שלדים בארון של פישר? "250 א' ד' בקרן סודית באיי קיימן"

נגיד בנק ישראל לשעבר, שצפוי להתמנות לסגן יו"ר הפדרל ריזרב, נשאל בשימוע בסנאט על קשריו עם הבנק - אך "Wall Street On Parade" מתמקד במה שלא נשאל ■ פישר לסנאט: אחסל החזקותי בקרן אם מינויי יאושר

מינויו של פרופסור סטנלי פישר לכהונת סגן יו"ר הפדרל ריזרב נראה מובטח אחרי השימוע שקיימה לו תת-ועדה בסנאט האמריקאי ביום ה' שעבר, אך קיימים בכל זאת כמה קשיים של הרגע האחרון. אחד מהם נוגע לניגוד עניינים לכאורה שהיה לו כמפקח העליון על הבנקים בישראל, עם החזקה בקרן חשאית של עובדים בכירים בסיטיגרופ, שעליה שמר גם בכהונתו כנגיד בנק ישראל.

אחרי שהסנאטורית אליזבת וורן ממסצ'וסטס הציקה לו בשימוע בשאלות על מדיניות "הדלת המסתובבת" בין סיטיגרופ והדרגים הבכירים בממשל האמריקאי - פישר כיהן כסגן יו"ר בנק זה מפברואר 2002 עד מינויו לנגיד בנק ישראל ב-2005 - חשף אתמול עלון ביקורת על וול סטריט בשם "Wall Street On Parade" שפישר ממשיך להחזיק ב"קרן הקרנות לעובדי סיטיגרופ" באיי קיימן סכום שמוערך ב-100,000-250,000 דולר. פישר פירט את ההחזקה הזו בדיווח על החזקותיו הכספיות לוועדת הסנאט, ומסר שיחסל אותה אם מינויו למועצת הנגידים של הפדרל ריזרב יאושר.

בשימוע בוועדת הבנקאות של הסנאט, שאליו הופיעו רק שבעה סנאטורים מבין 22 חברי הוועדה הזו, ושהתנהל בצורה חלקה מבחינת פישר, אמר הנגיד הישראלי לשעבר שהניסיון שצבר בעבודתו בסיטי הפך אותו לבנקאי מרכזי טוב יותר. "ללא הניסיון הזה, הייתי מגיע לתפקיד במידה רבה מרקע אקדמי, בלי להיות אי פעם בתוך בנק או במגזר הפרטי", אמר פישר, שכיהן בבנק ישראל עד יוני 2013.

פישר הוסיף ש"עזבתי (את סיטי) אחרי שלוש שנים בתפקיד. אני מכיר את האנשים, מכבד אותם, אבל יש גם אנשים ממוסדות אחרים שאני מכיר ומכבד".

ועדת הסנאט צפויה להצביע בקרוב, עדיין לא ברור מתי, בעד אישור המינוי של פישר, שהומלץ לנשיא אובמה על ידי ג'נט ילן, יורשתו של בן ברננקי בכהונת יו"ר הפד מהחודש שעבר. הביטחון בתוצאה הזו גבוה, בין היתר, מפני שינוי תקנה שחייבה בעבר רוב מיוחד של 60% מחברי הוועדה לאישור מינויים. כעת, הרוב הדרוש הוא רגיל מבין הנוכחים בישיבת האישור.

מתמקדים בקשר

אך העלון האינטרנטי Wall Street On Parade החליט כנראה לנסות לטרפד את האישור הזה בכתבתו שפורסמה אמש. לפי העלון, פישר לא קיבל שימוע ראוי בוועדת הבנקאות בסנאט. מבין 22 חברי הוועדה, רק חמישה סנאטורים מלבד היו"ר וחבר הוועדה המבוגר ביותר נכחו בישיבה ביום ה' שעבר. לדברי העלון, השאלות היו צריכות להתמקד בקשרי פישר לסיטיגרופ, הבנק המגה-מושחת בצורה סדרתית שקרס לזרועותיו של משלם המסים האמריקאי ב-2008, עם חילוץ של 45 מיליארד דולר בהזרמת הון, 300 מיליון דולר בערבויות לנכסים ומעל 2 טריליון דולר בהלוואות מתחת לריבית השוק של הפד כדי לשקם אותו.

