כיל נגד ששינסקי 2: תובעת את המדינה על הפרת הסכם

בכיל טוענים כי הבדיקה שהמדינה מבצעת באופן חד צדדי בניסיון להגדיל את התמלוגים על מחצבים מים המלח סותרת את הסכם הזיכיון ■ בכתב התביעה מזכירה כיל גם את ההסכם לקציר המלח שחתמה עם המדינה לפני כשנה וחצי

מפעלי ים המלח (מי"ה) נגד ועדת ששינסקי 2: החברה שמקבוצת כימיקלים לישראל (כיל) הגישה אתמול (ג') למדינה כתב תביעה בבוררות במסגרת הסכם הזיכיון שעליו חתומים הצדדים לגבי פעילות החברה בים המלח. במסגרת הליך זה, תובעים במי"ה מהמדינה את מלוא הנזקים שנגרם לה ועוד עתידים להיגרם לחברה בעקבות מה שהיא טוענת "הפרת הסכם הזיכיון מצד המדינה".

לטענת מי"ה, הצורך בבוררות בא בעקבות הליך הבדיקה שמקיימת המדינה להגדלת התמלוגים שהחברה משלמת לה על כריית מחצבים בים המלח באמצעות ועדת ששינסקי 2. לטענת מי"ה, מדובר בהליך חד צדדי, שכן סעיף 26 להסכם הזיכיון, המסדיר בינה לבין המדינה את פעילותה, קובע כי בכל מקרה של מחלוקת ייגשו הצדדים לבוררות. בכתב התביעה נטען, כי המדינה מתעלמת מן ההסכם, ולא רק שנוקטת בהליך חד צדדי באמצעות ועדת ששינסקי, אלא גם מתכוונת להגדיל את התמלוגים שעל מי"ה לשלם לה על פעילותה בים המלח. "בשלב זה מדובר בהפרה צפויה של הסכם הזיכיון, אולם למרבה הצער הפרה זו צפויה להפוך קונקרטית ומגובשת בתוך זמן לא רב", נטען במי"ה.

כתב התביעה הוגש ע"י עו"ד ד"ר דוד תדמור ומיכל זלצמן, ובמסגרתו החברה מינתה להליך הבוררות בנושא את עו"ד משה שחל כבורר מטעמה. על המדינה למנות בורר משלה ושני הבוררים ימנו בורר שלישי.

בכתב התביעה מזכירה מי"ה גם את ההסכם לקציר המלח שחתמה עם המדינה לפני כשנה וחצי, ולצדו גם הסכם להעלאת שיעור התמלוגים המשולמים לה. בתביעה נטען, כי גם שינוי זה בא לעולם לאחר הסכמה שהושגה בין הצדדים, ולא בלי לחצים כבדים שהופעלו מצד המדינה. "מכל אלה המדינה מתעלמת כאילו אינם קיימים. המדינה מתנהלת כאילו חוק זיכיון ים המלח והסכם הזיכיון אינם קיים", נטען בתביעה.

באחרונה סוכם הליך בוררות אחר בין המדינה לבין כיל, בעקבות תמלוגים שהמדינה טוענת שהחברה חייבת לה על תרכובות הברום. צוות הבוררים עתיד למסור את פסק הדין בבוררות זו בתקופה הקרובה.