התכוננו לדור 5 בסלולר: גלישה במהירות בלתי נתפסת

כיצד ישפיע עלינו הדור החמישי בסלולר? עדיין אין תשובה מדויקת לשאלה הטכנולוגית הזו, אבל הנה דימוי שיוכל להמחיש את השינוי

כיצד ישפיע עלינו הדור החמישי בסלולר? עדיין אין תשובה מדויקת לשאלה הטכנולוגית הזו, אבל הנה דימוי שיוכל להמחיש את השינוי.

לסיב אופטי יש יכולת כמעט בלתי מוגבלת להעביר נתונים ובעולם הקווי מדברים על סיבים כאלה שיגיעו לבית הלקוח ויספקו לו מהירות גלישה של 1 ג'יגה בשנייה. בעתיד הלא רחוק נוכל ליהנות בביצועים דומים בטלפון הנייד שלנו, מה שישנה את חיינו בצורה משמעותית.

ותיקי ענף הסלולר זוכרים שלפני כעשור התייחסו לדור השלישי כאל הטכנולוגיה שתשנה את חיינו. אחרי שבדור הראשון יכולנו רק לדבר ובדור השני יכולנו לדבר ולסמס, בדור השלישי הבטיחו לנו גלישה סלולרית.

בדור הרביעי מדברים על גלישה מהירה יותר וזה גם מה שצפוי לקרות בדור החמישי. יותר מהירות, יותר קיבולת ובקיצור - יותר מהכל. המשתמשים בדור הרביעי בעולם מדווחים על חוויית גלישה משופרת ועל ביצועים טובים יותר. בדור החמישי, המהירות תפסיק להוות פקטור.

ענקית הסלולר הסינית וואווי, שהשתתפה בקונגרס הסלולר בברצלונה, ניסתה להסביר כיצד ייראה הדור החמישי. החברה העריכה שהטכנולוגיה החדשה תוטמע בתוך כעשר שנים ותשמש אותנו במשך קרוב ל-30 שנה. הדור החמישי בסלולר צפוי להציע קיבולת שמזכירה סרטים של מדע בדיוני. מדובר ברשת שתציע קיבולת של פי 1,000 ביחס למצב הקיים.

לדברי וואווי, הדור החמישי בסלולר ישנה בצורה מהותית את חיי היום יום שלנו, את התעשייה ואת הכלכלה לטובה. החברה האנושית תהיה מחוברת ודיגיטלית יותר מאי פעם.

אם נדמה לנו שכבר היום אנחנו עומדים בפני התפוצצות של מידע, הרי שהיקף המידע בסלולר, בדור החמישי, יהיה כמעט בלתי נתפס. כל אחד יוכל להתחבר לרשת מכל נקודה בעולם, במהירות ובקצב של סיב אופטי. צווארי הבקבוק שמונעים מחברות הסלולר להשיק שירותים ואפליקציות יהפכו ללא רלוונטיים.

מיליארדי התקנים חדשים

הקישוריות בדור החמישי תאפשר לקיים את ההבטחה שגלומה בחברה דיגיטלית. במציאות החדשה יחכו לנו מיליארדי התקנים חדשים שיחוברו לרשת ויהפכו ל"חכמים". בעתיד הלא מאוד רחוק המכוניות בכביש "ידברו" אחת עם השנייה ועסקים שלא יהיו מצוידים בתשתית של הדור החמישי יתקשו לשרוד. הדור החמישי צפוי להפוך למנוע צמיחה אדיר לכלכלה ולתעשייה.

בנוסף לשינוי הקיצוני באופן שבו אנחנו נצרוך תקשורת, האופן שבו ישתנו ענפים שלמים אינו נתפס עדיין. תחבורה, חינוך, בריאות, תעשייה, פיננסים, ארגונים ועוד, כולם יעברו לעבוד ולהתקיים על רשתות דור חמישי.

המומחים של וואווי אפילו לא מנסים להתמודד עם כל השינויים ומסתפקים ואומרים שמה שיחובר לרשת - לא ניתן לחיזוי. מאות מיליוני מכוניות, בניינים, מיליארדי מכונות תעשייתיות, מיליארדי התקנים להעברת מידע לוגיסטי ועוד.

היום מדברים על הבית החכם כעל פונקציה מתקדמת, בדור החמישי כל העיר הופכת להיות חכמה, וכמובן שגם החברה. זו אגב, אחת הסיבות שסיסקו נכנסת לפרויקטים של סיבים אופטיים, כמו אצלנו בישראל. לסיסקו יש חזון כיצד ייראו חיינו בעוד 10 שנים ואיך הערים והחברה יהפכו למחוברים.

הנושא המרכזי של הכנס בברצלונה היה החיבור של הסלולר לענן. בדור החמישי המציאות הווירטואלית תהיה הכל. כל מה שנרצה יהיה בענן.

אם בדור הרביעי אנחנו מדברים על אתרים סלולריים שמוזנים בקצב של 150 מגה לאתר, ולאחר מכן ב-300 מגה, הרי שבדור החמישי המהנדסים מדברים על קצבים של 50-100 ג'יגה ביט לאתר.

כדי לאפשר מהירויות כאלה יידרשו תדרים בכמות אדירה וכן יידרשו שינויים ברדיו. הרשתות יידעו לזהות מתי המשתמש צורך שירות רחב פס ומתי שירות צר פס ויוכלו להתאים את עצמן לשימושים הספציפיים של כל לקוח. במלים אחרות מדובר במהפכה שאנו לא קולטים את היקפה.

זו הסיבה שבעולם כבר מתחילים להיערך ולהתארגן לדור החמישי. פורומים הנדסיים מתכנסים כדי להגדיר את התקנים לדור החמישי וכל יצרן שמכבד את עצמו כבר פותח בערוצי מחקר ומשתף פעולה בפורומים השונים שמובלים בחלקם הגדול על ידי מדינות.

נלי קרואו, האחראית על תחום התקשורת באיחוד האירופאי, כבר הכריזה על תוכנית (פלוס תקציב) שאפתנית: להפוך את אירופה ליבשת המאוחדת הראשונה בדור החמישי.

קרואו לא היססה לרגע ואמרה שאירופה פספסה את הדור הרביעי בסלולר. הפוקוס כיום הוא על ארה"ב ואסיה, ועל מנת שאירופה תוכל לחזור ולהוביל את עולמות התקשורת כפי שהיה בעבר, היא חייבת להיערך מעכשיו לדור החמישי בסלולר ולדאוג לתקציבי מחקר.

למה ומדוע פספסה אירופה את הדור הרביעי? קרואו לא התייחסה לכך הפעם, אבל בעבר היא רמזה לכך שלרגולציה יש חלק ניכר באחריות לכך.

יותר מדי רגולציה במטרה להכניס תחרות בשווקים הסלולריים היא זו שהביאה למשבר שאינו מאפשר לתעשייה לרוץ קדימה בהשקעות. בשוק שבו הרווחיות יורדת, המפעילים עסוקים בעיקר בניסיון לשמור על רמת רווחיות סבירה.

מנגד, אם לוקחים את ארה"ב כדוגמא, צריך לזכור שמחירי החבילות הסלולריות יקרים יחסית, ומתחילה תסיסה סביב סוגיית המחירים. הסוד הוא באיזון, וזה משהו שגם אצלנו לא מבינים.