מבין חמשת חברי הוועדה שהופיעו, כולם דמוקרטים, רק אחת, הסנאטורית אליזבת וורן ממסצ'וסטס, העלתה את שאלת קשריו של פישר עם סיטיגרופ, ואת יחסיו הפנימיים של בנק זה עם הממשל והמפקחים בארה"ב. אך גם היא לא הזכירה את המידע הרלבנטי לשימוע שהעלון מציג בפני הקוראים שלו.

לפי הסכם ההעסקה של פישר שנשלח לרשות ניירות הערך ב-20 בדצמבר 2001 על ידי סנדי ווייל, יו"ר ומנכ"ל סיטיגרופ דאז, ורוברט רובין, חבר מועצת הבנק ושר האוצר לשעבר, סטנלי פישר יצטרף לבנק כסגן יו"ר חדש ב-1 בפברואר 2001, עם חבילת תגמול נדיבה לאדם שמעולם לא עבד לפני כן בבנקאות מסחרית.

בנוסף לביטוח רפואי והטבות שגרתיות אחרות לבכירים, ההסכם כלל:

שכר חודשי של 41,666 דולר, "תמריץ (מענק) חתימה" של 500,000 דולר, בונוס מובטח של 2 מיליון דולר לשנת 2002, במזומנים ומניות חסומות של סיטיגרופ ומענק אופציות ל-75,000 מניות רגילות של הבנק, בכפוף לאישור מועצת המנהלים. הסעיף המעניין ביותר היה הפקדה של 100,000 דולר שיבצע הבנק בקרן האולטרה-סודית שלו, "קרן הקרנות לעובדי סיטיגרופ", שכתובתה הרשומה היא איי קיימן, מקלט מס ידוע. מלבד העברת הסכום הזה לטובת פישר, נאמר ש"ההעברה תתוגבר במינוף של הבנק (הלוואה) ביחס של 2 ל-1".

ב-2004 החזיק פישר ב-188,748 אופציות למניות של סיטי, לפי הדיווח שלו ל-SEC (רשות ניירות ערך) לאותה שנה. בינואר 2005 הוא החזיק ב-84,791 מניות של סיטי, בשווי 4.08 מיליון דולר באותה עת. לא ידוע בדיוק כמה הרוויח פישר ממימוש האופציות שהחזיק ב-2004, אך ברור שכולן מומשו.

הסכם ההעסקה של פישר הכיל את אותו סעיף שלפיו הועסק בסיטי גם ג'ק לו, מנהל התפעול לשעבר של סיטי וכיום שר האוצר האמריקאי: אם לו ופישר יעזבו את סיטיגרופ לטובת כהונות רמות דרג בממשל האמריקאי או בגוף פיקוחי, הכספים שהבנק הפקיד עבורם יהיו שלהם.

במקרה של לו (Lew), הבנק העניק לו בונוס של 940,000 דולר מאותם כספים שקיבל ממשלם המסים מפני שהוא התמנה לתת שרת החוץ דאז הילארי קלינטון ב-2009. ההסכם עם פישר הוסיף אלמנט חדש: הוא יהיה זכאי לכספים שהופקדו עבורו גם במקרה שיתמנה לכהונה ממשלתית "בינלאומית". הכוונה הייתה לאופציות ולמניות המוגבלות של הבנק, אך גם לאותה קרן באיי קיימן.

על אף שבנק ישראל מפקח על הבנקים הפעילים במדינה, ולסיטיגרופ, לפי דיווחיו, יש את הפעילות הגדולה ביותר מבין הבנקים הזרים בישראל, כותב Wall Street On Parade, פישר לא חיסל את קרן עובדי סיטיגרופ שלו באיי קיימן.

