בדיקת "גלובס": אתרים ישראלים שתלויים בחסדי פייסבוק

בדיקה ראשונה מסוגה של "גלובס", באמצעות חברת SimilarWeb, מראה מי מהאתרים יותר תלותי בתנועה שמגיעה מפייסבוק ואיך הסרטונים של יו-טיוב בפיד של פייסבוק משפיעים על נתוני הגלישה באתר הווידיאו

ההודעה של חברת פייסבוק השבוע על פתיחת משרד מכירות ראשון בישראל, היא בבחינת תעודת כבוד לפעילות הענפה שעושים המפרסמים והמותגים הישראליים בפלטפורמה החברתית הזו. העובדה שבעבר פייסבוק הציעה את מרכולתה המסחרית באמצעות גוף שלישי, והחל מהחודש יהיו לה משרדים של ממש ואף מנכ"לית מקומית, עדי סופר תאני, מצביעה מבחינתה על מגמה חיובית בתפיסת השוק הישראלי.

לא רק שהישראלים אוהבים לשתף ולהשתתף, אלא שבינתיים זה נראה גם כמו עסק משתלם כלכלית - הן לפייסבוק שנהנית מתקציבי פרסום גדלים - והן למפרסמים ולמותגים, שרואים בצורה כזו או אחרת החזר רלוונטי על ההשקעה.

אך לא רק מותגים צרכניים ועסקים מסחריים נהנים מהטראפיק של פייסבוק, אלא גם אתרי תוכן ומדיה מקומיים, שחלקם נמנים גם בין העמודים הפופולריים בכמות הלייקים והעוקבים מבין הגולשים הישראלים. אז עד כמה נהנים האתרים מהטראפיק שמגיע אליהם מהרשת החברתית הגדולה בעולם, ומי נחשב לתלותי במיוחד בטראפיק שהוא מקבל מפייסבוק? מצד אחד, טראפיק גבוה מפייסבוק עשוי להצביע על עבודה טובה בקידום התכנים, אך מצד שני תלות גבוהה מדי בטראפיק משם, עלולה לפגוע בנתוני האתר במידה והפופולריות של פייסבוק תרד.

"גלובס" בדק באמצעות חברת SimilarWeb, שמנטרת את תנועת הגולשים באתרים ברחבי האינטרנט, את הטראפיק שפייסבוק מחלקת לגולשים הישראלים שנכנסים אליה מהמחשב האישי (נתוני הגלישה מהמובייל לא נכללים בבדיקה).

נתוני חברת SimilarWeb, שהוקמה על-ידי אור עופר וניר כהן, נשענים על מאגר של עשרות מיליוני גולשים שהורידו תוספים לדפדפנים שמוציאה החברה, וכן על מידע שמגיע על הרגלי הגלישה במסגרת הסכמים של החברה מול ספקיות אינטרנט בעולם. בין משקיעי החברה, שגייסה עד היום עשרות מיליוני דולרים, נמנים ענקית המדיה הדרום אפריקאית Naspers, ד"ר יוסי ורדי, משה ליכטמן (לשעבר מנהל מרכז המו"פ של מיקרוסופט בישראל) ומשפחת רקנאטי.

קיראו עוד ב"גלובס"


ירידה בגלישה מפייסבוק

באופן כללי ניתן לראות מנתוני SimilarWeb, כי על אף שפייסבוק נחשבת לפופולרית במיוחד בישראל, הטראפיק שהיא מפנה לאתרים מקומיים רשם ירידה משמעותית של 15% בין חודש פברואר לינואר השנה, שיעור גבוה יחסית שלא נרשם עד כה. הנתונים מצביעים כי בפברואר פייסבוק הפנתה טראפיק שהביא ל-7.2 מיליון ביקורים באתרים ישראליים לעומת 8.5 מיליון ביקורים במהלך ינואר. ירידה בשיעור דומה נרשמה גם במספר הביקורים שנרשמו בפייסבוק עצמה - נכון לגרסת הדסקטופ בלבד - מ-72.4 מיליון ביקורים בינואר ל-61.2 מיליון ביקורים בפברואר.

לדברי דניאל בוצ'וק, ראש אסטרטגיה ב-SimilarWeb, הירידה בהיקף הטראפיק היוצא מפייסבוק ובמספר הביקורים מהמחשב צריכה לשמש כצלצול השכמה עבור אתרי התוכן הגדולים, שאחוז דו-ספרתי מהטראפיק שלהם מגיע ממנה: "כדאי לאתרים האלה להתחיל לחפש רשתות חברתיות אחרות שיכולות לשמש כתחליף לירידה בטראפיק שמגיע מפייסבוק".

לדבריו, טוויטר ופינטרסט הן הרשתות החברתיות היחידות שמראות גידול מתחילת השנה. "פינטרסט חזקה במיוחד בהעברת טראפיק לאתרי מסחר מקוון", מציין בוצ'וק.

אז איפה ממוקמים אתרי החדשות על סקאלת הטראפיק של פייסבוק? על-פי הנתונים, 40% מהטראפיק של אתר האינטרנט של "ישראל היום" מגיע ישירות מפייסבוק, בעוד ששאר האתרים נמצאים בפער ניכר משם. באתר "הארץ" מדובר על 18%, בעוד שבמאקו מדובר על 15%. אתר וואלה, האתר הישראלי הפופולרי ביותר, חייב 9.3% מהטראפיק שלו לפייסבוק, בעוד שהמתחרה הגדול ynet נהנה רק מכ-4%.

