מרתון החקיקה: הקואליציה במליאה, האופוזיציה באולם נפרד

ח"כ גפני "פעמיים העלינו את נתניהו לשלטון והוא תקע לנו סכין בגב"

מהומה בכנסת על רקע מרתון החקיקה הביאה לפיצול בין חברי הקואליציה לאופוזיציה והובילה לקיום הדיונים בנפרד: הבוקר (ב'), עם פתיחת שלושת ימי ההצבעה הרצופים בכנסת על חוקי המשילות, משאל העם וחוק הגיוס, החליטו חברי האופוזיציה להחרים את הדיונים מליאת הכנסת והדיונים מתקיימים בשני אולמות נפרדים.

בעוד חברי הקואליציה נואמים במליאה, מנהלים חברי האופוזיציה דיון אלטרנטיבי באולם אחר בכנסת. קצפם של חברי האופוזיציה יצא לאחר שלטענתם לא ניתן מספיק זמן לדיון לפני כל חוק. עוד נטען כי המסמך שמחייב את חברי הקואליציה להצביע בעד שלושת החוקים כמשקה אחת, שעליו התבקשו חברי הקואליציה לחתום, אינו דמוקרטי.

יש לציין שבעקבות החרם, יתקצר יום הדיונים במליאה, כך שה"לילה הלבן", שאליו נערכו חברי הכנסת בוטל, והמליאה תיסגר כבר בשעה 21:00 וההצבעה על החוקים תתקיים כל בוקר בשעה 10:00 במשך שלושה ימים עוקבים.

כך, בעת שיו"ר הכנסת, יולי אלדשטיין, פתח את מרתון החקיקה במליאה החלו חברי האופוזיציה בדיון משלהם. ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה, ח"כ יצחק הרצוג, היה ראשון הדוברים.

"את כללי המשחק הקואליציה דרסה ברגל גסה. כל חוק וחוק כאן משנה סדרי עולם ומשפיע על גורלות של אזרחי המדינה. דחסו אותם לקופסא אחת וכפו עלינו דיונים של יממה על כל חוק מבלי לנהל דיון פרלמנטרי נוקב במליאה. אז אנחנו לא משחקים במשחק הזה ואנחנו מנהלים מאבק למען הדמוקרטיה הישראלית", זעם הרצוג.

ח״כ משה גפני (יהדות התורה) הבטיח בדיון כי הסיעות החרדיות "ישברו שמאלה", במטרה לנקום בנתניהו על הסנקציות הפליליות בחוק הגיוס. "פעמיים העלינו את נתניהו לשלטון", אמר גפני, "והוא תקע לנו סכין בגב". גפני הוסיף שחוק משאל עם, שאמור לחייב הכרעות ציבוריות בנוגע להסדר מדיני - מיותר, משום ש"הדברים הולכים להשתנות".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הגדירה את הקואליציה כמי ש"מניפה גרזן על האופוזיציה". לדבריה, "יש לי טענה רק לראש הממשלה, שהסכים שראשי הקואליציה שלו יחתמו על מסמך משפיל כיון שהם לא סומכים אחד על השני. זו הססנות, תבוסתנות, קואליציה כל כך דורסנית, ולכרוך את קיומו של המסמך. הם נראים כמו חבורה של גנבי סוסים שלא מאמינים אחד לשני".

יו״ר הקואליציה, ח״כ יריב לוין, תקף מעל בימת הכנסת את האופוזיציה: "אני קורא ליו"ר האופוזיציה לגלות, גם אם באיחור, מנהיגות ואחריות, ולהפסיק עם המשחק הלא מכובד הזה. יש לנו מדינה אחת, פרלמנט אחד, צבא אחד ומשטרה אחת, ומי שחושב שהוא יכול לאיים על הדמוקרטיה ולנהל דיון אלטרנטיבי, סולל את הדרך לכאלה שיקחו את זה למקומות שאני מפחד להעלות על דעתי. לא ייתכן שח״כ חנין ינהל את האופוזיציה. הזנב שמורכב מסיעה קיצונית בת ארבעה מנדטים מקשקש בכלב, במקום שראשי סיעות האופוזיציה יובילו אותה באופן אחראי".