מנכ"ל וודסייד מגיע לביקור בזק בישראל

פיטר קולמן בדרכו לביקור בזק בישראל על מנת לדון בסוגיית המיסוי על הגז ליצוא ■ קולמן יערוך במהלך ביקורו פגישות עם בכירי ממשל במשרד ראש הממשלה ובמשרדים נוספים

מנכ"ל חברת וודסייד האוסטרלית פיטר קולמן בדרכו לביקור בזק בישראל על מנת לדון בסוגיית המיסוי על הגז ליצוא. קולמן יערוך במהלך ביקורו פגישות עם בכירי ממשל במשרד ראש הממשלה ובמשרדים נוספים. ועדה בראשות מנכ"לית האוצר יעל אנדורן תגיש השבוע לראש הממשלה בנימין נתניהו את המלצותיה למיסוי הגז.

כפי שנחשף ב"גלובס", האוצר ימליץ להטיל על הגז ליצוא מיסוי גבוה מזה שמבקשת וודסייד. בחברה האוסטרלית מאיימים כי הסוגייה עלולה להביא לפיצוץ המגעים לעיסקה לרכישת 25% מהזכויות ברשיונות "לוויתן" תמורת 2.71 מיליארד דולר. העסקה אמורה להיחתם ב-27 למארס בטקס שייערך בירושלים.

ההמלצות בנושא המיסוי על היצוא אמורות לסתום פרצה שהותירה ועדת ששינסקי. הוועדה העדיפה לא להיכנס לסוגייה והסתפקה בקביעה כי מס רווחי היתר בגובה 20% עד 50% יוטל לפי "מחיר העברה" שמשקף את המחיר המקומי של הגז. ועדת אנדורן מונתה בעקבות החלטת הממשלה מיולי האחרון בנושא ייצוא הגז שהטילה על שר האוצר להמליץ לממשלה על כללים למיסוי רכיב הייצוא בגז.

הגז מ"לוויתן" אמור להימכר למדינות במזרח אסיה. בעלי מאגר הגז ימכרו אותו למתקן הנזלה צף (FLNG) שיחתום על הסכמי הגז ארוכי הטווח עם הלקוחות. וודסייד, הנחשבת לחברה מובילה בעולם במיזמי הנזלת גז, תנהל את הפרויקט בעוד שנובל תמשיך לנהל את הפקת הגז מהמאגר. השותפים ב"לוויתן" טענו כי שיטת המיסוי שתוטל צריכה להכיר בכך שהתשואה על מיזמי הנזלת גז צפים גבוהה בהרבה מהתשואה על מיזמי הזרמת גז בצנרת, בין היתר משום שנדרשת השקעת הון ראשוני (Capex) גדולה בהרבה.

"גלובס" דיווח כי וודסייד פנתה לאחרונה לשר האוצר יאיר לפיד והציגה את עמדתה שלפיה המיסוי על הגז אמור לשקף למיזם הנזלת הגז המתוכנן ללוויתן תשואה של 17% עד 19%. באוצר ממליצים כי תקרת התשואה האפשרית למיסוי תהיה 17% בעוד שהרצפה תעמוד על 5-6% אחוז. באוצר טוענים כי מיזמי הנזלת (Midstream) אמורים לשקף יחס תשואה לסיכון נמוך יחסית.