בזירה הכלכלית, ניתן לראות כי כ-9% מהטראפיק של אתר "דה מרקר" מגיע מפייסבוק, בעוד שכ-6% מהטראפיק של "גלובס" ו"כלכליסט" (כל אחד בנפרד) נובעים מקישורים ושיתופים שפורסמו ברשת החברתית הפופולרית.

מכירים את אתר 9gag.tv?

מה קורה באתרים ישראליים אחרים? אתר "פטריה", שעוסק בפרסומות ובדברים ויראליים שרצים ברשת, הוא אחד האתרים המקומיים המובילים בהישענות שלהם על טראפיק מהאינטרנט. אפשר לומר כי 75% מהטראפיק שלו מגיע מפייסבוק, וניתן להבין זאת בהיותו אתר שמתעסק בנושאים ויראליים, שמשותפים באופן ניכר ברחבי האינטרנט - כך גם התכנים שלו עצמו.

כמוהו גם אתר "חורים ברשת", שעוסק בתחומים דומים של תופעות רשת, ממים ואחרים, ו-46% מתנועת הגולשים שלו מקורה בפייסבוק. "סלונה", אתר הבלוגים והתוכן לקהל הנשי, נשען גם הוא באופן ניכר על תנועה מפייסבוק, כשמחצית ממנה מגיעה משיתופים ברשת החברתית. בנוסף, אתר "רשת" של זכיינית ערוץ 2 רושם טראפיק של 21.6% מפייסבוק.

הנתונים לגבי הגלישה של ישראלים לאתרים בינלאומיים מפתיעים במיוחד. אתר 9gag.tv, ששמו לא מוכר כל-כך אך תכניו משותפים, פופולרי במיוחד ונהנה מ-68% טראפיק מפייסבוק, בעוד שאתר החדשות הוויראלי buzzfeed חייב כ-55% מתעבורת הגולשים שלו לרשת החברתית. אתר שיתוף התמונות אינסטגרם חייב גם הוא כמחצית מהטראפיק שלו לחברה-האם פייסבוק, בעוד שיו-טיוב נמצא במקום נמוך יחסית, כש-5.2% מהטראפיק שלו מקורו ברשת החברתית של מארק צוקרברג.

בדיקה נוספת היא פילוח עוגת הטראפיק שיוצאת מפייסבוק, כלומר כמה אחוזים מהגולשים מגיעים לאתר מסוים לאחר שגלשו בפייסבוק. אתר יו-טיוב מגיע למקום הראשון בפילוח הטראפיק הכללי של פייסבוק עצמה בישראל. כך, 18.6% מהטראפיק של פייסבוק בישראל הולך ליו-טיוב, תולדה של מאות ואלפי סרטונים שמשותפים ברשת החברתית מדי יום ונצפים ישירות ממנה או מאתר הווידיאו הפופולרי. להערכת SimilarWeb, מדובר בכ-1.3 מיליון ביקורים בחודש שעבר בסרטוני יו-טיוב דרך הפייסבוק.

אל המקום השני, ובפער ניכר, מגיע אתר מאקו שמקבל כ-7% מהטראפיק שפייסבוק מחלקת - עלייה של 8% לעומת חודש ינואר וכ-490 אלף ביקורים בחודש. פלח התעבורה שהולך לאתר ynet, שרשם ירידה של 20% לעומת ינואר, עומד על כ-3%, בדומה לאתר וואלה. כל אחד מהשלושה נהנה בחודש שעבר (פברואר) מכ-210 אלף ביקורים. עוד ברשימה ניתן למצוא את אתר "הארץ" עם 2% מהטראפיק של פייסבוק וירידה של 26% לעומת ינואר, ואפילו את גוגל ישראל שפייסבוק מפנה אליו כ-2% מהטראפיק.

המדיה החברתית בישראל: פייסבוק שולטת, רשת חברתית רוסית במקום השני

הטראפיק הגדול מפייסבוק, מוכיח את הדומיננטיות הרבה שיש לרשת על-פני המתחרות. על-פי SimilarWeb, 82.5% מכלל הטראפיק של אתרי המדיה החברתית בישראל מתרכזים בפייסבוק, כשהמקום השני נמצא הרחק הרחק מאחור. שם ניצבת הרשת החברתית Odnoklassniki הרוסית, עם 5.1% מהטראפיק החברתי בישראל. במקום השלישי ניצבת אינסטגרם, עם כ-2.5% וצמודה אליה טוויטר עם 2.4%. את החמישייה הראשונה סוגרת לינקדאין עם 2.1% מהטראפיק החברתי בארץ.

עוד ניתן למצוא ברשימה גם את vkontake, רשת חברתית רוסית פופולרית נוספת עם 2%, וכן את אתר שיתוף התמונות והלינקים פינטרסט (0.9%) ואת אתר הבלוגים הוויזואלי טאמבלר (0.5%).

פייסבוק גם מובילה בהיקף זמן השימוש הממוצע, עם 17.5 דקות לעומת odnoklassniki שגם פה ניצבת במקום השני עם כ-14 דקות. במקום השלישי ניצבת vkontake עם 9:46 דקות וצמוד אליה טאמבלר עם 9:42 דקות. את החמישייה סוגרת רשת לינקדאין עם 6:38 דקות.

עוגת הטראפיק מפייסבוק
 עוגת הטראפיק מפייסבוק

הטראפיק
 הטראפיק