מי יספק תותחים לצה"ל? אלביט נגד קונסורציום גרמני ישראלי

מתמודדות במכרז בשווי מיליארד דולר לתותחים מתנייעים במקום תותחי הוביצר שמלאו להם 50 שנה ■ תותחי העתיד ייכנסו לשירות ב-2019 ■ יסייעו בשיתוק משגרי רקטות של חוליות טרור

אלביט מערכות וקונסורציום של החברה הגרמנית קראוס-מפאי-ווגמן (KMW) ותע"א מתמודדים על מכרז רב-שנתי בשווי של יותר ממיליארד דולר לאספקת תותחים מתנייעים (תומ"תים) לצה"ל.

אלה יהיו תותחי הדור הבא של חיל התותחנים במקום תותחי ההוביצר 109 M הוותיקים, שנמצאים בשירות כבר 50 שנה. התותחים החדשים אמורים לסיע בשיתוק משגרי רקטות של חוליות טרור. כך מוסר "דיפנס ניוז".

שני המתמודדים נבחרו ע"י מפקדת זרוע היבשה מתוך קבוצה של ארבעה מתמודדים ראשוניים. אלביט מערכות מציעה פיתוח מקורי של תותח העתיד. הקונסורציום של KMW מציע מערכת ששוכללה והותאמה לצה"ל ע"י תע"א.

צה"ל דורש שהאופציה שתיבחר תורכב על שלדת משגר רקטות רב-קני מדגם M-270 מתוצרת לוקהיד מרטין האמריקאית. הכוונה היא לנצל במידה מרבית את המצאי בצה"ל ואת הרכש של 150 שלדות כאלה מעודפי הצבא האמריקאי, שנעשה באחרונה.

קצין תותחנים ראשי, תא"ל רועי ריפטין, אמר לשבועון, שהרכבת התותחים שייבחרו על השלדות תיעשה בארה"ב ע"י אלביט-ארה"ב, חברה בת של אלביט מערכות, שיושבת בדלאס, טקסס, או ע"י לוקהיד מרטין. ההרכבה בארה"ב תאפשר לישראל לממן חלק זה של העסקה בכספי הסיוע הצבאי האמריקאי לישראל, בסך 3.1 מיליארד דולר בשנה.

הדרישה המבצעית העיקרית של חיל התותחנים היא, שהתותח שייבחר יהיה מסוגל לירות פגזים בקוטר 155מ"מ בקצב של לפחות חמישה פגזים בדקה, ושכל הפגזים יפגעו במטרה המיועדת בעת ובעונה אחת.

תא"ל ריפטין הסביר, שלפגיעה בו-זמנית של הפגזים במטרה יש חשיבות רבה בקרבות עם טרוריסטים, משגרי רקטות וגורמים אחרים שמוגדרים בצה"ל כ"מטרות נעלמות". "כאשר האויב רואה את הפגז הראשון, הוא יגיב בהתאם, אך כאשר יש לנו יכולת פגיעה סימולטנית במטרות, הוא אינו יכול להיעלם", אמר ריפטין. "זה משהו שאנו זקוקים לו כדי להסתגל לאיומים חדשים".

קונסורציום KMW יציג את האופציה שלו השנה, ואלביט תציג את החלופה שלה עד סוף 2015. לפי התכנית, ייכנסו התותחים שייבחרו לשירות ב-2019.

"דיפנס ניוז" מציין, שהתקציבים המתכווצים של צה"ל והאיומים החדשים באזור מאלצים את חיל התותחנים, כמו חילות אחרים בזרוע היבשה, למתן את שאיפותיו להתבלט ולתפקד בזירה באופן עצמאי, ובמקום זאת להסתגל לכורח של שת"פ בין-חילי הדוק. רק לפני שנה גיבש החיל דוקטרינה שמחלצת אותו מתפקידו המסורתי של כוח תמיכה בחילות אחרים, והופכת אותו לכוח קרקעי מוביל של התקפות אש מרחוק.

אך הערכות שנעשו בחודשים שחלפו מדגישות יותר אסטרטגיה בין-חילית באימונים, בהתארגנות ובהצטיידות, מתוך כוונה להפיק תועלת מרבית מסינרגיה, ולדחוק לשוליים אג'נדות חד-חיליות.

"בסופו של דבר החלטנו שחיל התותחנים, כרכיב אינטגרלי ומרכזי של חילות זרוע היבשה, צריך לראות את עצמו, בראש ובראשונה, כארגון תומך שתפקידו לסייע לצבא להשיג את מטרותיו", אמר תא"ל ריפטין. "במקביל, נבנה יכולות שיאפשרו לנו לבצע התקפות אש בדרגות דיוק גבוהות".

ריפטין הודה, שהחזרה לתפקיד התמיכה המסורתי של חיל התותחנים היתה התפתחות שקהיליית התותחנים בישראל "התקשתה לבלוע אותה".