הערכות: הסכם פלאפון-סלקום-גולן לא יאושר ברשות

רשות ההגבלים העסקיים תסכים לשקול שיתוף רשתות מסוים פסיבי בלבד ברמת הברזלים ■ הסכם פרטנר-הוט מובייל לרשת משותפת יעבור שינויים ויאושר רק תחת מגבלות חמורות

רשות ההגבלים העסקיים לא ממהרת לפרסם את עמדתה בעניין איחוד הרשתות הסלולריות בישראל, אבל יותר ויותר מתרבות העדויות והערכות שהרשות לא תאשר את הסכם איחוד הרשתות בין פלאפון-סלקום וגולן טלקום.

כפי שכבר פורסם ב"גלובס", בעיני הרשות איחוד הרשתות בין פלאפון וסלקום הוא בגדר של סדין אדום, שכן המשמעות היא יצירת 2 תשתיות סלולר בלבד בישראל (בנוסף להסכם איחוד הרשתות של פרטנר והוט מובייל), מה שיוביל בהכרח לצמצום רמת התחרות על בסיס תשתיות עצמאיות.

יחד עם זאת, ייתכן והרשות תסכים לאפשר שיתוף מסוים פסיבי (ברמת הברזלים בלבד) בין הרשתות וגם הוא יהיה מוגבל בזמן ותחת תנאים, אך כאמור הרשות ממלאת פיה מים בשלב הזה ולא מגיבה כל עוד הנושא נמצא בבחינה.

לגבי עמדת הרשות בנושא איחוד הרשתות בין הוט מובייל לפרטנר, הרי שכאן קל לרשות להתמודד עם ההסדר הכובל ולכן ככל הנראה הוא יאושר תחת תנאים מגבילים כמו למשל הגבלתו בזמן או קביעת תנאים שימנעו שיתוף פעולה שיפגע בתחרות בכל הקשור להעברת מידע, הפרדה מלאה, חובה לאפשר נגישות למתחרים וכו'.

במקרה של פרטנר והוט מובייל, הרשות רואה פחות סכנה גם בגלל שמדובר בשליטה פחות מאיימת בשוק תשתיות הסלולר. הוט מובייל נחשבת לשחקן חדש וקטן ולכן רשת משותפת של שתיהן תחזיק בכ-40% משוק התשתיות, ובמקרה של פלאפון סלקום זה באזור ה-60% ולכן שם טמונה סכנה רבה יותר לתחרות מבחינת הרשות שעדיין מאמינה שניתן להשיג בידול בין הרשתות על בסיס תחרות מבוססת תשתיות עצמאיות.

רשות ההגבלים גם אינה משוכנעת שקיימת מצוקת תדרים בישראל. היא סבורה כי התדרים שישנם יאפשרו ל-3 רשתות להתקיים לאורך זמן ולכן אין סיבה לצמצם את מספר הרשתות ל-2. נדגיש, כי זו גם עמדת ועדת המכרזים ועמדת הדרג המקצועי במשרד התקשורת ולפיה התדרים בתחום ה-1,800 מגה הרץ, בתוספת תדרים שצה"ל כבר פינה בתחום ה-2.6 ג'יגה - יאפשרו ל-3 רשתות קיבולת מספקת לטווח של שנים קדימה ובתוספת שתיעשה בפינוי תדרים נוספים בתחום הנמוך לא צפוי מחסור.

עמדת רשות ההגבלים כאמור לא ניתנה עדיין, אבל ההערכה היא ששר התקשורת גלעד ארדן רוצה להיות מתואם עימה ולכן לא פרסם עדיין את החלטתו. בכל מקרה הרשות שומרת על עצמאותה ללא קשר לעמדת משרד התקשורת, ועצמאות זו לא תמיד מתקבלת בעין יפה במשרד התקשורת שרואה את עצמו מופקד על התחום.

נוסיף עוד, כי ל-2 רשתות יש גם כן יתרונות לא מבוטלים, בעיקר בכל הקשור לניצול יעיל ומהיר יותר של תדרים איכותיים בתחום ה-1,800 ומהירות פריסת רשתות הדור הרביעי. פלאפון סלקום וגולן טענו לכל אורך הדרך כי הן מוכנות להתחייב לכך שבהינתן להם אישור להקים רשת משותפת, הם ינסו להדביק את הפער הטכנולוגי של ישראל ויילכו לדור הרביעי המתקדם יותר בתמורה.

הן גם טוענות כי המודל של 2 רשתות יבטיח הישרדות של 5 המפעילים בישראל משום שהנשיאה בנטל ההשקעה תתחלק בצורה טובה יותר. במידה ולא יאשרו להן את העסקה, המשמעות היא שסלקום או פלאפון יצטרכו ללכת לבד עם גולן טלקום ומישהי מהן תצטרך להקים רשת לבדה. זה צעד שככל הנראה יוביל לבג"ץ של מי מהן שתיפגע מכך.
רשות ההגבלים סירבה להגיב לידיעה.