הפועלים יפריש 440 מיליון שקל בגין תוכנית התייעלות חדשה

הבנק ייצא בתוכנית פרישה מוקדמת, שלפי הערכות תכלול 500 עובדים ■ ההתייעלות תתמקד במטה הבנק אך תכלול גם צמצום בשטחי הסניפים

יממה לפני פרסום הדוחות הכספיים, הודיע היום (ד') בנק הפועלים כי יבצע הפרשה של 440 מיליון שקל בדוחות הרבעון הרביעי לשנת 2013 בגין תוכנית ההתייעלות החדשה שתיערך בבנק. לפני חודשיים בקירוב פורסם ב"גלובס" כי הבנק, בניהולו של ציון קינן, מקדם תוכנית התייעלות נוספת, וכעת מתחילים להתבהר הפרטים שלה.

דירקטוריון הבנק, בראשות יאיר סרוסי, אישר אתמול תוכנית המשך להתייעלות הבנק, הכוללת קיצוץ במשרות וכן צמצום שטחי סניפים ומיזוג סניפים. ההפרשה נובעת בשל תוכנית פרישה מוקדמת שהיא חלק משמעותי מתוכנית ההתייעלות.

בהודעה, הבנק אינו מפרט מהו מספר העובדים שירצה להוציא לפרישה מוקדמת, ואולם לפי הערכות מדובר ב-500 עובדים. בהודעה מציין הבנק כי למרות ההפרשה הגבוהה, תוצאות הרבעון הרביעי יהיו דומות למדי לרבעונים הקודמים של 2013, שהייתה שנה טובה בבנק.

עוד נציין, כי בנוסף צפויה התוכנית לכלול ניוד עובדים וכי יפוטרו עובדים זמניים. התוכנית צפויה להתמקד בעיקר במטה הבנק על חלקיו השונים. לפני שנה וחצי בוצעה בבנק תוכנית התייעלות שבמסגרתה קוצצו 650 משרות, וגם היא התמקדה במטה הבנק, כך שבתוך 3 שנים צפויה לקטון מצבת עובדי הבנק ביותר מ-1,000 עובדים, קרי בכ-10%.

בבנק הפועלים שמים דגש על התייעלות זה יותר מ-4 שנים, ולצורך כך ביצעו כמה צעדים, בהם תהליך התייעלות בסניפים הנקרא לין, שהקטין את כמות העובדים שם. צעד משמעותי נוסף היה בהסכם השכר שגובש לפני קרוב לשנה עם ועד העובדים. ההסכם, שנחתם ל-5 שנים, כלל העלאה של פחות מ-6% למשך התקופה. לשם השוואה, בבנקים אחרים עולה השכר מדי שנה בכ-5%. כמו כן, ההסכם היה דיפרנציאלי, כך שעובדים ברמת שכר נמוכה קיבלו תוספת גבוהה יותר מאשר בעלי השכר הגבוה. בקרב בכירי הבנק אף קוצץ השכר בעד 5%.

שחיקה בהכנסות

מהלכי ההתייעלות הנרחבים שעושה בנק הפועלים אינם ייחודיים רק לו. בבנקים נוספים נעשים בשנתיים האחרונות צעדים שצפויים להקטין את היקף כוח האדם בבנקים ב-3,000 עובדים בקירוב תוך כ-3 שנים. בין התוכניות הבולטות נזכיר כי בשנה שעברה הרחיב בנק לאומי את תוכנית הפרישה המוקדמת, כך שבסה"כ צפויים לעזוב את הבנק כ-800 עובדים בפרישה מוקדמת.

האפקטיביות של התייעלות באמצעות פרישה מוקדמת גדולה יותר מאשר בפיטורי עובדים זמניים, שכן אז מקצץ הבנק בעובדים בעלי משכורות גבוהות יחסית, וזאת לעומת העובדים הזמניים ששכרם נחשב נמוך יותר. עם זאת, תוכנית פרישה מוקדמת כוללת גם הפרשה חשבונאית לא מבוטלת, כפי שהודיע עליה בנק הפועלים, ולכן בנקים לא ממהרים לצאת בתוכניות שכאלה.

ההתייעלות בבנקים נובעת מכך שהכנסותיהם נמצאות במגמת שחיקה מכמה סיבות. ראשית, הרגולציה המתהדקת של בנק ישראל שחקה את ההכנסות בעיקר בתחום העמלות. כמו כן, דרישות הלימות ההון מהבנקים מקשות עליהם בצמיחה בתחום האשראי. נוסף על כך, הריבית הנמוכה השוררת במשק זה תקופה פוגעת גם כן במרווחי האשראי, מקור ההכנסה המרכזי של הבנקים. בחלק מהבנקים מציינים כי בעקבות מגמות אלה, ייפגעו בעיקר ההכנסות של החטיבה הקמעונאית, שעשויות להישחק בעשרות אחוזים ב-2014.

יחס היעילות של בנק הפועלים טוב יחסית לממוצע בענף, ועמד נכון לסוף ספטמבר על 62.8% (קרי ההוצאות נוגסות בקרוב ל-63% מההכנסות), וזאת לעומת ממוצע של כ-70% בקרב יתר הבנקים. עם זאת, לאור התחזית של קיפאון ואולי אף שחיקה בהכנסות הנובעת בין היתר מהמהלך האחרון של הבנק מהיום להוריד את עמלות העו"ש (ראו ידיעה ראשית בעמוד), ממשיכים בבנק בתהליך ההתייעלות.