לפי דיווחיו לוועדת הבנקאות בסנאט, הוא המשיך להחזיק בקרן גם אחרי עזיבת סיטיגרופ, ומחזיק כעת בין 100,000 ל-250,000 דולר בקרן הזו (לא כולל חלוקת רווחים שעשתה הקרן אולי במרוצת השנים). פישר מסר לסנאט שהוא יחסל את החזקותיו בקרן אם מינויו למועצת הנגידים של הפד יאושר.

קרן סודית

הקרן הזו, CEFF, היא כה סודית, שבסוף 2001 ביקש סיטיגרופ מה-SEC לפטור אותה ועוד כמה שותפויות מוגבלות של עובדים בכירים ממה סעיפים של חוקי ניירות הערך. ה-SEC הודיע שייענה לבקשה, אלא אם מישהו יציג התנגדות מנומקת, מה שכנראה לא קרה.

בין הפטורים הללו ביקש סיטי "לפעול כאפוטרופוס של שותפות ללא חוזה בכתב". בקשה נוספת הייתה לפטור מסעיף המחייב ביקורת חשבונות עצמאית תקופתית כדי לאשר את הנכסים שמוחזקים על ידי אפוטרופוס. בקשה שלישית הייתה לפטור חברי שותפויות מחובת דיווח על בעלות בהן ל-SEC.

לפי בלומברג ניוז, פישר שווה כיום בין 14.6 מיליון דולר ו-56.3 מיליון דולר, לפי דיווחיו למשרד האתיקה הממשלתית בממשל האמריקאי. זהו, לפי העלון, מרווח שווי של מעל 40 מיליון דולר ו"שיטה מגוחכת" של הצגת נתונים פיננסיים לציבור.

באתר האינטרנט שלו, סיטיגרופ מתגאה בכך ש"יש לו את הנוכחות הגדולה ביותר של מוסד פיננסי זר בישראל, והוא מציע שירותי בנקאות השקעות ובנקאות תאגידית לחברות ומוסדות ישראלים מובילים, ולחברות עולמיות שפועלות בישראל". סיטי מציע גם שירותי בנקאות פרטית ללקוחות בעלי ערך נקי גבוה שמתגוררים בישראל.

יתרה מזו, בספטמבר 2011, כאשר פישר כיהן כנגיד בנק ישראל, סיטיגרופ הקים בישראל מעבדת חדשנות טכנולוגית, שמטרתה המוצהרת היא "להוביל את התעשייה הפיננסית לעתיד הטכנולוגיה. המעבדה עובדת על פיתוח יישומים פיננסיים ובנקאיים מהשורה הראשונה". סיטי פתח גם "מעבדת מודיעין נתונים פיננסי" שאמורה "לשלב מומחיות בניתוחי ביג דאטה וידע על דומיינים עם שוקי ההון".

ולסיכום, Wall Street On Parade מזכיר את החששות שהביעה הסנאטורית וורן מפני יחסי השלטון וההון הבנקאי בארה"ב. היא שאלה ישירות את פישר אם לדעתו, כמשקיף ובנקאי מנוסה כל כך, יתכן מצב שבו בנק אחד מוול סטריט יצבור השפעה רבה מדי בוושינגטון. פישר, לפי העלון, הגיב באמירה שהוא אינו בטוח שסופרמרקטים בנקאיים יכולים להשיג כלכלת גודל.

התגמולים של פישר בסיטיגרופ:

■ שכר חודשי של 41,666 דולר.

■ תמריץ (מענק) חתימה של 500,000 דולר.

■ בונוס מובטח של 2 מיליון דולר לשנת 2002, במזומנים ומניות חסומות של סיטיגרופ.

■ מענק אופציות ל-75,000 מניות רגילות של הבנק, בכפוף לאישור מועצת המנהלים.