מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו: "פוטנציאל אדיר לתגליות נוספות"

מנכ"ל דלק קידוחים בכנס בתל אביב: "עד עכשיו כיסינו רק חלק קטן מ'חולות תמר'" ■ יו"ר דלק קידוחים גדעון תדמור: "פיתוח ה-FLNG יאפשר להפוך את הסיפור שלנו לעולמי, לייצא את הגז ולהפוך לשחקן דומיננטי גם באסיה"

"הממשלה צריכה להתאים את הרגולציה המקומית לפרקטיקה הנהוגה בתעשיית הגז-נפט העולמית. זו הדרך היחידה לעודד את התעשייה, וליצור וודאות שתביא לכאן חברות בינ"ל עם יכולות טכניות ומימוניות, שיגלו ויפתחו עוד תגליות. יש עוד פוטנציאל אדיר לתגליות נוספות באגן הלבנט, בעיקר בשכבה העמוקה של 'חולות תמר'. עד עכשיו כיסינו רק חלק קטן מ'חולות תמר'", כך אמר היום (ג') מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו בכנס בתל אביב.

לדברי אבו, "גם במאגר 'לוויתן' לא מיצנו את כל הפוטנציאל. בשכבות העמוקות של 'לוויתן' יש סבירות גבוהה להימצאות נפט, ואנחנו מתכוונים להמשיך בפעילות האקספלורציה לגילוי נפט במאגר 'לוויתן' כבר ברבעון הרביעי של 2014".

מנכ"ל אבנר ויו"ר דלק קידוחים גדעון תדמור נשא דברים בכנס והתייחס לתוכנית הפיתוח של מאגר "לוויתן". לדבריו, "התשתית שנבנה ב'לוויתן' תבטיח את יתירות המערכת ותספק ביטחון אנרגטי למדינת ישראל". תדמור גם התייחס לאופציות הייצוא של השותפות ב"לוויתן" ואמר כי "יש לנו כיום כמעט 40 TCF של גז טבעי - זה מעביר אותנו מהגדרה של 'סיפור אזורי' לסיפור גלובלי. נפתחו לשותפות 'לוויתן' אופציות לשיתופי פעולה מסחריים ופוליטיים, גם בשכונה המאתגרת שלנו. בהסתכלות אזורית - הרשות הפלסטינית, ירדן, מצרים, טורקיה וקפריסין - כולם יעדי ייצוא אזוריים רלוונטיים מבחינתנו. הגז הטבעי יהיה גשר בין המדינות וגורם מייצב במזה"ת".

"ביחד עם השינוי הטכנולוגי שאפשר פיתוח ה-FLNG יאפשרו להפוך את הסיפור שלנו לעולמי. הן יאפשרו לנו לייצא את הגז ולהפוך לשחקן דומיננטי גם באסיה".

לדברי תדמור, "אנחנו לא מחפשים רק להשיא ערך לבעלי המניות שלנו אלא להיות שותפים בשינוי משמעותי עבור מדינות רבות באזור, בעיקר למען מדינת ישראל. היתרונות המסחריים והכלכליים של גילויי הגז יגברו על המחלוקות הפוליטיות, מדובר בסיטואציה שיכול להועיל לכולם - win-win situation, לא רק מסחרית אלא גם גיאו-פוליטית".

מנכ"ל נובל אנרג'י: "יש עוד הרבה פעילות אקספלורציה לפנינו"

גם מנכ"ל נובל אנרג'י צ'ארלס דייוידסון נשא דברים בכנס ואמר כי "תגלית 'תמר' הייתה רק התחלה. הממדים של תגלית 'לוויתן' ידרשו כבר שווקים חיצוניים. נצטרך להשיג את הרגולציה הנדרשת כדי שנוכל לפתח את המאגר כי בניגוד לתמר, הוא כבר לא יוכל לעמוד רק על שוק ביתי".

"'לווייתן' זקוק לכל הרגולציה הנדרשת כדי לזוז קדימה, ונתקלנו בקשיים בשל כך", אמר דייווידסון. "הוא כבר עוכב במשך שנה עד שהמדיניות בישראל אושרה. לפני שחברות יוכלו להשקיע מיליארדי דולרים בפרויקטים גלובליים אנחנו זקוקים לוודאות כי אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להשקיע מיליארדים ואז לגלות שמשהו לא היה בטוח והשתנה".

באשר לתכניות שיווק הגז מ'לוויתן' אמר דייוידסון: "אנחנו רואים את 'לוויתן' מספק גז בשלב הראשון לישראל ולמדינות האזור ובשלב השני מייצא גז נוזלי. אנחנו מקווים שנוכל לסגור בקרוב את עסקת וודסייד, ואנו מעוניינים בכך בגלל ניסיונם הבינלאומי, יכולותיהם בתחום הגז הנוזלי ויכולתם הפיננסית הנדרשת בגלל היקפי הפיתוח בפרויקט".

דייוידסון הצטרף להערכה של מנכ"ל דלק קידוחים ביחס לפוטנציאל לתגליות נוספות בחופי ישראל: "יש עוד הרבה פעילות אקספלורציה לפנינו. הכל עוד בשלב המוקדם. הלוואי והייתה לנו בעולם הצלחה כמו זו שנחלנו בישראל. לפנינו עוד קידוחים עמוקים למטרות נפט - שיהיו יקרים, עמוקים ומסוכנים יותר. אבל למצוא נפט בתת-הים באזור לא יהיה Game Changer - אלא World Changer".