עובדי כיל בשביתת אזהרה: ימנעו מעובדים להיכנס למפעלים

ראשי הוועדים החליטו לאחרונה על איחוד כוחות ועל הקמת ועד אחד לניהול המו"מ עם הנהלת כיל ■ "לא יכול להיות שבכדי שלעידן עופר וניר גלעד יהיו עוד מזומנים בקופה הפרטית שלהם, הנגב ישלם מחיר של אלפי מפוטרים"

ועד עובדי כיל החל הבוקר (א') בשביתת האזהרה שבמסגרתה לא יורשו כ-3,000 עובדי קבלן להגיע למפעלי ים המלח. ראשי הוועדים החליטו לאחרונה על איחוד כוחות ועל הקמת ועד אחד לניהול המו"מ עם ההנהלה.

במכתב שיצא הבוקר לכלל העובדים כתבו ראשי הוועדים: "פנינו מס' פעמים למנכ"ל כיל סטפן בורגס והוא כחלק מהאסטרטגיה שהחליט עליה 'מנפנף' אותנו בתשובות לקוניות ומתנשאות וזאת בניגוד להצהרות הפייסניות אותן הוא מעביר במצגות ובתקשורת.
ניסינו בדרכי שלום וביקשנו להיפגש עם הוועד המאוחד שהוקם ולדון על פרטי התוכנית הזדונית שנקראת 'כיל 1' אולם לאחר מס' ניסיונות החלטנו שכלו כל הקיצים ואין לנו ברירה אלא לנקוט בצעדים ארגוניים שיאלצו את הנהלת כיל לשבת עם הוועד המאוחד ולדון בפרטי התוכנית".

"מבחינתנו הוועדים, פיטורים בחברה מרוויחה כמו כיל היא מילת גנאי וקו אדום אותו לא ניתן לחצות. לא יכול להיות שבחברה מרוויחה כמו כיל שאת עיקר רווחיה היא שואבת מאוצרות הטבע של המדינה, תועבר פעילות עובדים לחו"ל. לא יכול להיות שיעסיקו עובדים זולים בחו"ל ואצלנו יפטרו עובדים. לא יכול להיות שבכדי שלעידן עופר וניר גלעד יהיו עוד מזומנים בקופה הפרטית שלהם, הנגב ישלם מחיר של אלפי מפוטרים", כותבים העובדים.

עוד לדבריהם, "לא יכול להיות שבכדי שעידן עופר יהיה הישראלי העשיר בעולם הוא ישחק במשחק 'משלוש יוצא אחד', יחריב שני בנייני משרדים וישאיר אחד פעיל וזאת במחיר של אלפי בתי אב מפוטרים. לא יכול להיות שרוע לב ואי אכפתיות של ניר גלעד וסטפן בורגס שפוגעים באלפי בתי אב בנגב יעבור בשתיקה וללא מאבק".

ראשי הוועדים קוראים למנכ"ל כיל "להתעשת, להפסיק עם הצעדים החד צדדיים ולשבת למשא ומתן רציני על כל התוכנית".

העובדים הדגישו כי כל ניסיון להפריד בין הוועדים המאוחדים על ידי פעולות והפחדות במפעל זה או אחר, כל פעילות של ההנהלה באחד המפעלים, תוביל לפעולה נגדית של כל הוועדים כולם. אם לא יענו דרישותינו והנהלת כיל תמשיך בתוכנית הזדונית של פיטורי עובדים, נמשיך ונחריף את הצעדים מדי יום עד כדי השבתה כללית".

ראשי הוועדים טוענים, כי "הנהלת כיל יצאה בימים האחרונים בקמפיין פרסומי של מיליונים על מוצר שאיננו נמכר בישראל ואף אחד לא שואל את עצמו מדוע. הנהלת כיל ובעליה אשר משכו בשנה האחרונה דיבידנד בסכום דמיוני של 500 מיליון דולר מתכוונת לפטר כ-1,000 עובדים בנגב. הנהלת החברה ובעליה נעלבו מיחס המדינה ומהבקשה להגדלת התמלוגים והחליטו לנקום ע"י פיטורים והרס חייהם של אלפי משפחות בנגב".

מכיל נמסר בתגובה: "כיל מתמודדת עם מציאות בעייתית ודחופה הנובעת מהמשבר בשווקים בהם היא פעילה, מירידת כושר התחרותיות של המפעלים בישראל ומגזירות שממשלת ישראל הנחיתה עליה. לא ניתן להתעלם מכל אלה ובוודאי שאין להנהלה את הכוונה לעשות זאת - מחויבות חוקית, לצד אחריות לעתיד החברה ופרנסת העובדים, מחייבים את הנהלת החברה לגבש תכנית מיידית להתמודדות עם המשבר בשווקים וירידת כושר התחרותיות של החברה.

"לאחר פגישה עם מנכ"ל כיל לפני מספר שבועות, ועדי העובדים הוזמנו היום לישיבות עם הנהלות המפעלים מתוך כוונה להציג בפניהם את התוכנית המתגבשת לאיחוד מטות בישראל ולהזמין אותם להיות שותפים בגיבוש התוכנית והוצאתה אל הפועל. במקום זאת בחרו הוועדים להחרים את הפגישות, לשבש את העבודה ולפגוע בעובדים של קבלני משנה ובפרנסתם. מעבר לעובדה שהתנהגות הוועדים מפתיעה ומאכזבת היא אף חסרת אחריות כלפי העובדים ועתיד החברה, והיא מעלה סימן שאלה בנוגע לרצונם של הוועדים לקחת חלק בדיאלוג אמיתי ורציני לקראת גיבוש ומימוש התוכנית".