מזרחי-טפחות: ירידה של 6.7% ברווח הנקי ברבעון הרביעי

הרווח הנקי ברבעון הרביעי של 2013 הסתכם בכ-252 מיליון שקל, לעומת כ-270 מיליון שקל ברבעון המקביל ■ המנכ"ל הנוכחי אלדד פרשר, שהחל לכהן בתפקידו באוגוסט 2013, השתכר 1.88 מיליון שקל

למרות שביצע הפרשה חד-פעמית של 191 מיליון שקל בתיק המשכנתאות, הצליח בנק מזרחי-טפחות לשמור על רווחיו בשנת 2013, ואף לרשום עלייה קלה של 0.2% ל-1.08 מיליארד שקל.

ההפרשה בוצעה בעקבות הוראה של בנק ישראל, שאילץ את כל הבנקים לבצע הפרשות בתיק המשכנתאות. התשואה על ההון של הבנק בשנת 2013 עמדה על 11.5%, והיא נחשבת לגבוהה ביותר מבין הבנקים. יחד עם זאת, מדובר בירידה לעומת שנת 2012 - אז היא עמדה על 13.1%.

הירידה בתשואה על ההון נובעת הן מההפרשה בתיק המשכנתאות והן מהגידול בהון העצמי של הבנק. "מצפה לנו משימה קשה, שנת 2014 תהיה מאתגרת וקשה יותר מהשנה שחלפה", אמר יו"ר הבנק משה וידמן במסיבת עיתונאים שערך היום הבנק.

הנקודה החזקה בדוחות הבנק היא הכנסות המימון, שעלו בקרוב ל-8% השנה, ל-3.46 מיליארד שקל. העלייה בהכנסות המימון גם לוותה בעלייה של כ-10% בפיקדונות, ל-141 מיליארד שקל. "הריבית ירדה בשנה החולפת בממוצע בכ-1%, והמשמעות של זה היא אובדן הכנסות של 150 מיליון שקל בשנה לבנק, ולכן היכולת שלנו לצמוח בהכנסות אינה טריוויאלית", אמר מנכ"ל הבנק, אלדד פרשר.

לעומת זאת בתחום העמלות רשם הבנק עלייה זניחה בהכנסות, של 0.4%, ל-1.46 מיליארד שקל. הקיפאון בהכנסות נובע בעיקר ממגבלות ועדת זקן בתחום.

מזרחי-טפחות, השחקן הגדול ביותר בתחום המשכנתאות, נהנה מהגאות בתחום, שהביאה לכך שסך תיק האשראי של הבנק צמח בקרוב ל-8% בשנה שעברה ל-138.6 מיליארד שקל. מנגד, בדומה לבנקים אחרים, האשראי העסקי של הבנק ספג ירידה, והוא פחת בכ-3.3% ל-26.6 מיליארד שקל. מלבד בתחום המשכנתאות הבנק גם הגדיל את האשראי שלו במגזר העסקים הקטנים בקרוב ל-12%, ל-7.7 מיליארד שקל.

בתחום הפסדי האשראי רשם הבנק עלייה של 4.3% בהפרשות, ל-288 מיליון שקל. מדובר בעלייה נמוכה ביחס לעובדה שהבנק גם ביצע אשתקד הפרשה גדולה בתחום המשכנתאות. ההפרשות של הבנק מהוות 0.21% מתיק האשראי, בדומה לשנת 2012. מדובר בהפרשות נמוכות, הנובעות מכך שחלק מרכזי מהתיק הוא בתחום המשכנתאות, הנחשב לבעל סיכון נמוך יחסית.

הפסקה בדיבידנד

במסגרת מסיבת העיתונאים שערך היום הבנק, התייחס פרשר לצעד האחרון של המפקח על הבנקים דודו זקן, שהחליט לקבוע כי המחיר למסלול הבסיסי בעו"ש יהיה מפוקח, ויעמוד על 10 שקלים. פרשר ביקר את ההחלטה ואמר: "זה מהלך שמפחית תחרות ולא מגביר אותה. עמלה אחידה שוחקת את התחרות על המחיר ומחזקת את הלקוחות להישאר בבנק שלהם".

פרשר אמר שהוא בעד תחרות במערכת הבנקאית, וכי הוא תומך במהלך של הכנסת תעודת זהות בנקאית, שתחשוף את דירוג האשראי של הלקוחות. יחד עם זאת הוא חושב שהמהלך צריך להיות מדורג. "אני חושב שנכון יותר יהיה לחייב קודם את הבנקים הגדולים להנפיק תעודת זהות ללקוחותיהם, ורק אחרי כמה רבעונים לחייב גם את הבנקים הבינוניים", אמר פרשר.

מזרחי-טפחות, שחילק בשנה שעברה דיבידנד של 75 מיליון שקל, לא הודיע היום על חלוקה נוספת. בבנק אמרו כי לאחר שיגיעו ליעד הלימות ההון שקבע בנק ישראל, ישובו לחלק דיבידנד. בנק ישראל קבע יעד של 9%, והבנק הגיע ליעד ברבעון זה, אולם לפי כללי באזל 3, שנכנסו השנה לתוקפם, הלימות ההון שלו עומדת על 8.7%.

וידמן התייחס לביקורת הציבורית שהתעוררה בעקבות החלטת הבנק לאחרונה להעניק ליעקב פרי, היו"ר לשעבר, מענק של 600 אלף שקל. וידמן אמר כי הוא מרגיש שלם עם ההחלטה, וכי מי שמופקד על הנראות הציבורית הוא מבקר המדינה, שאישר את המענק.

מזרחי טפחות
 מזרחי טפחות