צפו: הסופרמרקט הסלולרי שרוצה לעשות מהפכה בשוק

מיזם אינטרנטי חדש - "סיטון" (מלשון סיטונאי) - מדלג על דמי השכירות, ארנונה, חשבון חשמל ואפילו שכר הקופאיות - כדי להציע לצרכן מחירים נמוכים יותר ■ אין בו מוצרי חלב, פירות, ירקות, מוצרים קפואים וכדומה וההתמקדות היא במזון יבש, חומרי ניקוי, מוצרי היגיינה ואחרים

דמי שכירות, ארנונה, חשבון חשמל ואפילו שכר הקופאיות - כל אלה מרכיבים את מחירי המוצרים שאנחנו משלמים היום ברשתות השיווק, שמגלגלות את ההוצאות שלהן על הצרכן. מיזם אינטרנטי חדש - "סיטון" (מלשון סיטונאי) - אימץ מודל שמדלג על ההוצאות האלה כדי להציע לצרכן מחירים נמוכים יותר.

הרעיון שעומד מאחורי סיטון הוא להיות סופר ללא סניפים, הפעיל באינטרנט ובסלולר. איך? באמצעות אתר ואפליקציה להזמנות ממחסן לוגיסטי באזור התעשייה של שוהם, המקבל סחורה ישירות מהספקים ובאמצעות משאיות שולח את ההזמנות ישירות אל בתי הלקוח.

בשונה מרשתות השיווק, סיטון לא מתעסק במוצרי חלב, פירות, ירקות, מוצרים קפואים וכדומה, וכך נחסכות עלויות משאיות הקירור. ההתמקדות היא במזון יבש, חומרי ניקוי, מוצרי היגיינה ואחרים, שאינם מצריכים היערכויות מיוחדות. עובדה זו, לצד היעדר הצורך בסניפים, ועבודה בכוח אדם מצומצם יחסית של 50 עובדים, מאפשרים מחירים נמוכים יותר.

מה מציעה האפליקציה של "סיטון"? ניתן לנהל רשימת קניות מאוחדת לכל בית אב, כך שכל בן משפחה יכול לסרוק ברקוד של מוצר שצרך ונגמר והוא יתווסף לרשימה אחת, אותה משגר אחד ההורים ל"סיטון". בנוסף, ניתן לסנן מוצרים לפי סוגי כשרויות, לפי רגישות לגלוטן או לפי יצרן. כל זאת, לצד פיצ'רים שקיימים כיום גם אצל המתחרים כמו מוצרים תחליפיים זולים יותר או בריאים יותר.

משלוח: 15 שקל

כ-500 בתי אב משתמשים בשירות כעת, ומבצעים קניות חוזרות. בימים האחרונים הזמנת המשלוחים זמינה גם ברמת גן ובגבעתיים, אף כי פעולות השיווק עדיין לא החלו שם. עלות המשלוח עומדת על 15 שקל - זול יותר מרשתות מתחרות - כשהמשלוח הראשון חינם.

"סיטון" נכנס לתוך שוק שהולך ומבין את היתרונות של הזמנה באינטרנט ובעיקר במובייל, ומאחוריו עומדים דוד ויפית אבקסיס, ושני בניהם.

"זה צורך שנולד אצלי גם כמי שעבדה בתחום וגם כמי שעושה את הקניות בבית, משווה מחירים וסוחבת שקיות", אומרת יפית. "הבנו שיותר זול לנו להגיע אליך מאשר שאתה תגיע לסניף. גם אם אתה עושה היום הזמנה באינטרנט מאחת מרשתות השיווק ולא מגיע לסניף, אתה משלם על זה. יש הבדל של 30% בין המוצרים ברשתות המוזלות לבין המוצרים שאתה רוכש באתרים של הרשתות באינטרנט".

העובדה שניתן לרכוש רק "מוצרי מזווה" משחקת לטובתם ולרעתם: מצד אחד זה מוריד את החסם של קניית מזון באינטרנט עבור צרכנים שרוצים למשש ולהרגיש את העגבניות לפני שהם קונים, אך מנגד מצריך פיצול של סל הקניות והשלמת הקניות בסופרמרקט המקומי. "אנחנו בונים על זה שאצלנו תרכוש פעם בשבועיים ואת ההשלמות של הקוטג' או המלפפונים תעשה קרוב לבית", מסביר עומרי אבקסיס, המשמש כמנהל אסטרטגיית השיווק של המיזם. "כרגע ההתמקדות שלנו היא במוצרים היבשים כי שם אפשר יותר בקלות להגיע למחירים נמוכים, אבל לא פוסלים בהמשך כניסה גם למוצרים רטובים".

ה"זאפ" של המזון?

"האינטרנט היום מייתר הליכה לסניפים פיזיים. יותר זול היום לקנות טלוויזיה באינטרנט שמגיעה ממחסן בבני ברק מאשר לקנות בחנות פיזית", אומרת יפית. "זה נכון לכל הענפים מלבד ענף המזון, וזה מה שאנחנו רוצים לשנות. אנחנו רוצים לעשות לסופרים את מה שזאפ עשה לרשתות החשמל".

המיזם, שעליו עבדו ארבע שנים, הושק לפני כשלושה שבועות כפיילוט בשוהם. יש גם מודל ויראלי, שיזכה במשלוח חינם את מי שיפיץ את המיזם לחבריו, שיבצעו הזמנה.

לדברי בני חדד, מנהל הרכש שעבד בתפקיד דומה במחסני כמעט חינם, "אנחנו רוצים להיות שקופים לגבי המחירים. לכן אם אנחנו מעלים מחיר של מוצר מסוים שצרכת בעבר, אנחנו נתריע בפניך שהמחיר עלה ואם בכל את אתה רוצה לרכוש אותו".

התכנון הוא לתת מענה בגוש דן בתוך שנה ובתוך שלוש שנים מענה ארצי באמצעות הקמת ארבעה מרכזים לוגיסטיים נוספים. "אנחנו רוצים להחזיק ב-5% מענף המזון הישראלי בתוך שלוש שנים", אומרת יפית.