דיסקונט: שערוך ערך הבינלאומי קיצץ את הרווח ב-57%

המנכ"לית לילך אשר טופילסקי: "ייתכן שבקרוב נגיע לסיכום עם העובדים על סיום סכסוך העבודה בבנק דיסקונט"

"היום אני חודש בתפקיד, והיום זה גם יום ההולדת שלי. וביום הולדת צריך לחשוב על כמה דברים - מה עשיתי בשנה שחלפה, מה אני רוצה לעשות קדימה ומה אני רוצה כמתנת יום הולדת", כך פתחה את דבריה היום המנכ"לית החדשה של בנק דיסקונט , לילך אשר טופילסקי, בהופעה פומבית ראשונה מאז נכנסה לתפקידה.

"השנה הייתה שנה של שינוי - עזבתי מקום שהיה לי בית ב-15 השנים האחרונות (בנק הפועלים, ע.א)", הוסיפה טופילסקי, ומשם עברה לדבר על דיסקונט. בבנק הפועלים הכינו לאשר טופילסקי קבלת פנים עם ההודעה על הורדה משמעותית של מחירים במסלולי העו"ש. אשר טופילסקי סירבה להתייחס למהלך: "יש לי הפריבילגיה לא לענות לשאלות שקשורות לבנק הפועלים", אך הודתה שמהלך זה עלול להשפיע על החלטת התמחור של המסלולים גם בדיסקונט. "כשמוביל שוק עושה מהלך שכזה, יש לו משמעות", אמרה.

רבעון רביעי חלש

דיסקונט סיים את שנת 2013 עם רווח של 874 מיליון שקל - עלייה של 9% לעומת שנת 2012. התשואה על ההון של הבנק עמדה על 7.3%. דווקא הרבעון הרביעי היה חלש, והבנק הרוויח בו 72 מיליון שקל בלבד - ירידה של 57% לעומת הרבעון המקביל. הירידה נבעה בעיקר בשל הפרשה חשבונאית שביצע הבנק בגין שערוך החזקותיו בבנק הבינלאומי.

מה שסייע לדיסקונט להגיע השנה לתוצאות הטובות היה הרווח ממימוש ברווחים נאים בתיק האג"ח, וכן ירידה של 20% בהפרשות להפסדי האשראי שעמדו על 580 מיליון שקל. דיסקונט נחשב לבנק בעל שיעור ההפרשות הגבוה ביותר במערכת הבנקאית, אולם נראה כי הוא נמצא במגמה של צמצום.

ההפרשות היוו השנה 0.49% מתיק האשראי, לעומת 0.61% בשנת 2012.

תיק האשראי של הבנק המשיך להישחק גם השנה. סך התיק עמד על 115.8 מיליארד שקל - ירידה של 1.5% בשנת 2013, שנובעת בין היתר מהמאמצים שמשקיע הבנק בשיפור יחס הלימות ההון שלו, ושנעשים בין היתר באמצעות צמצום אשראי.

יוסי בכר, יו"ר דיסקונט, התייחס לאפשרות שהבנק ייצא להנפקת מניות כדי לגייס את ההון. "עד היום לא יכולנו לצאת בהנפקת מניות, כי הבעלים שלנו לא רצו להשקיע", אמר, "כעת אנו בוחנים את כל האפשרויות, לרבות גיוס של מכשירים שונים ובכללם ההון. יחד עם זאת, לפי התוכנית שלנו לעמידה ביעדי ההון שגם הוגשה לבנק ישראל, אנו מצפים שנגיע ליעד של הלימות הון של 9.4% בסוף השנה ללא הנפקת מניות".

"לפי כללי באזל 3, אנחנו נמצאים ביחס של 8.9%. ההגעה ליעד הושגה בזכות ניהול קפדני של ההון ונכסי הסיכון, אבל היה לה מחיר משמעותי ביכולת הבנק לצמוח. אנחנו צריכים לתמוך במנועי הצמיחה, ולהפסיק להתכווץ בתיק האשראי", אמרה אשר טופילסקי.

"אני רק חודש פה, אבל אין לי ימי חסד", הוסיפה מנכ"לית הבנק, "אנו בגיבוש של תוכנית אסטרטגית, ונסיים בעוד כמה חודשים. במקביל, אנחנו מתמקדים בהקצאת משאבים בעיקר במגזר הקמעונאי. בנוסף, נשים דגש על צעדי התייעלות. אנחנו ביחס היעילות הכי גרוע, וחייבים למצוא את הדרכים להתייעל".

"מו"מ אמיתי עם הוועד"

אחד הנושאים המרכזיים שבהם עוסקת אשר טופילסקי הוא סכסוך העבודה עם ועד העובדים, שנמשך זה קרוב לשנה. אשר טופילסקי הפתיעה כשנשמעה אופטימית בנושא. "מיום הכניסה שלי לתפקיד אני עוסקת בניסיון לסיים את הסכסוך. אני אופטימית ומשוכנעת שאולי אפילו בימים הקרובים נגיע לסיכום עם העובדים".

נזכיר כי ועד העובדים, שבראשות ריקי בכר, דורש העלאת שכר גבוהה יחסית למה שההנהלה מוכנה לתת - העלאה רק לבעלי השכר הנמוך. אשר טופליסקי סירבה לפרט מה יכלול הסכם השכר, ורק אמרה: "יש מו"מ אמיתי עם הוועד, יהיה הסכם עם עקרונות דיפרנציאליים ועליית שכר נמוכה מאשר בעבר".

הוצאות השכר בדיסקונט, הנחשבות לגבוהות, עמדו אשתקד על 3.62 מיליארד שקל - עלייה של 5% לעומת 2012; ויחס היעילות של הבנק עמד על 77.5%, קרי יותר משלושה רבעים מההכנסות נבלעות בהוצאות.

בכר נשאל על הבונוסים הגבוהים שקיבלו השנה בכירי הבנק בצל סכסוך העבודה. "מה שהיה מקובל לפני 3 שנים נחשב היום לחריג", הוא ענה, "זה קורה בהרבה תחומים וגם בתגמול. התגמול שלנו היום מתבסס על תוכנית שנקבעה לפני 3 שנים. אני מבין שיש מקום לביקורת על גובה הבונוסים שניתנו בזמנו ונשפטים לפי הנורמות של היום".

דיסקונט
 דיסקונט