שוק הסלולר ב-2013: הנתח של סמסונג צנח ב-22%

נתונים של חברת המחקר IDC ישראל: מספר הסמארטפונים שנמכרו אשתקד זינק ל-2.4 מיליון ■ האייפד של אפל מתרסק ב-36%

דרמה בשוק הסמארטפונים. נתונים של חברת המחקר IDC ישראל, שמתפרסמים כאן לראשונה, מצביעים על שינוי משמעותי בשוק הטלפונים החכמים. המפסידה הגדולה בתחום ב-2013 היא סמסונג שנתח השוק שלה התרסק ב-22% - מ-43.7% ב-2012 ל-34% ב-2013. למרות הירידה, סמסונג היא עדיין השחקנית המובילה בשוק.

השוק כולו מציג צמיחה משמעותית. לפי נתוני IDC, מספר הסמארטפונים שנמכרו ב-2013 זינק לכ-2.4 מיליון, זאת לעומת כ-1.6 מיליון מכשירים ב-2012. לנתונים הללו צריך להוסיף עוד 630 אלף מכשירים פשוטים. בשורה התחתונה נמכרו בישראל כ-3 מיליון טלפונים ניידים, לעומת כ-2 מיליון מכשירים בשנים קודמות.

ובחזרה לסמסונג: הגלקסי S4 לא הצליח לספק את הסחורה עבור החברה הדרום קוראינית. סמסונג תשיק ב-11 לאפריל את הגלקסי S5, בניסיון להתמודד עם המגמה השלילית.

במקום השני בתחום הסמארטפונים בישראל נמצאת אפל, שהגדילה את נתח השוק שלה ב-3.7%, מ-26.7% ל-27.7%. אפל הוסיפה לאחרונה יבואנים חדשים, סי דאטה ואיי דיגיטל. החברה שמנהל טים קוק מתכננת להגדיל את מספר נקודות המכירה שלה ברשתות האלקטרוניקה. היבואנים החדשים יעבדו לצד מפעילות הסלולר .

"האייפונים הם מוצר נפלא ואפל הם אלו שהמציאו את השוק", אומרת שי הורוביץ, אנליסטית מחקר ב-IDC ישראל, "אפל עדיין נהנים משולי התהילה, אבל הם מאבדים אותה בקצב מטורף".

השנה החולפת הייתה טובה גם מבחינתה של חברת סוני, שהגדילה את נתח השוק שלה מ-7.6% ל-8.3%. סוני התמקדה השנה בשני דגמי דגל: אקספריה Z ואקספריה Z1, לצד סמארטפונים פשוטים יותר. בסוני משקיעים תקופה ארוכה בשתי יכולות שמבדלות אותה לעומת המתחרות: עמידות למים ואבק ומצלמות מוצלחות. נראה שהשיווק, שמתמקד רק בשני תחומים, עושה את העבודה.

חברת LG שעד לפני שנתיים הייתה שחקנית מינורית בענף הסמארטפונים הישראלי מתחילה להפגין נוכחות משמעותית בארץ. נתח השוק של LG גדל מ-3.7% ל-6.7%. LG החליפה בשנה שעברה יבואן והשיקה סמארטפונים מוצלחים: נקסוס 4 ו-5 ששייכים למותג של גוגל וגם ה-G2 שנחשב כיום לסמארטפון הטוב ביותר בשוק.

מי שמצליחה להפתיע ולהתאושש היא נוקיה. החברה מפינלנד שסבלה בשנים האחרונות מהרעה חריפה במצבה, הצליחה לזנק ולהגדיל את נתח השוק שלה ב-131%, מ-2.9% ל-6.7%. נציין כי ב-2012 נוקיה לא מכרה את מכשירי הווינדוס פון שלה בארץ והתמקדה רק במוצרים פשוטים. נתח השוק של שאר היצרניות בשוק עמד על 16.6%.

"ההשקה של ווינדוס פון לא הייתה טובה, כי המחירים מאוד יקרים" אומרת הורוביץ, "ווינדוס פון מחזיקה בנתח שוק של 7.7%, אבל עכשיו היא יורדת, מכיוון שחברות הסלולר לא דוחפות את המוצרים הללו. עדיין לא צריך לקבור את מיקרוסופט, כי בתי הקברות מלאים באנשים שקברו את מיקרוסופט. אם יהיה שינוי בתמחור אולי המצב ישתנה".

האייפד מתרסק ב-36%

בחברת IDC חושפים היום גם נתונים על ענף הטאבלטים, שגם הוא עבר שינויים משמעותיים ב-2013. אפל ממשיכה להוביל את השוק עם 31.4% לעומת 49.1% ב-2012, צניחה של 36%. מוצרי אפל אמנם נמכרים בחנויות רבות בישראל, אבל כנראה שהמחירים האטרקטיביים של המכשירים המתחרים, אשר מגיעים עם מערכת ההפעלה אנדרואיד, פוגעים באייפד בצורה משמעותית.

סמסונג היא אחת החברות שמשקיעות מאוד בשיווק הטאבלטים שלה והיא עדיין מחזיקה במקום השני עם נתח שוק של 25.5%, לעומת 19.8% ב-2012. במקום השלישי מדורגת אסוס עם 16.2% לעומת 11.5%, אחריה לנובו עם 5% לעומת 0.9%. מדובר בגידול מדהים של 455%. במקום האחרון ממוקמת אייסר עם 2.9%, לעומת 1.2%.

מספר מכשירי הטאבלטים שנמכרו שבישראל גדל בצורה משמעותית. ב-2012 הוא עמד על 230 אלף יחידות וב-2013 הוא הגיע ל-440 אלף יחידות.

שוק ההתקנים הניידים בישראל
 שוק ההתקנים הניידים בישראל