחלשים בהדרגה.

המניות של חברות החוות תהליכים כאלה, סופן ליישר קו עם ההתפתחויות בחברה. זכרו: לא קיים רווח מיישום האסטרטגיה במניות המניבות תשואה דומה, כי אז הרווח מפוזיציית הלונג מקוזז עם ההפסד מפוזיציית השורט.

דוגמה קלאסית (בדיעבד) ליישום האסטרטגיה היא הסיפור המוכר היטב על עלייתה של יצרנית האייפון אפל על חשבון אבדן נתח השוק של יצרנית הסלולר הפינית נוקיה. אסטרטגיה של שורט על מניית נוקיה ולונג על מניית אפל, הייתה בשנים האחרונות מייצרת כמעט בכל נקודת זמן רווח חסר תלות בתנודות השוק, וזאת בסטיית תקן נמוכה מזו של מדד ייחוס כגון 500 S&P.

גם בישראל ניתן למצוא מצבים של שינויי כוחות בתוך ענף נתון, המתאימים ליישום אסטרטגיה של לונג-שורט אקוויטי.

כך, למשל, אבדן נתח השוק של חברת המרכולים אלון רבוע כחול (שורט) לטובת הצמיחה המואצת של רשת רמי לוי (לונג); פתיחת שוק הסלולר לתחרות שדרדרה את מניית סלקום (שורט) ביחס למניית בזק (לונג); וגם הרווחיות הנמוכה יחסית של בנק דיסקונט (שורט), שהניבה בתקופות רבות לבעלי מניותיו תשואת חסר ביחס למניית הפועלים (לונג). נדגיש: אפילו אם שתי המניות תרדנה בחדות, נוכל עדיין להרוויח, כל עוד קיים פער תשואה חיובי בין התשואה שרשמה המנצחת (זו שבלונג) לתשואה שרשמה המפסידה (זו שבשורט).

למעשה, מלבד ניתוח ענפי של מנצחות ומפסידות, ניתן ליישם את האסטרטגיה במניות במגוון דרכים נוספות על כל זוג ני"ע, הנעים בשני כיוונים שונים.

כך, למשל, צביקה אבן מקרן הגידור זטה-פרטנרס מאמין, כי השנה יחול שיפור נוסף בכלכלה האמריקאית, שיביא להמשך עלייה ב-500 S&P ולירידה בשערי אג"ח ממשלת ארה"ב (עליית תשואות). בהתאם, מיישם אבן כיום אסטרטגיה של לונג 500 S&P ושורט על תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב.

כיצד לבנות את האסטרטגיה?

דוגמאות נוספת: במשך זמן רב ניתן היה לרכוש תעודת סל על ת"א 25 באמצעות מכירה בשורט של מניית מלאנוקס ולהרוויח את פערי התשואות הניכרים שנרשמו בין המניה הקורסת למדד עצמו. גם ביצוע שורט על מניית קרדן אן.וי יחד עם לונג על תעודת סל העוקבת אחר מדד ת"א 75 יכול היה להיחשב במשך תקופה ארוכה לקלף מנצח (לנוכח מצבה המעורער של חברת הנדל"ן המניב).

בשני המקרים מדובר ביצירת חשיפה ביחס למדד הייחוס, שלא באמצעות מקורות כספיים עצמיים אלא באמצעות הלוואה. למעשה, רכישת המניה שבלונג ממומנת בחלקה על ידי תקבולי המכירה של המניה בשורט, שאותה שאלנו מבעוד מועד; ולכן בהשוואה לרכישה ישירה של תעודת הסל - החשיפה הכספית שלנו קטנה יותר.

כדי למכור בשורט מניה אשר אינה בבעלות, יש לשאול אותה מאחד הבנקים או הברוקרים הגדולים; אלה ישאילו בדרך כלל לתקופה של עד שנה כמעט כל מניה הנסחרת במדד ת"א 100, בנאסד"ק או במדדי המניות המובילים של ארה"ב, בתמורה לעמלת השאלה שהיא למעשה הריבית על ההלוואה שנטלתם.

מאחר שבהלוואה עסקינן, הרי התנאי להשאלה יהיה כי תשעבדו לטובת הבנק את המניה שרכשתם בלונג ותוסיפו כרית ביטחון נוספת של מזומנים. קחו בחשבון, כי אם חלילה תבצעו בחירה שגויה של מניות והאסטרטגיה תעבוד נגדכם, או אז ידרוש מכם הבנק שתגדילו עבורו את כרית הביטחון, כלומר תשעבדו לטובתו עוד מזומנים. זו אפשרות שבהחלט קיימת, כאשר מיישמים את האסטרטגיה במניות תנודתיות במיוחד, וכך בהיעדר כרית ביטחון או מזומנים במגירה, עלול הבנק לחתוך את האסטרטגיה בעודה מגלמת הפסד.

נזכיר, פוזיציית לונג משמעותה רכישת מניה ממקורות כספיים עצמיים והחזקת הבעלות בה מתוך ציפייה כי בעתיד שערה יעלה

פוזיציית שורט משמעותה מכירת מניה שנלקחה בהשאלה מתוך ציפייה כי שערה ירד. רכישתה בעתיד בשער נמוך משערה כיום תניב רווח ותאפשר את החזרתה לבעליה

לונג שורט
 לונג שורט